4,757 læst ·
18 svar
5k læst
18 svar
Hvordan ved jeg, om væggen er bærende eller ej?
Præcis da jeg troede, at alt var i orden, opdagede jeg noget, der gør mig bekymret. Jeg har nu fjernet et stykke spånplade, hvor den gamle portal sad, og kan se, at på den anden side af portalen sidder der også en spånplade. Fint så langt. Men da jeg fjernede en spånplade til højre for portalen, ser jeg, at der er 45 mm isolering bagved, og bag den en ca 70 mm tyk letbetonvæg. Huset blev altså bygget med en 70 mm leca væg, og på et senere tidspunkt har nogen skåret en portal i letbetonen og sat reglar og en spånplade udenpå letbetonen. Sandsynligvis for at gøre væggen lidt tykkere, så portalen også bliver tykkere. Derefter har nogen lukket portalen med en spånplade. Nu til mit spørgsmål. Kan jeg fjerne væggen nu, når jeg har set, at den er lavet i letbeton, eller er det en del af konstruktionen i huset? Altså bærende eller på anden måde støttende?
Senest redigeret:
Medlem
· Västra Götaland
· 185 indlæg
Kan du tage et billede af søjlen, der stiver ydervæggen ved siden af den væg, du vil rive ned? På modsatte side af huset er der ingen sådan væg? Har du kælder også på den side eller suterræn?
Her kommer billedet. Forstår ikke helt dit spørgsmål om den modsatte side. Det er kælder i hele huset.P petterovski sagde:
Klik her for at svare