J justusandersson sagde:
De stiver lecamuren i sidled og forhindrer den fra at bule indad. En kældervæg er udsat for jordtryk. Vægge over jorden for sidelaster pga. vind.
Okay, så forstår jeg. Tak for den fine forklaring.

Præcis da jeg troede, at alt var i orden, opdagede jeg noget, der gør mig bekymret. Jeg har nu fjernet et stykke spånplade, hvor den gamle portal sad, og kan se, at på den anden side af portalen sidder der også en spånplade. Fint så langt. Men da jeg fjernede en spånplade til højre for portalen, ser jeg, at der er 45 mm isolering bagved, og bag den en ca 70 mm tyk letbetonvæg. Huset blev altså bygget med en 70 mm leca væg, og på et senere tidspunkt har nogen skåret en portal i letbetonen og sat reglar og en spånplade udenpå letbetonen. Sandsynligvis for at gøre væggen lidt tykkere, så portalen også bliver tykkere. Derefter har nogen lukket portalen med en spånplade. Nu til mit spørgsmål. Kan jeg fjerne væggen nu, når jeg har set, at den er lavet i letbeton, eller er det en del af konstruktionen i huset? Altså bærende eller på anden måde støttende?

• Diagram viser en struktur med en 70 mm leca væg og spånplader samt isolering, afsløret bag en fjernet portal. Opstilling af lagene omkring portalen.
Senest redigeret:
Kan du tage et billede af søjlen, der stiver ydervæggen ved siden af den væg, du vil rive ned? På modsatte side af huset er der ingen sådan væg? Har du kælder også på den side eller suterræn?

P petterovski sagde:
Kan du tage et billede af søjlen, der stiver ydervæggen op ved siden af den væg, du vil rive? På den modsatte side af huset er der ingen sådan væg? Har du også kælder på den side eller nedgang?
Her kommer billedet. Forstår ikke helt dit spørgsmål om den modsatte side. Det er kælder i hele huset.

• Kælderhjørne med tøjstativ og vindue. Mønstret tapet på den ene væg.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.