Jeg er i gang med at mure en brandbeskyttende væg bag en brændeovn. Jeg har ikke fundet nogen rigtig god information om, hvordan jeg fjerner mørtelrester fra mursten indendørs. Jeg har prøvet at skrubbe med vand med lidt eddike i dagen efter hver muretrin, men brugte senere ren koncentrat på 12 % eddike, hvilket fungerede nogenlunde. Væggen ser dog ud til at blive lidt lysere i farven af den ufortyndede eddike efter et par dage.
Jeg murer kun ca. 3 rækker ad gangen under hver arbejdstid, og jeg er nybegynder i muring, så det går meget langsomt, og jeg sviner/klatter en del. De seneste arbejdstider har jeg kun vasket med rent vand fra sprayflaske, men så løber der opløst mørtel ned fra de øvre skifter og misfarver de nedre mursten igen, som før var nogenlunde rene.
Tør jeg bruge saltsyre efter en uges tid i stedet for, eller når hele væggen er færdig?
Er det bedre at vente et bestemt antal dage, før man forsøger at fjerne mørtelresterne? Indendørs kan jeg jo ikke skylle væggen efter syrebehandling, men vil måske skulle spraye og tørre af med rent vand 5-10 gange. Ville murstenene tage skade, hvis der er rester af saltsyre på grund af utilstrækkelig skylning/vask?
Hvad der gør det hele endnu sværere, er, at jeg har riflede mursten (altså ikke glatte), hvilket gør, at jeg ikke kan skrubbe i alle retninger over stenene, når jeg forsøger at fjerne mørtelresterne. Tak på forhånd for jeres tips og råd.