12,838 læst ·
52 svar
13k læst
52 svar
Hvorfor bruge skruetrækker egentlig ?
Jeg forstår ikke diskussionen om, hvad privatpersoner må gøre, og hvad fagfolk ikke må gøre.
Privatpersoner er i dette tilfælde bestillere for fagfolk, og de kan bestemme, hvad fagfolkene skal gøre. Ønsker de en historisk korrekt sømmet bro, så gør håndværkeren det. Ønsker de en moderne skruet terrasse, må det blive sådan.
Privatpersoner er i dette tilfælde bestillere for fagfolk, og de kan bestemme, hvad fagfolkene skal gøre. Ønsker de en historisk korrekt sømmet bro, så gør håndværkeren det. Ønsker de en moderne skruet terrasse, må det blive sådan.
Visst er det sådan, i hvert fald så længe det ikke gælder direkte farlige konstruktioner, men den håndværker som forstår hvor vigtig den juridiske del er, bør da have skriftligt på at kunden har bestilt netop den udførelse, for ellers kan håndværkeren blive den der får skylden.harry73 sagde:Jeg forstår ikke diskussionen om, hvad private personer må gøre og hvad fagfolk ikke må gøre.
Private personer er i dette tilfælde kunder for fagfolk, og de må bestemme, hvad fagfolk skal gøre. Vil de have en historisk korrekt sømmet bådebro, så laver håndværkeren det. Vil de have en moderne skruet terrasse, så bliver det sådan.
Chris, min kilde på dette er besigtigelsesfolk. Har ingen kilde på Internet.
Edit:
Der findes jo private personer som ikke bare bestiller arbejdet af en håndværker men i stedet udfører dem selv. Det er disse som menes, når man siger at private personer må gøre som de vil.
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Jeg forstår 
Som sagt, jeg er enig med dig i sagen. Men grunden til, at jeg stillede spørgsmål, var fordi vores gamle (2012) nybyggede BRF havde plankerne sømmet fast, både svalegange, terrasser, altaner og trapper. Ren idioti. Det tog jo næsten en dag at efterhamre sømhovedene hver forår og efterår. I dag ville jeg bestemt have reageret på det.
Som sagt, jeg er enig med dig i sagen. Men grunden til, at jeg stillede spørgsmål, var fordi vores gamle (2012) nybyggede BRF havde plankerne sømmet fast, både svalegange, terrasser, altaner og trapper. Ren idioti. Det tog jo næsten en dag at efterhamre sømhovedene hver forår og efterår. I dag ville jeg bestemt have reageret på det.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Da jeg tidligere skiftede tag og fjernede lægterne, som i vores tilfælde var 50*100 regler, var jeg glad for, at de var sømmet og ikke skruet. Rivningen gik betydeligt nemmere
Og så blev genmonteringen væsentligt billigere med søm end skruer. Flere bedrevidende naboer påstod, at jeg gjorde forkert ved at sømme.
Ja, man kan jo tale om at forbore så hvorfor ikke.KnockOnWood sagde:
Ang. lægter på tag:
Helt ok at sømme. Der udsættes materialet jo ikke for samme forskelle i fugt som terrassebrædderne på en altan og derfor vil træet ikke krympe/udvide sig konstant, så der fungerer det ganske fint at sømme.
Så ville jeg nok vælge at gøre det med sømpistol, men det er en anden diskussion.
Jeg brugte hammer.Robban_C sagde:Ja, man kan jo tale om at forborre, så hvorfor ikke.
Ang lægter på tag:
Helt ok at sømme. Der udsættes materialet jo ikke for samme forskelle i fugt som brædderne på en terrasse, og dermed vil træet ikke krympe/udvide sig om hinanden, så der fungerer det aldeles udmærket at sømme.
Så ville jeg nok vælge at gøre det med en sømpistol, men det er en anden diskussion.![]()
Det kunne mærkes i armen stadigvæk 2 uger efter
Så er der forskel på nytrykt træ, der indeholder større mængde væske og dermed krymper mere end normalt nedtørret byggetræ. Tager vi terrassebrædder, belastet de hver gang vi går på dem, så søm kan presse sig udad, hvilket f.eks. lægter på taget ikke gør.
Og jeg selv bruger søm til paneler, fordi jeg synes det er pænere med flad hoved, der er betydeligt mindre synligt. Jeg prøvede at skrue lidt panel på garagen, men skruehovederne ses trods farven. En 4 tommer i panelbåndet sidder også tilstrækkeligt godt.
Og jeg selv bruger søm til paneler, fordi jeg synes det er pænere med flad hoved, der er betydeligt mindre synligt. Jeg prøvede at skrue lidt panel på garagen, men skruehovederne ses trods farven. En 4 tommer i panelbåndet sidder også tilstrækkeligt godt.
Klik her for at svare