Hej,

Jeg har en lille overvejelse omkring, hvordan jeg skal håndtere denne væg. Som I kan se, går der en skråstiver tværs over væggen.
Jeg har tænkt mig at indsætte et vindue på venstre side og en dør på højre side.

Hvordan synes I, man skal gøre for at erstatte skråstiveren? (På den modsatte væg (bag ryggen ved fotograferingen) er der heller ikke plads til en skråstiver der.)

En trækonstruktionsvæg med en diagonal bjælke tværs over. Skævstillet tværbjælke i midten, med tanke om installation af vindue og dør.
 
Du kan slå kryds med spikbånd i stedet, det fungerer godt. Det plejer at være muligt at få det ind mellem vinduer og døre også.
 
Du kan slå små skråstivere oppe i begge hjørner og også i hjørnerne nederst. Også oppe på stolpen, der står i midten, kan du lave små stræbrædder øverst.
 
Alternativt beklæd væggen med plader, OSB eller plywood.
Det stabiliserer væggen enormt godt.

Og med vinduer og dør lyder det som om der alligevel er lidt indretning planlagt :)
 
  • Synes
Mikael_L og 1 anden
  • Laddar…
Ja, enten skiver eller råspont (19x120) var planen. Små stivere var en god idé.

Hvordan tænkte I, man skulle køre med sømsamlinger? På samme måde?
 
Hulbånd kaldes det nogle gange.
Rulle af metalhulbånd, bruges til byggeri, fastgøres med ankarskruv på tværs af reglar. Egnet til X-mønster mellem dør og vindue i store lader.
http://www.jula.se/halband-340048

Det skrues med ankerskrue i alle regler det passerer, helst i ca 45° vinkel over væggen.
I dit tilfælde måske i et X mellem dør og vindue.
Og skru det ordentligt i syld og hanebånd.

Tag det grovere hulbånd for en sikkerheds skyld på en stor lade.
 
  • Synes
Mikael_L
  • Laddar…
Ok, men holder det virkelig? Fx en sømplade kan jo klare det uanset hvilken retning det kommer til at ske. Et bånd er vel bedst til at holde, hvis det udsættes for en trækkende kraft og ikke en trykkende? (Måske er det bare mig, der går for hårdt til værks, når jeg bygger, men vil gerne have det rimeligt stabilt ;-) )
 
Hvis du laver et kryds, får du trækende kraft i et af de to bånd, det er nok.
 
Zynx sagde:
Ok, men holder det virkelig? Fx en spikerplate klarer jo af uanset hvilken retning det vil skæve hen. Et bånd er vel bedst at holde i, hvis det udsættes for en trækkende kraft og ikke en trykkende? (Måske er det bare mig, der overdriver, når jeg bygger, men vil have det hyffaat stabilt ;-) )
Jo, båndene skal altid sættes i kryds. Med regel kan det være nok med en.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.