3,000 læst ·
5 svar
3k læst
5 svar
Hvordan ville I regulere for altan ovenpå valmet tag?
Hej, jeg er i gang med et lille evighedsprojekt og er nu nået til det trin, hvor det er tid til at overveje, hvordan jeg bedst skaber en altan oven på glasverandaen.
Taget er lavt hældende: Ca. 5 grader i én retning og 3 grader i en anden - (det bliver sådan, hvis man er dum nok til ikke at gøre tilbygningen præcis dobbelt så bred, som den er dyb #rookiemistake).
Jeg vedhæfter to billeder, et oppefra der viser, hvordan taget hælder (hvordan vand forventes at løbe af), og jeg vil selvfølgelig undgå, at vand stoppes unødigt.
De diagonale sorte linjer viser, hvor taghældningen ændrer sig, og det føles intuitivt forkert at have bjælker, der går over disse "rygge".
Vi ønsker også, at selve altanbrædderne bliver så usynlige som muligt (typ bjælker skjult bag stolperne til rækværket).
Alle tips er varmt velkomne
Taget er lavt hældende: Ca. 5 grader i én retning og 3 grader i en anden - (det bliver sådan, hvis man er dum nok til ikke at gøre tilbygningen præcis dobbelt så bred, som den er dyb #rookiemistake).
Jeg vedhæfter to billeder, et oppefra der viser, hvordan taget hælder (hvordan vand forventes at løbe af), og jeg vil selvfølgelig undgå, at vand stoppes unødigt.
De diagonale sorte linjer viser, hvor taghældningen ændrer sig, og det føles intuitivt forkert at have bjælker, der går over disse "rygge".
Vi ønsker også, at selve altanbrædderne bliver så usynlige som muligt (typ bjælker skjult bag stolperne til rækværket).
Alle tips er varmt velkomne
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,429 indlæg
Lidt unødvendigt kompliceret at bygge et valmtag bare for at dække det helt, synes jeg, men.
Skal højden holdes nede maksimalt, kommer jeg ikke på en bedre løsning end at lægge reglerne fra langsiden lige ind og derefter lave individuelle klodser/kiler som støtte, hvor taget hælder mod den forkerte retning, husk at de ikke skal være for små for tagets skyld.
Har du meget højde at spille på, kan du måske bruge terrassefødder for nemt at afveje alt og samtidig ikke stoppe vandet noget sted.
Skal højden holdes nede maksimalt, kommer jeg ikke på en bedre løsning end at lægge reglerne fra langsiden lige ind og derefter lave individuelle klodser/kiler som støtte, hvor taget hælder mod den forkerte retning, husk at de ikke skal være for små for tagets skyld.
Har du meget højde at spille på, kan du måske bruge terrassefødder for nemt at afveje alt og samtidig ikke stoppe vandet noget sted.
Det kan man jo synes. Det har jo unægtelig blevet en del ekstraarbejde og lidt ekstra omkostning, men det bliver bestemt flottere dels fra de sider som vi oftest ser udbygningen, men frem for alt indertaget. Det havde måske gået at gøre flot på en enklere måde, men vi er meget tilfredse som det blev nu.Rickard. sagde:
Takker for tipsene, det er i linje med hvordan jeg har tænkt selv, men altid værdifuldt at få høre det fra nogen anden.
Naboen har en lignende situation som dig. De har lagt et tyndt tral i firkantede sektioner på taget, for nemt at kunne løfte og rengøre. Så har de ligesom dig (tegnet) valgt at bygge et solidt rækværk som den eneste faste konstruktion. Trallen har kiler i træ under sig for at blive plan (den er nummereret, så det skal være let at lægge rigtigt efter rengøring også).
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,429 indlæg
Er det åbent og pænt fra undersiden, så har I ikke skjult det, som jeg antydede, og hvis I er tilfredse der, så er det vel helt den rette løsning!
Det man kan gøre er at "brede valmen", så du får en meget bredere flad del og kortere og stejlere sider, det bliver lidt "amerikansk veranda" af det, indtil terrassen og rækværket er på plads. Jeg påstår IKKE, at det er pænere eller bedre på nogen måde, men det er i hvert fald lidt lettere at bygge terrassebrædder på uden at miste tagskægget rundt om.
Det man kan gøre er at "brede valmen", så du får en meget bredere flad del og kortere og stejlere sider, det bliver lidt "amerikansk veranda" af det, indtil terrassen og rækværket er på plads. Jeg påstår IKKE, at det er pænere eller bedre på nogen måde, men det er i hvert fald lidt lettere at bygge terrassebrædder på uden at miste tagskægget rundt om.
lidt sent bare, taget er allerede på plads, men jeg forstår, hvordan du tænker!Rickard. sagde:
Er det åbent og pænt nedenunder, så har I ikke skjult det, som jeg antydede, og hvis I er tilfredse der, så er det vel helt den rigtige løsning!
Det man kan gøre er at "udvide valmen", så du får en meget bredere flad del og kortere og stejlere sidedel, det bliver lidt "amerikansk veranda" af det, når trallen og rækværket er på plads. Jeg påstår IKKE, at det er pænere eller bedre på nogen måde, men det er i hvert fald lidt lettere at bygge trall på uden at miste tagfoden rundt om.
Klik her for at svare