Dråbenæse gør forskel. Men kun hvis den er præcis 17 grader...

• Haha
  • Synes
  • Elsker
Workingclasshero og 13 andre
  • Laddar…
Mats-S
Hammarskallen Hammarskallen sagde:
Droppnæse er en myte, det fungerer lige så godt uden.
Det er ingen myte, det er en fysikalsk lov, at vandet slipper direkte da, i stedet for at kapillærkræfterne trækker det ind i brættets endekant, hvor det sidder fast, indtil det er lufttørret.

Men som jeg skrev, så er det vigtigste, at endetræet er malet/behandlet, jeg skrev også, at droppnæse var lidt overkurs, men det er absolut ingen myte, det er fysikalsk fakta. Men du lyder måske under andre fysiske love, da du kalder det en myte 😉

• Synes
MetteKson og 17 andre
  • Laddar…
Den nedre har sandsynligvis vokset på en næringsfattig nordskråning.
Den øvre et andet sted. Disse forskelle kan findes indenfor samme skifte.
Det ser ud som om den nedre er tørret for hurtigt og har revnet.
For et panel ville jeg faktisk foretrække den øvre. Revner indebærer risiko for, at vand trænger ind. A&O er, at de grundes og males godt. At de ikke opsættes og forbliver ubehandlede og bliver våde.

• Synes
Kardan79
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Det er ingen myte, det er en fysisk lov, at vandet slipper direkte da, i stedet for at kapillærkræfterne trækker det ind i brætets endekant, hvor det sidder fast, indtil det er lufttørret.

Men som jeg skrev, er det vigtigste, at endetræet er malet/behandlet. Jeg skrev også, at drypnæse var lidt overkurs, men det er absolut ingen myte, det er fysisk fakta. Men du adlyder måske andre fysiske love, eftersom du kalder det en myte 😉
Læs og overvej:

https://www.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1435055&dswid=6222

• Synes
Workingclasshero og 4 andre
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sagde:
[link]

Apropos myter om tætvokset.[billede]
Men, kunne du ikke bare have haft med to sætninger til i uddraget... You'll never guess what happens next...

• Haha
  • Synes
lars_stefan_axelsson og 2 andre
  • Laddar…
H hellem sagde:
Men, kunne du ikke bare have haft med to sætninger mere i uddraget... You'll never guess what happens next...
Linket er der jo. Bare læs. Tætgroet er bestemt ingen garanti for, at træet er godt. Bliver gulvbrædderne muligvis mere holdbare.

• Synes
hellem
  • Laddar…
Länken finns jo der. Bare at læse. Tætgroet er definitivt ingen garanti for at træet er godt.
Bliver stærkere gulvbrædder muligvis.
Jeg ved det, jeg vil ikke læse hele artiklen, bare få et komplet citat. Det jeg forsøgte at belyse var, at det bliver som clickbait. Den eneste grund jeg havde til at klikke var for at læse næste sætning. Resten orker jeg ikke. Det var et udmærket dårligt sted at klippe citatet, det er alt hvad jeg siger, no offence og jeg forstår at det sandsynligvis ikke var tilsigtet. Vil man læse mere og fordybe sig er det godt og nødvendigt med linket, men det krævede bare resten af sidste sætning for at citatet skulle føles helt komplet. Årsagen til dette er...

• Synes
TobbeP
  • Laddar…
H hellem sagde:
Jeg ved, jeg vil ikke læse hele artiklen, bare få et komplet citat. Det, jeg forsøgte at belyse, var, at det bliver som clickbait. Den eneste grund til, at jeg klikkede, var for at læse næste sætning. Resten orker jeg ikke. Det var et yderst dårligt sted at klippe citatet, det er alt, jeg siger, no offense og jeg forstår godt, at det sandsynligvis ikke var med vilje. Vil man læse mere og fordybe sig er det godt og nødvendigt med linket, men der krævetes bare resten af sidste sætning for at citatet skulle føles helt komplet. Årsagen til dette er...
Tænk at have dig på en arbejdsplads....

Afsnittet var langt, og jeg klippede det, jeg ville belyse.

Tænk at have dig på en arbejdsplads....

Stykket var langt og jeg klippede ind det jeg ville belyse.
Ja, tænk hvor meget bedre arbejdspladsen bliver, når man kommunikerer effektivt uden at spilde andres tid ved at kræve, at de klikker på links for at blive overbevist om det, du vil belyse. Stykket havde kun ti flere ord. De sidste ti ord var det, der understøttede det, du ville belyse. Med ti ord mere bliver linket en kildehenvisning i stedet for noget, man skal klikke på og søge sig til det rigtige stykke for at forstå, hvordan det du belyser er muligt. Held og lykke på jobbet😀

Det var et rigtig godt indlæg i diskussionen

• Figur 25 viser hvordan årsringbredde og geografi påvirker trætæthed. Sydsvensk træ er stærkere og tungere med bredere årsring end nordsvensk træ.
Senest redigeret:
  • Synes
  • Haha
Jörn Gamst og 11 andre
  • Laddar…
@ @ndreas sagde:
Byggmax? 😉
Tror du Byggmax savede trævarer adskiller sig fra andre forhandleres?

• Synes
Fredrik.aa og 4 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Endetræet skal ALTID males ved ommaling af facaden. Selv mange nye huse med stående facadepanel mangler behandling af endetræet, skal fikses ASAP hvis man vil undgå fremtidige problemer.
Skal man være rigtig pertentlig, så skal stående facadepanel desuden være skåret skråt i enden ("dråbenæse") for at undgå at vandet sætter sig i underkanten på panelet.
Jeg har et enkelt nordsvensk fritidshus fra 1800-tallet med ubehandlet stående brædfacade, der er så gammel at sømmene er ugalvaniserede, slipper jeg fremtidige problemer hvis jeg maler facaden, mener du?

• Haha
  • Synes
Anonymiserad 405730 og 3 andre
  • Laddar…
@
F Fluxor sagde:
Tror du Byggmax savede trævarer adskiller sig fra andre forhandleres?
Det er et stort "Ja!" på det spørgsmål! I hvert fald her er det ofte kun skrald tilbage.....

• Synes
MONTREAL
  • Laddar…
@ @ndreas sagde:
Det er et stort "Ja!" på det spørgsmål! I hvert fald her er det ofte bare skrammel tilbage.....
Byggmax køber deres træ fra de samme leverandører som konkurrenterne. O/S på Byggmax er samme sortering som O/S på Beijer.

Kigger du derimod på udsortering på Byggmax for 7:-/meteren og sammenligner med Beijers O/S for 49:-/meteren, så er det klart, der er forskel, men det har ikke med navnet på skiltet at gøre, men det er forskellige produkter.

• Synes
TobbeP og 3 andre
  • Laddar…
Bliver gerne meget variation som det saves i dag, når der skal frem mest muligt kvantiteter.

Da man arbejdede på savværk, kørte vi på en helt anden måde.

Savede altid planker på 50-75 mm enten med mitt-ex (stammen centreres så al marv/kerne havner i en planke) eller inner-ex hvor to planker tages ud af centrum og deler marv/kerne.

Derefter tog man yder-ex udenfor disse MX eller IX. Så udenfor disse tog man brædder.

Der var ikke en chance for, at brædderne skulle have kerne eller revner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.