Hej!

Har opdaget, at et af mine vinduer er rådnet i nederkanten.

I vinters bemærkede vi, at det dryppede lidt i overkanten af vinduet. Jeg troede, det kunne være fygesne, der var smeltet.

Men nu mistænker jeg, at det kan være min frugas blomvanding, der har forårsaget kondens, som er udfældet.

Netop i dette vindue står der mange blomster lige over et element.

Jeg har undersøgt taget og ikke fundet noget, der ligner en lækage.

Over vinduet kan man se, at malingen er sluppet på karmen.

Her kan I se nogle billeder. http://fredand44.webs.com/fukt_fonster/fukt_fonster.html

Taknemmelig for gæt på, hvad der kan være en sandsynlig årsag.

Huset er oprindeligt en sommerbolig, og så vidt jeg ved, er der ingen sk alufolie mellem underetagen og det kolde loft.

Kan kondens bevæge sig op på loftet og blive udfældet?

Mange tak på forhånd.

Fredrik
 
At lave en sommerhus om til helårsbeboelse er ikke altid så enkelt. Hvad du bør undersøge er bl.a. følgende:

Findes der ventilation af ydertaget. Hvis ikke kan der dannes kondens ved temperaturændringer. Kan løses med ventiler i kip og indluft ved tagudhæng. (glem ikke insektnet når I monterer)

Findes der ventilation af husets indeluft? Selvtæk, ventiler? På et billede ser man en ventil midt på en væg - hvilken funktion har den, midt på væggen? Det er ofte bedre at have øget ventilation, når man laver et sommerhus uden diffusionsplast i væggene om til en helårsbeboelse. Ganske vist ikke så energismart, men man kan minimere risikoen for, at den fugtige indeluft går ud i vægge og tag for at blive kondenseret der.

Hvad er vinduerne malet med for type af maling? Denne kan være synderen i dramaet med vinduet, i kombination med fugtig indeluft, der kondenserer inde i vinduesrammen. Har I ofte dug på indersiden af vinduerne om vinteren? At malingen er sluppet på foderet er gætteris sandsynligvis relateret til kombinationen af fugtig indeluft, der lækker rundt om vinduerne i kombination med plastmaling.

Din hustrus mange blomster kan sikkert være en medvirkende årsag til et lokalt fugtigere klima. Kan hun ikke have kaktusser ;)
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.