12,838 læst ·
52 svar
13k læst
52 svar
Hvorfor bruge skruetrækker egentlig ?
Har spekuleret lidt, og en del af den nedrivning, jeg har lavet, ville nok fandeme have været næsten umulig, hvis sømmene (temmelig bløde) havde været sådan stenhårde Jettingskruer i stedet, da de var sømmet også fra to sider, man ikke kunne komme til at skrue.baljbalj sagde:Søm er nok godt at bygge med, billigt og man kan bruge en pistol, hvis man vil have rigtig fart på.
Selv har jeg et 40'er hus, og at rive uden bajonetsav er i princippet umuligt. Store søm på kryds og tværs gør det umuligt at bruge et koben, fungerer sikkert med en enkelt bræt på en lægte, men lægte mod lægte med søm både skråede i enderne og på tværs gennem lægten er hårdt.
Jeg bilder mig ind, at skrue er meget lettere at rive (dog ikke alle skruer, da de nogle gange er så hårde, at et multiverktøjsblad ikke kan bide, og man skal save alligevel?
Dette handlede vel om terrasser?jokomoko sagde:
Så kan jeg give et meget godt svar:
Man skal bruge skruer, fordi det er forbudt at sømme terrasser. I hvert fald for dem der gør det som en del af deres arbejde. Det betragtes som uprofessionelt arbejde at sømme terrasser, og det motiveres med, at søm risikerer at vandre udad med tiden.
Det er også sådan, at hovederne på skruerne skal lidt ned i trallen, og det er svært at gøre med søm uden at sidde og pille med en dorn på hver søm. Skruer derimod, dem skruer man ned, indtil det er godt, og man gør det i samme moment som monteringen.
Dette gælder altså for dem der gør det som en del af deres erhverv. En privatperson, der laver sin egen terrasse, må gøre præcis som han vil og risikerer intet andet end ødelagte fodsåler eller muligvis en anmærkning ved eftersyn i forbindelse med salg af ejendommen.
Men jeg kan give en anden motivation:
Glem skruemaskinen og brug en skruemaskineautomat i stedet. Den skruer hver skrue til den rette dybde, og det går utroligt hurtigt.
Nogen skrev, at nemmere nedrivning ville være motivet til sømning. Hvis jeg river en terrasse ned, fordi den skal væk, er det motorsav, der gælder. Intet andet går lige så hurtigt og smidigt.
Rriver jeg enkelte brædder op for at komme til noget under, er det nemmere med skruet. Der bliver simpelthen færre skader i brædderne end med sømmet. Og hvis hovedet er beskadiget, er det nemt at bore hovedet af, trække brættet op og ved montering sætte en ny skrue ved siden af.
Haha, nogle gange undrer jeg mig over, hvad folk laver i løbet af dagen, når de har tid til at sidde og finde skidegamle tråde frem uden nogen direkte anledning. 
Og du Norrhyttan er endnu værre, fordi du har tid til at sidde og besvare tråde, som du åbenbart ikke er interesseret i.
Jeg har ikke "ledt efter" tråden. Den kom op af sig selv som et forslag her på siden, og jeg reagerede på overskriften, læste tråden og indså, at spørgeren ikke havde styr på, hvad BBR/AMA siger, så jeg svarede på det. Havde i mit liv ikke kunnet forestille mig, at forummet ville foreslå tråde, der er fire år gamle, så det er næppe mig, du skal give dig på. Gå efter forumets ejer i stedet.
I øvrigt har du og jeg stødt på hinanden på forum før, og der har du haft en betydeligt mere seriøs indstilling end at sidde og raljere over sådan noget her. Er du gået så meget ned ad bakke?
Jeg har ikke "ledt efter" tråden. Den kom op af sig selv som et forslag her på siden, og jeg reagerede på overskriften, læste tråden og indså, at spørgeren ikke havde styr på, hvad BBR/AMA siger, så jeg svarede på det. Havde i mit liv ikke kunnet forestille mig, at forummet ville foreslå tråde, der er fire år gamle, så det er næppe mig, du skal give dig på. Gå efter forumets ejer i stedet.
I øvrigt har du og jeg stødt på hinanden på forum før, og der har du haft en betydeligt mere seriøs indstilling end at sidde og raljere over sådan noget her. Er du gået så meget ned ad bakke?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 indlæg
Ser ud til at være noget fra tiden før internettet, da der ikke findes nogen web-link....
Protte
Protte
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 indlæg
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Men fagfolk må gerne sømme terrasse. Der findes vel ingen regel, der siger, at man ikke må? Anbefalet, nej. Tilladt, ja.Robban_C sagde:Det her gjaldt vel terrasser?
Så kan jeg give et meget godt svar:
Man skal bruge skruer, fordi det er forbudt at sømme terrasser. I hvert fald for dem, der gør det i deres tjenesteudøvelse. Det betragtes som ikke fagmæssigt arbejde at sømme terrasser, og det begrundes med, at søm risikerer at bevæge sig udad med tiden.
Det er også sådan, at hovederne på skruerne skal en smule ned i brædderne, og det er svært at gøre med søm uden at sidde og pille med en dorn på hver eneste søm. Skruer derimod, dem drejer man ned, indtil det er godt, og man gør det i samme moment som monteringen.
Dette gælder altså for dem, der gør det inden for rammerne af deres erhverv. En privatperson, der laver sin egen terrasse, må gøre præcis, som han vil, og risikerer intet andet end ødelagte fodsåler eller muligvis anmærkning ved inspektion i forbindelse med salg af ejendommen.
Men jeg kan give et yderligere motiv:
Lad være med at bruge skruemaskine og brug en skruveautomat i stedet. Den driver hver skrue til den rette dybde, og det går utroligt hurtigt.
Nogen skrev, at lettere nedrivning skulle være motivet til sømning. River jeg en terrasse ned, fordi den skal fjernes, så er det motorsav, der gælder. Intet andet går lige så hurtigt og smidigt.
River jeg enkelte brædder op for at få fat i noget under, så er det lettere med skruet. Det medfører simpelthen færre skader i brædderne end med søm. Og hvis det er sådan, at skruvhodet er beskadiget, så er det nemt at bore skruvhodet væk, trække brættet op og ved montering sætte ny skrue ved siden af.
Medlem
· Blekinge
· 12 302 indlæg
Det er faktisk en lille kunst at sømme. Ikke bare at få sømmet ned med så få slag som muligt. Men også at vælge det rette søm. At sømme i den rette vinkel. At knække søm efter behov. Og sikkert meget mere som jeg ikke har lært endnu.Norrhyttan sagde:
Renoveringsnovice
· Dalarna
· 3 173 indlæg
Altså, jeg ville aldrig sømme en terrasse. Jeg bruger søm i nødstilfælde, da jeg elsker mine skruemaskiner. Men fagmænd kan da sømme uden at få en bemærkning i protokollen. Jeg vil meget gerne se en kilde på det, og hvis du har ret, vil det gøre mig glad af hidtil ukendte grunde i trådenRobban_C sagde:
Jeg stiller ikke spørgsmålstegn ved, at skruer er bedre end søm til trædæk, men frem til for to årtier siden blev alt trægulv sømmet, og det har man gjort siden tidernes morgen. Og det gik jo fint det også. Der findes stadig en masse broer, der er sømmet.
Jo, men nu findes der bedre alternativer, og selvfølgelig findes der stadig konstruktioner, som blev lavet tidligere. Inden for alle områder findes der ting, der er lavet med en anden teknik, og som på det tidspunkt var den "rigtige" løsning. Selv har jeg kasser med søm, jeg ikke længere bruger, f.eks. rustfri kamspir, som jeg brugte til mit første traldæk, men som jeg i dag ikke kunne forestille mig at bruge.f91jsw sagde: