Hej! Jeg bor i et kælderhus, der blev bygget i 1949. Da jeg fjernede lidt løs puds på kældervæggen, bemærkede jeg til min skræk, at væggen bagved var begyndt at smuldre! Jeg fjernede alt det materiale, der sad løst for at kunne vurdere situationen, men det har kun ført til flere spørgsmål. Vedlægger et par billeder af, hvordan det ser ud nu. På det første billede kan man se en muret væg direkte under pudsen, som jeg fjernede. På det andet billede ser man en skadet murblok og at der er et andet lag bagved dette.

Revnet puds afslører en murstensvæg bagved i en kælder. Væggen viser tegn på nedbrydning, og der ses synlige murerblokke bag det yderste lag.
Revnet puds afslører en bagvedliggende murstensvæg med skader, hvor en del løs puds er fjernet. Manglende stykker viser porøs beton.

Som jeg kan se det, er væggen konstrueret på følgende måde (set indefra):

- Først et lag med glatstrøget og overmalet puds.
- Derefter et muret lag med ca. 6 cm tykke murblokke af blåbeton (?) eller en anden type porøs beton.
- Bagved dette et tilsyneladende støbt betonvæg. Denne væg er ikke lavet af samme porøse beton og er meget hårdere.

Revnerne findes i pudsen og i de porøse murblokke. Den støbte væg bagved ser hel og fin ud.

Mit spørgsmål er helt enkelt, hvorfor det ser sådan ud? Hvad er formålet med den murede væg? Den er så tynd og lavet af et meget svagere materiale end den grove betonvæg, som sidder bagved, så jeg har svært ved at tro, at den bærer nogen vægt. Kan det være tænkt som isolering eller kun for at give en pænere overflade?

Bonusspørgsmål: Er der nogen der kan afgøre, om det faktisk er blåbeton ud fra disse billeder?

Senest redigeret:
surris
Isolering og for pudsets skyld, letbeton var populært på den tid, så man brugte det i alle mulige forskellige konstruktioner.

Og ja, det er sandsynligvis blåbeton, så du bør lave en radontest til vinter, hvis du ikke allerede har gjort det.

surris surris sagde:
Isolation og for pudsens skyld, letbeton var moderne på den tid så man brugte det i alle mulige forskellige konstruktioner.

Og ja det er sandsynligvis blåbeton så du burde lave en radontest til vinteren hvis du ikke allerede har gjort det.
Tak for svaret! Radontest blev lavet for mange år siden af den tidligere ejer. Det viste 210 bq/m3, så godt nok over referenceværdien men intet som jeg har følt, at det var paniktravlt at udbedre. I og for sig er det måske ikke en dum idé at lave en ny langtidsmåling bare for en sikkerheds skyld.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.