Hej, ny her!

Vil nedtage en væg i garagen og undrer mig over, hvordan jeg finder ud af, om den er bærende?

Jeg har ingen konstruktionsplaner på huset, er der en anden måde at få svar på? :x

/JAS_

Planløsning af et hus med markeret væg mellem garage og opbevaringsrum.

Plantegning af hus med garage, rødmarkeret væg indikerer mulig bærende konstruktion. Søger info om, hvordan man bestemmer, om væggen er bærende.

Loftområde med synlige træbjælker og isolering. tæt på tagkonstruktion.

Den burde ikke være bærende eftersom takstolene er udformet som fagværkskonstruktioner og derfor normalt er fribærende over hele garagens bredde. Samtidig er taghældningen dårlig. Ønsker man at kontrollere dette beregningsmæssigt, skal man kende til takstolenes mål, c/c afstand og spændvidde.

Væggen går desuden ikke i hele bygningens længde. Det plejer bærende vægge at gøre.

justusandersson sagde:
Den burde ikke være bærende, eftersom tagspærene er udformet som fagværkskonstruktioner og derfor normalt er fritbærende over hele garagets bredde. Samtidig er taghældningen dårlig. Vil man kontrollere dette beregningsmæssigt, skal man kende til tagspærenes mål, c/c afstand og spændvidde.
Tak begge for hurtige svar!

Nu har jeg været rundt og målt lidt, dette er hvad jeg får frem.

Tagspærene er:
120X46 mm "Øvre"
145x46 mm "Nedre"
1100 mm CC mellem tagspærene

Tagbeklædning:
Plade
Papr
Spontet panel

Loft:
Isolering
Spontet panel
Gips

Trækonstruktion

Betonplade

Ydermål garage:
7300 mm langt
5700 mm bredt

Huset er bygget i 1965

Kan dette hjælpe i afgørelsen?

/JAS

S
JAS_ sagde:
Tak for begge for hurtige svar!

Nu har jeg været rundt og målt lidt, dette er hvad jeg får frem.

Spær er:
120X46 mm "Øvre"
145x46 mm "Nedre"
1100 mm CC mellem spær

Tagbelægning:
Plade
Pap
Fer og not panel

Loft loft:
Isolering
Fer og not panel
Gips

Trækonstruktion

Betonplade

Ydermål garage:
7300 mm langt
5700 mm bredt

Huset er bygget i 1965

Kan dette hjælpe i afgørelsen?

/JAS
bedre at man har på papir at konstruktør gjort beregninger. hvis noget skulle ske

En enkel måde at finde ud af, om en bygningsdetalje er korrekt dimensioneret, er at bruge Träguiden, som findes online på traguiden.se. Der findes bl.a. tabeller, der viser passende dimensioner på tagspærsdele til forskellige typer spær, spændvidder og snelaster. Uppsala ligger på grænsen mellem Snelastzone 1,5 og 2. Ifølge Träguiden bør et spær af W-type med 14° taghældning og en spændvidde på 6 m have dimensionerne 45x145 i overrammen og 45x120 i underrammen i snelastzone 2. I snelastzone 1,5 45x120 på begge steder. Disse oplysninger gælder for et tungt tag med egenvægten 0,6 kN/kvm. Dit tag er jo meget let, og spændvidden lidt mindre end 6 m, så jeg synes, man kan regne med, at spærerne holder, selvom du fjerner den aktuelle væg.

• Synes
JAS_
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.