16,198 læst ·
40 svar
16k læst
40 svar
Hvordan ved man om det er blåbeton?
Tomture61
Selvbygger
· Född i Luleå
· 6 267 indlæg
Tomture61
Selvbygger
- Född i Luleå
- 6,267 indlæg
Gammamåling kan udføres med en måler, der holdes mod en ydervæg (hvor man mistænker blåbetong)
https://radonmätning.se/blabetong/
https://radonmätning.se/blabetong/
Lyder jo mere som om det er en torpargrund da? Beton/sten- ramme rundt om huset, derefter stående på et træ-betonbjælkelag?A Asli sagde:
Sørg for at inspektionen indeholder en rigtig fugtmåling af syld samt fugtmåling af bjælkelag nær bærende væg.
Kontroller, hvornår dræneringen sidst er udført! Ekstra vigtigt ved torpargrund/krybekælder, så du ikke får sætninger eller fugtproblemer pga. dårlig drænering.
Ældre dræning holder ca. 20 år, hvis det er gjort "korrekt" (afhænger selvfølgelig af mange faktorer). Så det ikke bliver en overraskelse for jer ved eventuelt køb.
Ejendomsmægleren kaldte det en lukket krybegrund. Der er ingen luge til at komme ned. Huset er bygget i 1963. Men det er måske torpargrund så?JAAM91 sagde:Lyder jo mere som om det er en torpargrund så? Beton/sten- ramme rundt huset, derefter stående på et træ betonbjælkelag?
Sørg for, at inspektionen indeholder en rigtig fugtmåling af sylar samt fugtmåling af bjælkelag nær bærende væg.
Kontroller hvornår dræningen sidst er lavet! Ekstra vigtigt ved torpargrund/krybegrund så du ikke får sætninger eller fugtproblemer pga dårlig dræning.
Ældre dræning holder ca. 20 år, hvis det er gjort "korrekt" (afhængig af mange faktorer selvfølgelig). Så det ikke bliver en overraskelse for jer ved eventuelt køb.
Vi mistænkte blåbeton i et hus, og den eneste måde at finde ud af, om det stråler eller ej, er med en gammamåler. Kommunerne har sådanne, men lige vores nægtede at udlåne den. Købte huset med klausul og fik en fyr fra OCAB til at måle, ingen blåbeton og dermed ingen stråling. Skal nævnes, at betonen så ud præcis som blåbeton.
Køb ikke et hus uden at have været nede i fundamentet. Medmindre du har tænkt dig at rive alt ud alligevel og kan tænke dig at tage risikoen.
Køb ikke et hus uden at have været nede i fundamentet. Medmindre du har tænkt dig at rive alt ud alligevel og kan tænke dig at tage risikoen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 207 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,207 indlæg
Så det ud som blåbetong så var det nok blåbetong. Derimod er det ikke al blåbetong der indeholder uran som afgiver radon, det afhænger af hvorfra skiferen kommer.G goosen sagde:
Visst är det så, men den här citerar jag för att det finns många hyresbolag som skiter fullständigt i sina boende. Visst enklare flytta osv.BirgitS sagde:
BRF samma sak och även om det föreningens ansvar delar ni ändå på kostnaden och kan få mycket högre avgift.
Men i eget hus kan du själv få problemen lättare fixat. Välja själv vem som fixar olika problemen inte att nån annan bestämmer eller röstar om saken!
Senest redigeret:
I villa vælger man også HVORNÅR problemer skal løses, hvilken kvalitetsniveau og dermed pris som skal gælde, og hvordan det skal ske så at f.eks børn slipper for slipstøv i deres fritid osv.
At overveje også, er at risiciene med radon for en ikkeryger er meget begrænsede. Og har man en eller anden form for ventilation drevet af elektrisk ventilator, så bliver det sjældent ekstremt høje niveauer.
Dette var ofte et problem i selvtræksventilerede huse om sommeren eller i større lejeboliger.
Jeg ville i så fald se fundamentet som et større problem.
Dette var ofte et problem i selvtræksventilerede huse om sommeren eller i større lejeboliger.
For at undersøge stråling fra letbeton måler man gammastrålingen med et instrument.A Asli sagde:Hej!
Vi leder efter et hus og har nu fået øje på en villa fra 1963. Der er to ting, der bekymrer mig, og det er, at der er letbeton i huset, og at det også er krybekælder. Nu er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre, hvordan man ved, om det er letbeton af netop typen blåbeton, der er i huset? Jeg har også forstået, at krybekælder kan være et bøvl på grund af fugt og råd. Bekymrer jeg mig unødigt, eller skal jeg lede efter et andet hus? Taknemmelig for input.
Det er en effektiv metode, da man får resultatet med det samme.
Når det gælder krybekældre, så ville jeg springe det hus over med det samme.
Stickan
Medlem
· Gävleborgs Län
· 93 indlæg
Lån en gamma-måler hos kommunen.A Asli sagde:Hej!
Vi leder efter et hus og har nu fået øje på en villa fra 1963. Der er to ting, der bekymrer mig, og det er, at der er letbeton i huset, og at det også er krybekælder. Nu er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre, hvordan man ved, at det er letbeton af netop typen blåbeton, der findes i huset? Jeg har også forstået, at krybekælder kan være et problem på grund af fugt og råd. Bekymrer jeg mig unødigt, eller skal jeg lede efter et andet hus? Taknemmelig for input.
Vi foretog en radoninspektion i vores hus for at finde årsagen til vores forhøjede værdier. De havde med sig et måleudstyr, der målte strålingen fra byggematerialerne samt radonindholdet i luften på flere steder i kælderen. Vi fik svar direkte sammen med tilbud for anbefalede tiltag. Radea udførte dette
Enig!L Liljeros sagde:At overveje også er, at risikoen med radon for en ikke-ryger er meget begrænset. Og har man en form for ventilation drevet af elektrisk ventilator, bliver niveauerne sjældent ekstremt høje.
Dette var ofte et problem i naturligt ventilerede huse om sommeren eller i større lejeboliger.
Bor i et radonhus og installerede såkaldt FTX ventilation, fik nedsat værdien fra omkring 1000 Bq til 20-80Bq (afhængigt af rum). Det er en meget enkel og ikke superdyr løsning på problemet 👍
Da vi havde vundet budrunden, tog vi en besigtigelsesmand ind, som udførte en korttidsmåling af radon(visst einte bedre då) Værdierne lå lavt, omkring 20 Bq. Besigtigelsesmanden mente, at vi kunne helt afskrive radon som risiko. Efter nogle år besluttede vi os for at gennemføre mere omfattende målinger på det rigtige tidspunkt. Disse viste, at visse rum i kælderen havde et gennemsnit på 300 Bq. Vi købte digitale radonmålere og begyndte at bygge om den mekaniske ventilation, hvilket gjorde en stor forskel, da radongas er ekstremt flygtig. Vi opdagede dog, at visse rum, som snedkerværkstedet, havde meget høje værdier, op til 1000 Bq, på grund af en utæt brønd.
Efter yderligere renoveringer kunne vi konstatere, at en stor del af letbetonen i kælderen faktisk var blåbeton, på trods af at den tidligere ejer havde forsikret os om, at det ikke var tilfældet. Ifølge vores digitale målere afgiver dog teststykkerne fra væggene ingen radon.
Radon, særligt jordradon, er tricky at håndtere, da det kan variere kraftigt afhængig af tidspunkt på døgnet og årstid. Desuden kan forskellen mellem naboer være stor; naboen kan have 10 Bq, mens man selv har 1000 Bq i sit hus.
Ofte har kommunen styr på, hvilke områder der har meget jordradon, men man skal naturligvis stadig måle for at være sikker på, at det aktuelle hus er påvirket.
Man plejer at sige, at radon spreder sig lettere i støvede miljøer og er særligt farligt for rygere. Men som med meget andet er det ikke sort eller hvidt. Selv ikke-rygere kan få åndedrætsrelaterede problemer, hvis de opholder sig længe i miljøer med høje radonværdier.
I Sverige ligger grænsen for radon på 200 Bq. Overstiger man denne værdi, bør der tages forholdsregler. I Europa ligger grænsen på 100 Bq. At Sverige ikke har sænket sin grænse siges at skyldes økonomiske årsager.
I vores tilfælde har vi løst de værste toppe ved at tætne brønddæksler og forbedre ventilationen. Et problem med mekaniske udsugningssystemer er dog, at mere ventilation koster flere penge, især når det er koldt udenfor. Et FTX-system havde sandsynligvis løst dette, men investeringen er i vores tilfælde ikke værd det.
Hvis I mener det alvorligt med huskøbet, anbefaler jeg stærkt, at I selv hyrer en god besigtigelsesmand og får alt ordentligt kontrolleret. Spontant ville jeg undgå at købe et hus, hvor man ikke kan få adgang til afgørende dele som f.eks. krybekælderen.
Efter yderligere renoveringer kunne vi konstatere, at en stor del af letbetonen i kælderen faktisk var blåbeton, på trods af at den tidligere ejer havde forsikret os om, at det ikke var tilfældet. Ifølge vores digitale målere afgiver dog teststykkerne fra væggene ingen radon.
Radon, særligt jordradon, er tricky at håndtere, da det kan variere kraftigt afhængig af tidspunkt på døgnet og årstid. Desuden kan forskellen mellem naboer være stor; naboen kan have 10 Bq, mens man selv har 1000 Bq i sit hus.
Ofte har kommunen styr på, hvilke områder der har meget jordradon, men man skal naturligvis stadig måle for at være sikker på, at det aktuelle hus er påvirket.
Man plejer at sige, at radon spreder sig lettere i støvede miljøer og er særligt farligt for rygere. Men som med meget andet er det ikke sort eller hvidt. Selv ikke-rygere kan få åndedrætsrelaterede problemer, hvis de opholder sig længe i miljøer med høje radonværdier.
I Sverige ligger grænsen for radon på 200 Bq. Overstiger man denne værdi, bør der tages forholdsregler. I Europa ligger grænsen på 100 Bq. At Sverige ikke har sænket sin grænse siges at skyldes økonomiske årsager.
I vores tilfælde har vi løst de værste toppe ved at tætne brønddæksler og forbedre ventilationen. Et problem med mekaniske udsugningssystemer er dog, at mere ventilation koster flere penge, især når det er koldt udenfor. Et FTX-system havde sandsynligvis løst dette, men investeringen er i vores tilfælde ikke værd det.
Hvis I mener det alvorligt med huskøbet, anbefaler jeg stærkt, at I selv hyrer en god besigtigelsesmand og får alt ordentligt kontrolleret. Spontant ville jeg undgå at købe et hus, hvor man ikke kan få adgang til afgørende dele som f.eks. krybekælderen.