Plukkede træ selv. Samme batch og sælges som samme kvalitet. Hvorfor er det så forskelligt?

Et stykke træ med tydelige åreringe og revner på en træværksted, der viser forskelle i kvalitet inden for samme batch.

Savsmuld fra forskellige træer? Hvilken kvalitet er det, du har betalt for?

• Synes
Lintto1 og 5 andre
  • Laddar…
Jeg overvejer, hvorfor du vælger tømmer med marv og revner, når du selv vælger på trælasten?

• Synes
  • Haha
Workingclasshero og 10 andre
  • Laddar…
@
K kurlakarl sagde:
Plukkede træ selv. Samme batch og sælges som samme kvalitet. Hvorfor er det så forskelligt?

[billede]
Byggmax? 😉

• Synes
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
ralvejd
De er vel ens?
Dvs bras begge to. Der findes vel ikke noget godt træ at købe på savværket da salerne vil få så brede planker som muligt ud af tyndtømmer.

• Synes
MONTREAL
  • Laddar…
Her hvor jeg bor, kan man købe sydsvensk, lidt mere spredt mellem årringene. Eller vælge Norrlands, lidt tættere mellem årringene, men også dyrere løbende meter pris. Men man skal passe på nogle gange, når Norrlandsviket er udsolgt, fylder de op med sydsvensk. Indtil de får styr på Norrlandsviket igen. Og så kan man ende med at betale den dyre pris for dårlig kvalitet 😡💸💸

• Synes
  • Wow
MONTREAL og 2 andre
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Jeg overvejer, hvorfor du vælger tømmer med marv og revner, når du selv udvælger på trælasten?
Fordi jeg har et akademisk velbetalt job med specialviden inden for et helt andet område, og snedkererer lidt i min fritid for sjov og ikke ved noget professionelt om træbearbejdning og ikke arbejder med skovbrug eller hvilken anden baggrund man nu har, hvis man kender til begreber som "marv", når man taler om brædder.

• Synes
  • Haha
  • Elsker
Fadai og 86 andre
  • Laddar…
Hvordan ændres egenskaberne hos min træfacade af, at den består af den ene eller anden planke?

• Synes
h4mi og 2 andre
  • Laddar…
Du skal vælge de tætbevoksede, facaden vil holde så meget længere

• Synes
Workingclasshero og 7 andre
  • Laddar…
T Timmermannen77 sagde:
Du skal vælge de tætgroede, facaden vil holde så meget længere
Noget skal udskiftes på huset på grund af råd, umalet endetræ. Ville dette ikke være sket med tætgroet træ?

• Synes
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Alt træ nedbrydes før eller senere. På en facade, der er korrekt konstrueret og vedligeholdt regelmæssigt, har træets kvalitet ret lille indflydelse (Så længe man holder sig inden for rimelige grænser, naturligvis).

• Synes
Dowser4711 og 4 andre
  • Laddar…
K kurlakarl sagde:
En del skal udskiftes på huset pga råd, umalet endetræ. Ville dette ikke være sket med tætgroet træ?
Ikke nær så hurtigt. Behandling af træet mindsker forskellen, men ikke helt.

• Synes
Thomas Buskhagen og 1 anden
  • Laddar…
Mats-S
K kurlakarl sagde:
umalet endetræ
Endetræet skal ALTID males ved ommaling af facaden. Selv mange nye huse med stående facadepanel mangler behandling af endetræet, skal fikses ASAP hvis man vil undgå fremtidige problemer. Skal man være rigtig pernitten, så skal stående facadepanel desuden være skæret skråt i enden ("dråbenæse") for at undgå, at vandet sætter sig i underkanten af panelet.

• Synes
Roger Fundin og 7 andre
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Endetræet skal ALTID males ved ommaling af facaden. Selv mange nye huse med stående facadebeklædning mangler behandling af endetræet, skal fikses ASAP hvis man vil undgå fremtidige problemer. Hvis man skal være rigtig pertentlig, skal stående facadebeklædning desuden være skåret skråt i enden ("dråbensæse") for at undgå, at vandet sætter sig i underkanten på beklædningen.
I know! Har udbedret noget på huset allerede. Mega irriterende for facaden og malingen er superfin ellers, men endetræet helt råddent på flere vægge.

• Synes
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S Mats-S sagde:
Endetræet skal ALTID males ved ommaling af facaden. Selv mange nye huse med stående facadepanel mangler behandling af endetræet, skal fikses ASAP, hvis man vil undgå fremtidige problemer.
Skal man være rigtig pernittengryn, så skal stående facadepanel desuden være skråskåret i enden ("dråbenæse") for at undgå, at vandet sætter sig i underkanten på panelet.
Dråbenæse er en myte, det virker lige så godt uden.

• Synes
surris
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.