Enig med nogle af de ovenstående. Jeg skarver aldrig. Synes personligt, at det forstyrrer indtrykket. Smagssag selvfølgelig... Fris dele af det pænt. Bliver selvfølgelig lidt dyrere, men med lidt planlægning...

• Synes
mimalars
  • Laddar…
Jeg ville også have valgt en frisure i midten, har selv gjort det et par gange og har ikke fortrudt det.

• Synes
J sahlin
  • Laddar…
Da vi byggede 70 m2 terrasse, ønskede vi heller ikke at have nogle samlinger eller synlige skruer. Så det blev fris og skruet nedefra.
Stor træterrasse uden synlige skruer med udsigt over en sø og skovklædte bakker. Dekoreret med et parasol og blomsterkrukker.

• Synes
Marinese og 19 andre
  • Laddar…
Hej!
Låner trådspørgsmålet...
Lægger man langs husmuren eller skarver mod, hvis I forstår, hvad jeg mener...
Er der nogen tanke/pæneste med det?

• Synes
Thomas808 og 1 anden
  • Laddar…
H Hasselhagen sagde:
Hej!
Låner trådspørgsmålet...
Lægger man langs husvæggen eller samler man mod, hvis I forstår, hvad jeg mener...
Findes der nogen tanke/smukkere ved det?
Ofte bliver det jo langs med, da det er almindeligt med en bærende bjælke langs huset, derefter lægter vinkelret på de bærende bjælker, og så trallen tværs lægterne - da bliver de jo parallelt med husvæggen.

Men alt kan modificeres, ofte er det vel pænest, hvis man har en langstrakt trædæk at lægge trallen på langs, så at sige.

Selve samlingen kan også gøres på mange måder - nogle laver en generalsamling (alle samles på samme regle), nogle gange med en tværgående trall i samlingen for at opdele trædækket i dele. Andre kører med forskudte samlinger (der hører jeg selv til).

Se også denne artikel for inspiration
https://www.byggahus.se/bygga/lagg-trallen-monster-atta-varianter-tre-satt-avsluta

Senest redigeret:
Jeg foretrækker brædderne langs huset. Så undgår man desuden, at der løber vand ind mod facaden, hvis det skulle hælde lidt. Samlingerne spredt så meget som muligt, men tilfældigt.
Personligt synes jeg generalsamling er noget af det grimmeste, jeg ved. Desuden bliver det jo en svagere konstruktion. Naboen har liggende brædder med generalsamling i sit hegn. Det er ustabilt og ville sikkert have været mere stabilt, hvis samlingerne lå spredt.

B b8q sagde:
Oftest bliver det jo langs med, eftersom det er almindeligt med en bæreline langs med huset, derefter regler vinkelret på bærelinerne, og derefter terrassen tværs reglerne - da bliver de jo parallelt med husvæggen.

Men alt kan modificeres, ofte er det vel pænest, hvis man har en aflang træterrasse at lægge terrassen på længde, så at sige.

Så selve samlingen kan også gøres på mange måder - nogle laver en generalsamling (alle samles på samme regel), nogle gange med en tværgående terrasse i samlingen for at dele træterrassen i dele. Andre kører med forskudte samlinger (der hører jeg selv til).

Se også denne artikel for inspiration
[link]
Tak for svar og for god link! (y):D

• Synes
Rajje1 og 1 anden
  • Laddar…
En måde at få en så "tæt" samling som muligt er at skære enderne skråt. Så trækker du de to sammensatte brædder sammen med den samme skrue. Minimerer risikoen for sprækker i samlingen med tiden.

• Synes
Anders Albinsson og 1 anden
  • Laddar…
Er der ingen, der længere sømmer terrasse med dyckert? Jeg sømmede en terrasse for 30 år siden, og det synes jeg har fungeret godt, hvad er fordelene ved at skrue?

fgo fgo sagde:
absolut, men på et andet måde end essve etc.
[billede]
(stjålet fra google)
Findes der virkelig ikke noget mere besværligt måde at skrue terrasse på end det der? Så bliver jeg skuffet..

Rickard.
K Kurtivan sagde:
hvad er fordelene ved at skrue?
Så man nemt kan skrue terrassen løs og justere fundamenterne, hvis man ikke helt har beregnet rigtigt på snebelastningsberegningen :p

(det er hondas største båndslynge på billedet)

Honda sneslynge fjerner sne nær et hus i mørket, store snebunker langs husets væg.

• Synes
Plutus
  • Laddar…
E Erik Salhammar sagde:
Findes der virkelig ikke en mere besværlig måde at skrue terrasse på end det der? Så bliver jeg skuffet..
Jo, det er vel at forbore, lime og proppe.

• Synes
Erik Salhammar
  • Laddar…
fgo fgo sagde:
Jo det er vel at forbore, lime og plugge.
Lyder lidt for let for min smag.. helst vil jeg kravle under terrassen og skrue for derefter at kravle op igen for næste bræt.

Men måske kan man forbore, lime og plugge også fra undersiden? Bare for ligesom..

E Erik Salhammar sagde:
Lyder lidt for let for min smag.. helst vil jeg kravle under altanen og skrue for så at kravle op igen for den næste brædde.

Men måske kan man forbore, lime og proppe også fra undersiden? Bare for at ligesom..
Det der kender jeg slet ikke til :oops::oops:

Rickard.
fgo fgo sagde:
Det dér kender jeg slet ikke igen :oops::oops:
Du kender nok heller ikke ironi ;)

• Synes
  • Haha
Erik Salhammar og 1 anden
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.