16,197 læst ·
40 svar
16k læst
40 svar
Hvordan ved man om det er blåbeton?
Side 1 af 3
Hej!
Vi leder efter hus og har nu fundet en villa fra 1963. Der er to ting, der bekymrer mig, og det er, at der er letbeton i huset, og at det også er krybekælder. Nu er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre, hvordan man ved, at det er letbeton af netop typen blåbeton, der findes i huset? Jeg har også forstået, at krybekælder kan være et mareridt på grund af fugt og råd. Bekymrer jeg mig uden grund, eller skal jeg lede efter et andet hus? Taknemmelig for input.
Vi leder efter hus og har nu fundet en villa fra 1963. Der er to ting, der bekymrer mig, og det er, at der er letbeton i huset, og at det også er krybekælder. Nu er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre, hvordan man ved, at det er letbeton af netop typen blåbeton, der findes i huset? Jeg har også forstået, at krybekælder kan være et mareridt på grund af fugt og råd. Bekymrer jeg mig uden grund, eller skal jeg lede efter et andet hus? Taknemmelig for input.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,196 indlæg
At det er blåbeton ser man på farven, den er mørkt blågrå. Men ikke al blåbeton indeholder radon, så det vigtige er ikke, om det er blåbeton eller ej, men om der forekommer strålingsmængder, der er over grænseværdien, man laver altså en langtidsmåling i vinterhalvåret for at finde ud af det.
Man skal heller ikke glemme, at der også findes jordradon.
Der er problemer med alle huse, så vil man absolut undgå alle problemer, skal man ikke bo i villa.
Man skal heller ikke glemme, at der også findes jordradon.
Der er problemer med alle huse, så vil man absolut undgå alle problemer, skal man ikke bo i villa.
Administrator
· Skåne
· 8 672 indlæg
Du får måle radonniveauet i huset.
Hej og tak for svar. Nej nej, jeg er ikke ude efter at undgå alle problemer men lige at udsætte sig for bevidste sundhedsrisici er en no-go.BirgitS sagde:
At det er blåbeton ser man på farven, den er mørk blågrå. Men al blåbeton indeholder ikke radon så det vigtige er ikke om det er blåbeton eller ej, men om der forekommer strålingsmængder, som er over grænseværdien, man laver altså en langtidsmåling i vinterhalvåret for at finde ud af det.
Så skal man jo ikke glemme at der også findes jordradon.
Du udsætter dig for bevidste sundhedsrisici hele tiden. Modus operandi er at minimere risiciene til så lav pris som muligt. En noget forhøjet radonindhold kan kompenseres af en bro med fortøjet robåd, mens en motorvej giver det modsatte afvejningsforhold. Kort og godt -livet er livsfarligt!A Asli sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 196 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48,196 indlæg
Okay, men så er det jo det interessante, hvad radonniveauet ligger på og ikke om det er blåbetong. Hvis det er højere end grænseniveauet på 200, så forbedrer man ventilationen, så man kommer ned under det niveau.A Asli sagde:
Når det gælder krybekælderen, plejer det at kunne udbedres ved at lægge plastik på jorden, og hvis fugtighedsniveauet stadig er for højt, så tætner man krybekælderen og sætter en affugter ind. Hvis der skulle være rådskader nu, så kan det jo ses under besigtigelsen, som du selvfølgelig skal lade foretage, hvis du vil købe huset.
Huse fra den tid er næsten altid bygget med mindst en risikokonstruktion, krybekælder, betonplade med indstøbte trælægter eller kælder med organisk materiale.
For hurtigt svar så kan man måske bruge en gammaspektrometer?
Blåbetongen indeholder uran som henfalder med gammastråling og radon som produkter. Og gammastråling er rimeligt let at måle.
Blåbetongen indeholder uran som henfalder med gammastråling og radon som produkter. Og gammastråling er rimeligt let at måle.
Har nu været til fremvisning og krybekælderen kunne man slet ikke komme ned til. Første gang jeg oplever dette 🙂.BirgitS sagde:
Okej, men så er det interessante jo, hvad radonniveauet ligger på og ikke om det er blåbetong. Hvis det er højere end grænseniveauet på 200, så forbedrer man ventilationen, så det kommer under det niveau.
Når det gælder krybekælderen, plejer det at kunne afhjælpes ved at lægge plast på jorden og hvis fugtniveauet stadig er for højt, så tætner man krybekælderen og sætter en affugter derind. Hvis der skulle være rådskader nu, så ses det jo under inspektionen, som du selvfølgelig skal lade gøre, hvis du vil købe huset.
Huse fra den tid er næsten altid bygget med mindst en risikokonstruktion, krybekælder, betonplade med indstøbte træregler eller kælder med organisk materiale.
Ring til kommunen og spørg, de har kommunale radonmålinger registreret på ejendommen samt på andre i nærheden. Og hvad disse viste. Offentlige dokumenter. Sådan gjorde jeg, da vi købte vores hus.A Asli sagde:Hej!
Vi leder efter et hus og har nu fundet en villa fra 1963. Der er to ting, der bekymrer mig, og det er, at der er letbeton i huset, og der er også krybekælder. Nu er jeg en glad amatør, så jeg vil bare høre, hvordan man ved, at det er letbeton af netop typen blåbeton, som findes i huset? Jeg har også forstået, at krybekælder kan være et besvær på grund af fugt og råd. Bekymrer jeg mig unødigt, eller skal jeg lede efter et andet hus? Taknemmelig for input.
Selvfølgelig.spikplanka sagde:
Jeg gav bare TS et tip om, hvordan man kan finde ud af, om ejendommen og nærområdet har radonholdig grundfjeld.
Hvad angår byggematerialeradonet, fik jeg lov til at låne kommunens Geigermåler, som jeg satte mod væggene.
Video:
- Radium Quetzal: Radiation from a blue concrete wall (Blåbetong) (2020-02-21)
Beskrivelse: "Walked around in a building with my scintillator because I had found some old radium compasses in a cabinet there. I did not expect the walls to be setting the meter off like they did. This would be around 0.8uSv/h."
Kommentar: "Blue concrete is a kind of concrete were the rocks and stuff was mined in uranium rich areas. Hence why it is radioactive. It's interesting because the average background in such buildings are really high. This one being 8x background and 12x right at the wall."
Så blåbetong = 0.8 µS/h eller 8x-12x baggrundsstråling?
Giver i hvert fald et hint om hvad slags måleresultater man skal kigge efter.
Beskrivelse: "Walked around in a building with my scintillator because I had found some old radium compasses in a cabinet there. I did not expect the walls to be setting the meter off like they did. This would be around 0.8uSv/h."
Kommentar: "Blue concrete is a kind of concrete were the rocks and stuff was mined in uranium rich areas. Hence why it is radioactive. It's interesting because the average background in such buildings are really high. This one being 8x background and 12x right at the wall."
Så blåbetong = 0.8 µS/h eller 8x-12x baggrundsstråling?
Giver i hvert fald et hint om hvad slags måleresultater man skal kigge efter.
Senest redigeret af en moderator: