Hvordan ved jeg, om væggen er bærende eller ej? Loftet i kælderen er beton, der hviler på lecavægge. De vægge er uden tvivl bærende ;)

Jeg vil fjerne væggen på billedet for at få et større rum. Engang har nogen lavet en portal på ca. 150 cm bredde midt i væggen. Så har de lukket den til for at få en hel væg igen. Jeg vil fjerne hele væggen. Væggen er regelret med 45x90mm træregler med 10mm spånplade på hver side af reglerne. Da det er spånplade, der bruges, føles det som om, at væggen ikke er original fra da huset blev bygget i 70'erne. Jeg kan tilføje, at resten af huset er leca. Selv indervægge, der er bygget af lidt smallere leca. Det andet billede viser mere tydeligt, hvordan loftet ser ud.

• Væg med 10 mm spånplader og 45x90 mm træregler, betonloft hviler på lecavægge. Tekster beskriver konstruktion og mulige bærende elementer.
  • Værelsesvæg med vindue og hvidt loft. Væggen har rektangulært udsnit, delvist lukket. Vinduet sidder højt med lys udenfor.
Senest redigeret:
Sandsynligvis ikke bærende da bjælkelaget spænder i anden retning. Men det kunne være en stabiliserende væg som skal tage horisontale kræfter. Du vil sikkert få mere uddybende svar inden længe. ;)

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
P petterovski sagde:
Sandsynligvis ikke bærende da bjælkelaget spænder i en anden retning. Men det kunne være en stabiliserende væg, der skal tage horisontale kræfter. Du vil sikkert få mere uddybende svar snart. ;)
Tak for svaret. Kan sige også om det har nogen betydning at rummet er ca. 5 meter langt og 4 meter bredt. Samme størrelse på rummet på den anden side af væggen. Det jeg prøver at sige er, at der ikke er noget andet end lecavæggene som bærer taget over så lang en strækning som 10 meter. Så det føles mærkeligt, hvis væggen skulle være nødvendig lige der.

Bedste svar

E Elnovis sagde:
Tak for svaret. Kan sige også om det har nogen betydning at rummet er ca 5 meter langt og 4 meter bredt. Samme størrelse på rummet på den anden side af væggen. Det jeg forsøger at sige er at der ikke findes noget andet end lecavæggene som bærer taget på så langt et stræk som 10 meter. Så det føles mærkeligt hvis væggen skulle være nødvendig lige der.
Den er ikke bærende for vertikale kræfter. Den kan være stabiliserende men det er ikke heller sandsynligt eftersom du har et stift bjælkelag hvor de horisontale kræfter føres via dette til stabiliserende yder/indervæg. Hvor langt har du til ydervæg/indervæg af leca til venstre og til højre i billedet?

P petterovski sagde:
Den er ikke bærende for vertikale kræfter. Den kan være stabiliserende, men det er heller ikke sandsynligt, da du har et stift dæk, hvor de horisontale kræfter føres via dette til stabiliserende yder-/indervæg. Hvor langt har du til ydervæg/indervæg af leca til venstre og til højre i billedet?
Jeg har tegnet et billede for at gøre det lidt tydeligere. Der har jeg også mål og det vindue, du ser på et af billederne, så du lettere kan orientere dig. Dette er kun en lille del af huset, da det er bygget som et L. Det er et stort hus på 184 kvadratmeter med lige så stor kælder.

• Plantegning af hus i L-form med leca vægge markeret. Viser vindue og væg på 4 meter som ønskes fjernet. Mål på vægge inkluderet.
Du kan rive væggen.

Bjælkelaget består sandsynligvis af letbetonelement. Sådanne plejer aldrig at være lagt op på træregelsvægge. Så væggen er sikkert ikke bærende. Produktion af spånplader startede i slutningen af 60'erne. De indeholdt meget formalin dengang. De blev hurtigt meget populære på grund af deres pris og anvendelighed. Ikke mindst kunne man lave senge billigt og enkelt.

• Synes
Elnovis
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Bjælkelaget består antageligt af letbetonelementer. Sådanne plejer aldrig at være oplagte på træregelsvægge. Så væggen er sikkert ikke bærende. Produktionen af spånplader kom i gang i slutningen af 60'erne. De indeholdt meget formalin på den tid. De blev hurtigt meget populære pga deres pris og anvendelighed. Ikke mindst kunne man lave senge billigt og enkelt.
Formalin er tilsyneladende giftigt. Er der noget, jeg bør tænke på, når jeg river væggen? Jeg ved ikke, hvor gamle disse spånplader er, og det er svært at finde ud af.

Senest redigeret:
Det meste af formalinet er sikkert ikke tilbage, så det behøver du nok ikke bekymre dig om. Det er forsvundet ud i luften. Jeg vil benytte lejligheden til at korrigere mig selv lidt, når det gælder spånplader. Den store produktion kom i gang i slutningen af 60'erne, tydeligt linket til millionprogrammet, men materialet har eksisteret længere. Jeg kom pludselig i tanke om, at jeg byggede en bogreol af fineret spånplade i sløjd i begyndelsen af 60'erne, men dengang var det nok mest et møbelmateriale.

Væggen, som du vil fjerne, kan have en stabiliserende funktion. (Men så burde der også være en tilsvarende på husets anden side.) 10 meter lange vægge af lecasten plejer at kræve sidestabilisering, lidt afhængig af jordtryk osv. Det kan være, at der har været vægge, som nu er fjernet. Værd at tjekke.

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det meste af formalinen er sikkert ikke tilbage, så det behøver du nok ikke bekymre dig om. Den er forsvundet ud i luften. Jeg vil lige korrigere mig lidt, når det gælder spånplader. Den store produktion startede i slutningen af 60'erne, tydeligt forbundet med millionprogrammet, men materialet har eksisteret længere. Jeg huskede pludselig, at jeg byggede en bogreol af fineret spånplade i sløjd i begyndelsen af 60'erne, men dengang var det nok mest et møbelmateriale.

Væggen, som du vil fjerne, kan have en stabiliserende funktion. (Men så burde der være en tilsvarende på husets anden side også.) 10 meter lange mure af lecasten plejer at kræve sidestabilisering, alt efter jordtryk mm. Det kan ske, at der har været vægge, som nu er fjernet. Værd at undersøge.
Jeg har glemt at nævne, at der findes søjler nogle steder på ydervæggene. Kan disse have en stabiliserende funktion?

Ja. Kan du ikke tegne dem ind på din skitse.

J justusandersson sagde:
Ja. Kan du ikke tegne dem ind på din skitse.
Pillarna i sort. Findes også andre steder i huset.

• Plantegning med rødmarkerede Lecavægge, vindue, og sort markerede søjler. En væg er markeret for fjernelse.
Hvad godt! Så har jeg ingen indvendinger mod at rive væggen ned.

• Synes
Elnovis
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Hvad godt! Så har jeg ingen indvendinger mod at rive væggen ned.
Kan du forklare, hvordan disse søjler fungerer? Jeg forstår vertikale kræfter, men stabiliserende?

De stiver lecamuren i siden og forhindrer den i at bukke indad. En kældervæg er udsat for jordtryk. Vægge over jorden for sidelaster pga vind.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.