12,838 læst ·
52 svar
13k læst
52 svar
Hvorfor bruge skruetrækker egentlig ?
Har altid anvendt skruetrækker til det meste, naturligvis inklusive til terrassebrædder til altanen og bryggen osv.
I sommer byggede naboen en STOR bro, og han brugte en almindelig hammer og søm.
Resultat? Tja, det gik hurtigt og blev godt, hvad jeg kan vurdere. En fordel ved søm, udover at det er MEGET billigere end skruer, er at det bliver betydeligt nemmere at rive ned, når det bliver tid - et koben og så slå søm ud går faktisk ret hurtigt.
Jeg blev vanvittig, da jeg rev en altan ned for nylig. Skruer der gled og ødelagde bits, for til sidst at være umulige at fjerne - & så næsten umuligt at flå brædderne op med et koben.
Så, hvorfor skal man bruge skruetrækker egentlig?
I sommer byggede naboen en STOR bro, og han brugte en almindelig hammer og søm.
Resultat? Tja, det gik hurtigt og blev godt, hvad jeg kan vurdere. En fordel ved søm, udover at det er MEGET billigere end skruer, er at det bliver betydeligt nemmere at rive ned, når det bliver tid - et koben og så slå søm ud går faktisk ret hurtigt.
Jeg blev vanvittig, da jeg rev en altan ned for nylig. Skruer der gled og ødelagde bits, for til sidst at være umulige at fjerne - & så næsten umuligt at flå brædderne op med et koben.
Så, hvorfor skal man bruge skruetrækker egentlig?
Har du revet dine strømper (eller huden) på et søm, der er vandret ud, når træet bevæger sig? Har du fjernet et klikgulv, fordi undergulvets knirkeri gør dig vanvittig?
Søm er godt til mange ting, som facade og lister og træpaneler og fuglekasser osv osv. Men til gulve og sådan noget, der bevæger sig, er skruer klart bedre.
Søm er godt til mange ting, som facade og lister og træpaneler og fuglekasser osv osv. Men til gulve og sådan noget, der bevæger sig, er skruer klart bedre.
Mine forældres altangulv er sømmet. Det fungerer, men alle sømmene er slået ned med forsænker. Fik nogle kroner per bræt for at gøre dette som dreng for omkring 25 år siden, dvs. før batteriskruemaskiner var enhver mands ejendom. Kan bare sige, at jeg ikke tror, det var specielt tidsbesparende sammenlignet med terrasse-skruer. Så længe man har en maskine, der kan trække terrasse-skruer på 2'eren, så går det jo ret hurtigt.
Sømmene kun gamle trægulve her i huset, der kan man jo ikke gerne trække i PH2.
Derefter må jeg sige, at det som afveksling er en vis nydelse at arbejde med fukssvans og hammer i stedet for kap, rundsav og skruemaskine.
Derefter må jeg sige, at det som afveksling er en vis nydelse at arbejde med fukssvans og hammer i stedet for kap, rundsav og skruemaskine.
Ja men, nu kan vi måske også anvende maskiner forkert som i dit tilfælde, hvor der findes bedre egnede. Min første skruetrækker blev købt i 1986 og var en grøn 7,2V Bosch. I dag har jeg et sæt maskiner til forskellige anvendelsesområder. Hvis vi tager arbejde med at demontere (men også montere) bruger jeg i dag møtrikspændere/slagnøgle. Med den maskine ville jeg garanteret kunne have taget dit gamle terrassebræt ned og fjernet alle skruerne. Havde du brugt rustfri terrasse skrue, hvor man ikke har ødelagt hovederne ved montering, kunne du i praksis genbruge mindst 80-90% af skruerne ved montering af ny terrasse. Jeg har selv skiftet lidt terrasse på vores broer, og det går glimrende med slagnøgle.
Så hvad jeg vil sige er, at udviklingen går fremad, og at man skal bruge den rigtige maskine til opgaven, så for i dit eksempel at skrue terrassebræt går det fint med skruetrækker, men måske endnu bedre med en slagnøgle. At skifte terrasse på en enkel måde er det kun slagnøglen. Skørt navn slagnøgle/skraldenøgle da de fleste nu bruger de opladelige til skruning af almindelig skrue. Det eneste jeg stadig hamrer i, er panel udendørs, da jeg synes, det bliver pænere med malet søm, som forsvinder med lidt maling, sammenlignet med skrue der ses tydeligere.
Så hvad jeg vil sige er, at udviklingen går fremad, og at man skal bruge den rigtige maskine til opgaven, så for i dit eksempel at skrue terrassebræt går det fint med skruetrækker, men måske endnu bedre med en slagnøgle. At skifte terrasse på en enkel måde er det kun slagnøglen. Skørt navn slagnøgle/skraldenøgle da de fleste nu bruger de opladelige til skruning af almindelig skrue. Det eneste jeg stadig hamrer i, er panel udendørs, da jeg synes, det bliver pænere med malet søm, som forsvinder med lidt maling, sammenlignet med skrue der ses tydeligere.
Da jeg byggede terrasse i efteråret, tænkte jeg at sømme med picka, men der fandtes ingen søm, der kunne klare saltvand, som vi var i poolen. Derfor blev det A4 skruer, der kan klare det miljø.
Min tanke var også, at man kan løfte planker lettere nu, men skrues en skrue ud, viser det sig, at træet er tørret over hovedet, og man får store fliser, når man trækker skruen ud.
Min tanke var også, at man kan løfte planker lettere nu, men skrues en skrue ud, viser det sig, at træet er tørret over hovedet, og man får store fliser, når man trækker skruen ud.
Jeg har fået den idé, at hvis man skruer op hovedet af bræderne med lav hastighed på en slagmøtriknøgle, bliver der mindre skader i terrassen, end med en almindelig skruetrækker, som mere "rykker i gang" med højere hastighed for at kunne trække skruen ud.TrollMann sagde:Når jeg byggede terrasse i efteråret, tænkte jeg på at sømme med picka, men der fandtes ingen søm, der klarede saltvand, når vi var i poolen. Derfor blev det A4 skruer, som klarer det miljø.
Min tanke var også, at man kan løfte planker lettere nu, men skruer jeg en skrue ud, viser det sig, at træet er tørret over hovedet, og man får store fliser, når man trækker skruen ud.
Måske offtopic. I de fleste tilfælde kan man vende en terrassebræt, hvis man har demonteret, og den har fliset sig, hvis man så vil skrue den tilbage, bliver der lidt farveforskel, men efter et par år har det rettet sig. Så det behøver ikke at være nogle problemer.
Begyndte at samle en fuglekasse forleden dag, havde ikke selvborende skruer i den rigtige dimension derhjemme. Revner ikke endetræet lige så let med søm... men efter at have svovlet over, at materialet sprang tilbage og ud af plads ved hvert slag og fået et par bøjede sømhoveder, forborede jeg og skruede det hele sammen.
Sømpistol/dykkerpistol har flere fordele end hammeren synes jeg.
Derudover findes der båndet søm i rustfrit A4-kvalitet. Har det i vores facade... kan ikke huske mærket nu, men kan tjekke det, hvis nogen er interesserede.
Sømpistol/dykkerpistol har flere fordele end hammeren synes jeg.
Derudover findes der båndet søm i rustfrit A4-kvalitet. Har det i vores facade... kan ikke huske mærket nu, men kan tjekke det, hvis nogen er interesserede.
Sjovt at se svarene. Det ser ikke ud til, at jeg får gehør for hammer & spik metodenpinebar sagde:
Til pinebar og øvrige vil jeg svare, at jeg tænkte primært på terrassebyggeri og jeg har nok faktisk aldrig oplevet, at reglen under "ikke svarer" i den type af konstruktion. Det er klart, at skruemaskiner har flere fordele som påpeget her, men for netop terrassebyggeri er jeg ikke helt overbevist endnu...
Senest redigeret:
Og i dag ser det ud til, at mange bygherrer (også selvbyggere) går over til slagboremaskiner, der belaster håndled og albuer betydeligt mindre.jokomoko sagde:Sjovt at se svarene. Det ser ikke ud til, at jeg får gehør for hammer & søm metoden
Til pinebar og øvrige vil jeg svare, at jeg nærmest tænker på terrassebyggeri, og jeg har nok faktisk ikke oplevet, at reglen nedenunder ikke "svarer" i den type konstruktion. Det er klart, at boremaskiner har flere fordele, som påpeget her, men for netop terrassebyggeri er jeg ikke helt overbevist endnu...![]()
Så må uvidende jeg jo spørge - hvordan gjorde husbyggerne før, når der ikke fandtes skruetrækkere? Mit hus er 130 år gammelt og står stadig solidt, selvom der ikke er en eneste skrue i konstruktionen!