De havde solide søm.

Norrhyttan sagde:
Då må jeg uvidende spørge - hvordan gjorde husbyggerne førhen, når der ikke fandtes skruetrækkere? Mit hus er 130 år gammelt og står stadig stabilt, selvom der ikke er en eneste skrue i rammen!
Jo, men spørgsmålet er stillet lidt på samme måde som, hvordan vi kunne klare os uden biler for 130 år siden. Udvikling...........

AndersS sagde:
Jo, men spørgsmålet er omtrent stillet som hvordan vi kunne klare os uden biler for 130 år siden. Udvikling...........
Det jeg mente var, at der findes forskellige måder at gøre tingene på, og at det seneste ikke altid er uundværligt.
Selvfølgelig skal man drage nytte af ny teknologi, hvis man kan. Men mange gange vil man gøre gældende, at det ikke kan gøres på nogen anden måde. Se bare på dyksavene, som nu er enhver mands eje. For nogle år siden var det kun Martin Timell, der havde en, alligevel kunne man udføre opgaverne!

AndersS sagde:
Jo, men spørgsmålet er omtrent stillet som hvordan vi kunne klare os uden biler for 130 år siden. Udvikling...........
Nja, ikke helt vel. Mit indledende spørgsmål var om det virkelig var så meget bedre at skrue, specielt terrassedæk, i stedet for at bruge hammer og søm. At skruemaskiner er gode til meget behøver jo ikke at betyde, at den er bedre til alt. At teknikken går fremad er én ting, men en helt anden ting er jo i hvilke situationer det er passende at bruge teknologiske dimser. Hvis jeg har 50m til at gå til butikken, er det ikke sikkert, at det er bedre at tage min 2012 bilmodel for at handle der - Det kan faktisk stadig være bedre at gå de 50 meter til butikken, selvom biludviklingen unægtelig er gået fremad i 130 år....

Nja, det svar jeg gav var relateret til sammenligningen med et 130 år gammelt hus, dvs. ikke engang datidens samling med søm er sammenlignelig ud fra dimensioner, overfladebehandling osv.
Min pointe er i øvrige indlæg, at den almindelige "skruemaskine" allerede nu er blevet erstattet af andre værktøjer/maskiner, og at udviklingen fortsætter.
Derefter kan man altid anvende ældre teknologi, hvis man trives med det og føler, at man får et bedre resultat.
Så skulle en håndværker i dag f.eks. begynde at sømme trallegulve, kan jeg garantere protester fra mange kunder;)

AndersS sagde:
Så skulle en håndværker i dag f.eks. begynde at sømme træterrasse, kan jeg garantere protester fra mange kunder;)
Sikkert er det så :)

Jeg kan godt lide at slå søm i, og jeg er god til det, men det larmer frygteligt. Har aldrig tænkt over det før, men nu når man er vant til at bruge høreværn ved maskiner, bliver man opmærksom på støjniveauet.

Gamle snedkere må have alvorlige høreskader.

Alle over 60 jeg kender hører dårligt, måske er der en sammenhæng? :)

Jeg stiller et modspørgsmål, hvorfor bruge hammer overhovedet? Stå og banke som en idiot på en planke når man kan skrue så hurtigt og fint med en skruemaskine...

Søm er nok godt at bygge med, billigt og man kan bruge pistol, hvis man vil have rigtig fart.

Selv har jeg et hus fra 40'erne, og at rive uden bajonetsav er i princippet umuligt. Fede søm på kryds og tværs gør det umuligt at bruge brækjern sikkert med en planke på en regel, men regel mod regel med søm både skråt i enderne og tværs gennem reglen er hårdt.

Jeg forestiller mig, at skrue er meget mere let at rive ned (dog ikke alle skruer, da de nogle gange er så hårde, at typ multi værktøjsblade ikke bider, og man må save alligevel?

gubblurven sagde:
Jeg stiller et modspørgsmål, hvorfor bruge hammer overhovedet? Stå og banke som en idiot på et bræt, når man kan skrue så hurtigt og fint med en boremaskine...
Hvad gør man, hvis strømmen går. Skrue i hånden... Tror ikke det...

Man kan jo altid bruge en sådan her

• En gammeldags skruetrækker med træhåndtag og metalaksel, liggende på en hvid overflade.
raveper sagde:
Men hvor køber man sådan nogle nu om dage? Jeg har ledt, men det ser ud til at være svært at få fat i. Jeg ønsker mig en mindre model, som kan være i lommen i sammenklappet tilstand.

raveper sagde:
Men så skal du også lægge en borsvans eller drillborr ved siden af så du kan forbore hvis du skal skrue ;)

Mutterknackare er vel en muttertrækker og tilsvarende for skrue burde logisk hedde skruetrækker, men jeg tror det hedder slagskruetrækker.

Hvis man nu skal tale om støj fra hammer, så ligger slagskruetrækkeren vel ikke langt efter.

Og er ikke trenden at sømværktøj (søm pistol) er på stærk fremmarch? Håndværkere løber jo rundt med kompressorer selv for småopgaver.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.