Jeg skal snart bygge mit første hus og skal støbe et dæk over en del af kælderen. Jeg har overvejet at bruge PEVA 45 for forhåbentlig at gøre arbejdet lettere. Det jeg derimod ikke har haft succes med er at forstå, hvordan de tilladte spændvidder skal beregnes.
Rummet som skal have et dæk er 8x8 meter stort, opdelt i 2 rum med leca blokke. Ydervægge af 300mm ISO-blokke og indervæg af 200mm leca blokke.
Orange linjer er LECA og bærende.
Så har jeg en samlet længde af mit dæk på 8 meter, men i to spændvidder på 5m + 2.9m. Så forsøger jeg at læse i databladet for PEVA45 og får dette ud:
Og jeg som lægmand følger ikke helt med, hvordan SPV her defineres, selvom de så fint har illustrationer med. Ville mit rum tælle som et 2-fags, hvor hver SPV er 5.4m (8.7m?) når man har en tykkelse på pladen på 120mm? Hvilket så ville fungere fint for mit rum. Siger den også, at hvis jeg har et loft, af gips, at jeg kan have 8.7m? Hvilket lyder vildt, så sandsynligvis ikke.
H = pladens tykkelse i mm
SPV = Spændvidden i et fag. I dit tilfælde kan du have 5.4 m x 2.
As = armeringsmængden i form af støttearmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angiver spændvidde og støttearmering med loft.
Bemærk, at spændvidderne osv. er uden feltarmering.
SPV = Spændvidde i et fag. I dit tilfælde kan du have 5.4 m x 2.
As = armeringsmængden i form af støttearmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angiver spændvidde og støttearmering med undersænket loft.
Bemærk at spændvidderne etc er uden feltermering.
Tak så meget, så er jeg med! Kan jeg planlægge uden at alt falder
Har du styr på PEVA45? Har forsøgt at finde konstruktions tegninger for hvor pladen/bjælkelaget hviler på lecablokke og lykkes stadig isolere på en fornuftig måde men har ikke haft held med mine googlinger.
Tak så meget, så er jeg med! Kan jeg planlægge uden at alt falder
Har du styr på PEVA45? Har forsøgt at finde konstruktionstegninger for hvor pladen/bjælkelaget hviler på lecablokkene og lykkes stadig med at isolere på en fornuftig måde men har ikke haft held med mine googlinger.
Nej desværre har aldrig arbejdet med PEVA45. Har du brug for hjælp med forskellige typer af dimensioneringer og beregninger af forskellig art, så kan jeg hjælpe. Råb op i PM, hvis der skulle være noget.
Nej tyvärr har aldrig arbetet med PEVA45. Behöver du hjälp med olika typer av dimensioneringar och beräkningar av olika slag så kan jag hjælpe til. Hojt til i PM om det skulle være noget.
Okej. Det er ikke umuligt at jeg ville have brug for det! Lykkedes dog ikke med PM, havde ikke adgang til din profils side. Måske ikke engang der man laver PM, men har ikke været her så længe
Beregning af armering er en sådan ting jeg ville have brug for hjælp med der. 8.8cm^2/m, er det i én retning eller også i net? Fandt denne tabel for eksempel:
Ville et net med for eksempel 10X175 her give med 4.49*2 = 8.98cm^2/m og fungere godt som armeringsmængde da?
Det stemmer. Skal du bruge 10 mm jern, så skal du ned til 75 mm i stangafstand.
Og da menes 10mm jern at køre fritstående jern som lægges 75mm fra hinanden i kun én retning vs net, som da er 2 retninger? Måske dumt spørgsmål, men man vil jo ikke gøre noget forkert her
SPV = Spændvidde i et fag. I dit tilfælde kan du have 5.4 m x 2.
As = armeringsmængden i form af understøtningsarmering (cm2/m), så 8.7 er altså armeringen 8.7 cm2/m.
Tallene i parentes angiver spændvidde og understøtningsarmering med undertag.
Bemærk at spændvidderne etc er uden feltarmering.
Prøver at gøre mig lidt klogere på peva/combideck.
Når man skriver H = Pladetykkelse, refererer det fra bunden eller toppen af sammenvirkningspladen?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.