120,031 læst ·
42 svar
120k læst
42 svar
Hvordan synes I det ser pænest ud at støde terrassebrædderne sammen?
Enig med nogle af de ovenstående. Jeg skarver aldrig. Synes personligt, at det forstyrrer indtrykket. Smagssag selvfølgelig... Fris dele af det pænt. Bliver selvfølgelig lidt dyrere, men med lidt planlægning...
Medlem
· Västra Götalands län
· 21 indlæg
Jeg ville også have valgt en frisure i midten, har selv gjort det et par gange og har ikke fortrudt det.
Hej!
Låner trådspørgsmålet...
Lægger man langs husmuren eller skarver mod, hvis I forstår, hvad jeg mener...
Er der nogen tanke/pæneste med det?
Låner trådspørgsmålet...
Lægger man langs husmuren eller skarver mod, hvis I forstår, hvad jeg mener...
Er der nogen tanke/pæneste med det?
Ofte bliver det jo langs med, da det er almindeligt med en bærende bjælke langs huset, derefter lægter vinkelret på de bærende bjælker, og så trallen tværs lægterne - da bliver de jo parallelt med husvæggen.H Hasselhagen sagde:
Men alt kan modificeres, ofte er det vel pænest, hvis man har en langstrakt trædæk at lægge trallen på langs, så at sige.
Selve samlingen kan også gøres på mange måder - nogle laver en generalsamling (alle samles på samme regle), nogle gange med en tværgående trall i samlingen for at opdele trædækket i dele. Andre kører med forskudte samlinger (der hører jeg selv til).
Se også denne artikel for inspiration
https://www.byggahus.se/bygga/lagg-trallen-monster-atta-varianter-tre-satt-avsluta
Senest redigeret:
Jeg foretrækker brædderne langs huset. Så undgår man desuden, at der løber vand ind mod facaden, hvis det skulle hælde lidt. Samlingerne spredt så meget som muligt, men tilfældigt.
Personligt synes jeg generalsamling er noget af det grimmeste, jeg ved. Desuden bliver det jo en svagere konstruktion. Naboen har liggende brædder med generalsamling i sit hegn. Det er ustabilt og ville sikkert have været mere stabilt, hvis samlingerne lå spredt.
Personligt synes jeg generalsamling er noget af det grimmeste, jeg ved. Desuden bliver det jo en svagere konstruktion. Naboen har liggende brædder med generalsamling i sit hegn. Det er ustabilt og ville sikkert have været mere stabilt, hvis samlingerne lå spredt.
Tak for svar og for god link!B b8q sagde:Oftest bliver det jo langs med, eftersom det er almindeligt med en bæreline langs med huset, derefter regler vinkelret på bærelinerne, og derefter terrassen tværs reglerne - da bliver de jo parallelt med husvæggen.
Men alt kan modificeres, ofte er det vel pænest, hvis man har en aflang træterrasse at lægge terrassen på længde, så at sige.
Så selve samlingen kan også gøres på mange måder - nogle laver en generalsamling (alle samles på samme regel), nogle gange med en tværgående terrasse i samlingen for at dele træterrassen i dele. Andre kører med forskudte samlinger (der hører jeg selv til).
Se også denne artikel for inspiration
[link]
En måde at få en så "tæt" samling som muligt er at skære enderne skråt. Så trækker du de to sammensatte brædder sammen med den samme skrue. Minimerer risikoen for sprækker i samlingen med tiden.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 429 indlæg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7,429 indlæg