120,038 læst ·
42 svar
120k læst
42 svar
Hvordan synes I det ser pænest ud at støde terrassebrædderne sammen?
Skal præcist til at lægge terrassebrædder ca. 6x6 meter 28x120 terrassebrædder
Har længder på 3,6 henholdsvis 3,90, så der går 2 brædder pr. "længde". ca. 70 cm mellem reglerne
Bygger først en frise (ramme) rundt om yderkanten
Hvordan synes det ser bedst ud - at have den første samling ved f.eks. 3,5 og næste længde ved 2,5 og så skiftevis have sådan hver anden? Eller skal man forsøge at sprede samlingerne mere tilfældigt? Vil jo ikke have generalsamlinger...
Hvad bliver pænest tror I?
Så spekulerer jeg på, om I skærer længden på stedet (med en form for rundsav/dyksav) for derefter at sætte den sidste rammebrædde ved endetræet, eller om I laver hele rammen først og skærer brædderne i præcis længde?
Har længder på 3,6 henholdsvis 3,90, så der går 2 brædder pr. "længde". ca. 70 cm mellem reglerne
Bygger først en frise (ramme) rundt om yderkanten
Hvordan synes det ser bedst ud - at have den første samling ved f.eks. 3,5 og næste længde ved 2,5 og så skiftevis have sådan hver anden? Eller skal man forsøge at sprede samlingerne mere tilfældigt? Vil jo ikke have generalsamlinger...
Hvad bliver pænest tror I?
Så spekulerer jeg på, om I skærer længden på stedet (med en form for rundsav/dyksav) for derefter at sætte den sidste rammebrædde ved endetræet, eller om I laver hele rammen først og skærer brædderne i præcis længde?
Naboen har generalskarv hvor brædderne ikke engang ligger ende mod ende. Det går ikke
Jeg foretrækker en tilfældig men ordnet spredning af samlingerne. Undgå mange samlinger ved udgange og der hvor man bevæger sig meget, da der altid vil være lidt splinter, der kan hænge fast i sokker osv.
Læg aldrig korte brædder over kun to reglar, da de vil svigte.
Overvej 145 mm i stedet for 120. Meget flottere og kun marginalt dyrere per kvm.
Jeg foretrækker en tilfældig men ordnet spredning af samlingerne. Undgå mange samlinger ved udgange og der hvor man bevæger sig meget, da der altid vil være lidt splinter, der kan hænge fast i sokker osv.
Læg aldrig korte brædder over kun to reglar, da de vil svigte.
Overvej 145 mm i stedet for 120. Meget flottere og kun marginalt dyrere per kvm.
En generalskarv kan være hvor flot som helst, hvis den afgrænses af lad os sige 2 stykker terrassebrædder på "andre" måde. Men dette forudsætter, at den færdige overflade ikke ser mærkelig ud, for så går det også helt galt.
Med mærkelig mener jeg, hvordan det vil se ud, når det er færdigt, vil et eventuelt møblement få plads i den ene firkant? bliver det en naturlig opdeling osv.
Med mærkelig mener jeg, hvordan det vil se ud, når det er færdigt, vil et eventuelt møblement få plads i den ene firkant? bliver det en naturlig opdeling osv.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 indlæg

Spredte skarver med fris synes jeg er flottest.
Skjult skrue synes jeg er unødvendigt. Skru skruen 5 mm ned, så forsvinder den i princippet.
petrho sagde:Skal præcis til at lægge terrasse ca 6x6 meter 28x120 terrassebrædder
Har længder på 3,6 henholdsvis 3,90 så det går 2 brædder per "længde". ca 70 cm mellem reglarne
Bygger først en kant (ramme) rundt yderkanten
Hvordan synes det være pænest - at have første fuge ved fx 3,5 og næste længde ved 2,5 og derefter vekslende have sådan hver anden? Eller skal man forsøge at sprede fugerne mere tilfældigt? Vil jo ikke have generalsamlinger...
Hvad bliver pænest mon?
Så undrer jeg om I skærer længden på stedet (med type rundsav/nedsænkningssav) for derefter at sætte den sidste rammebræt ved endetræet, eller om I laver hele rammen først og skærer brædderne i præcis længde?

Eneste samling på vores altan...
Jeg kører med spredte skarver, fordi jeg har en uregelmæssig terrasse med mange vinkler og bjergtilpasninger.
Havde jeg lavet en rektangulær terrasse, ville fris-varianten med skarver ved frisen, der deler længden, nok have været mit alternativ, men sådan en passer ikke hos os pga af bjerget.
Havde jeg lavet en rektangulær terrasse, ville fris-varianten med skarver ved frisen, der deler længden, nok have været mit alternativ, men sådan en passer ikke hos os pga af bjerget.