Hej!
tænkte forstærke en H-bjælke, som skal bære en bærende væg, den er dimensioneret til formålet, men tænkte alligevel at svejse noget forstærkning på...
Hvordan gør jeg det bedst, skal forstærkningen af pladejern være langs bjælkens begge "åbne" sider, eller skal de være udefra og ind til midten...?
se tegningen

tænkte forstærke en H-bjælke, som skal bære en bærende væg, den er dimensioneret til formålet, men tænkte alligevel at svejse noget forstærkning på...
Hvordan gør jeg det bedst, skal forstærkningen af pladejern være langs bjælkens begge "åbne" sider, eller skal de være udefra og ind til midten...?
se tegningen

Du øger bæreevnen mest og reducerer nedbøjningen mest, hvis du forstærker flangerne.
Hvis det er en to-støttebjælke, giver en forstærkning i midten af bjælken størst effekt.
Forstærkning af livet plejer kun at blive gjort, hvis man har meget store punktlaster.
Hvis det er en to-støttebjælke, giver en forstærkning i midten af bjælken størst effekt.
Forstærkning af livet plejer kun at blive gjort, hvis man har meget store punktlaster.
ok!
jo det kommer att være søjler på hver ende af bjælken, som støtter den op mod mellemdækket...
så hvis jeg svejser fladjern ind mod den vertikale del, i stedet som jeg forsøgte at vise i yderkanten af åbningen i H-bjælken (billedet til højre) så forstærker man mest mod nedbøjning, har jeg forstået jer rigtigt da?
jo det kommer att være søjler på hver ende af bjælken, som støtter den op mod mellemdækket...
så hvis jeg svejser fladjern ind mod den vertikale del, i stedet som jeg forsøgte at vise i yderkanten af åbningen i H-bjælken (billedet til højre) så forstærker man mest mod nedbøjning, har jeg forstået jer rigtigt da?
Forstår ikke helt hvad du mener...nikke sagde:ok!
jo det kommer att være piller på hver ende af balken, som støtter den op mod mellemloftet...
så hvis jeg svejser fladjern ind mod den vertikale del, i stedet som jeg forsøgte at vise i yderkant af åbningen i H-balken(billedet til højre) så forstærker man mest mod nedbøjning, har jeg forstået jer rigtigt da?
Men: For at forstærke balken skal du svejse længdegående horisontale plader/bånd på både over- og underflange.
Det vil sige, at du skal gøre både den øvre og nedre flænse kraftigere.
Forstærkninger på ydersiden af flangerne har mere effekt end forstærkninger på indersiden.
Præcis hvor meget bedre bjælken bliver, kan beregnes med Steiners sætning.
Forstærkninger på ydersiden af flangerne har mere effekt end forstærkninger på indersiden.
Præcis hvor meget bedre bjælken bliver, kan beregnes med Steiners sætning.
Hmm!
jeg føler mig mere forvirret end da jeg stillede spørgsmålet, lavede et nyt flot billede i det eminente program paint...
for at forstærke nedbøjningen der kan opstå, hvordan skal jeg gå videre A, B eller C, eller er alle disse forkerte??
jeg troede A. men så er det måske ikke tilfældet...? er det C I mener?

jeg føler mig mere forvirret end da jeg stillede spørgsmålet, lavede et nyt flot billede i det eminente program paint...
for at forstærke nedbøjningen der kan opstå, hvordan skal jeg gå videre A, B eller C, eller er alle disse forkerte??
jeg troede A. men så er det måske ikke tilfældet...? er det C I mener?

anaitis sagde:
Nu er det vel punktlaster man har?
Det var dog længe siden, jeg beskæftigede mig med bjælker, så jeg giver mig gerne..
Materialet i en bjælke giver større nytte jo længere fra bjælkens centrum det er.
At tilføre materiale i midten giver i princippet ingen effekt overhovedet, mens at fordoble tykkelsen i yderflangerne giver utroligt meget.
Prøv at bøje en lineal på de to forskellige måder, så ser du forskellen.
At tilføre materiale i midten giver i princippet ingen effekt overhovedet, mens at fordoble tykkelsen i yderflangerne giver utroligt meget.
Prøv at bøje en lineal på de to forskellige måder, så ser du forskellen.
Synes det virker vanvid at forstærke bjælken, HVIS den nu er dimensioneret af en konstruktør. En lille notits ang. metode C bare, der er risiko for spaltekorrosion mellem pladerne, hvis det er sådan, at bjælken kan blive udsat for fugt. Nu tror jeg ikke, at det er sådan, men jeg ville bare vække en lille tanke om, at slutresultatet faktisk kan blive værre i stedet for bedre i og med en "unødvendig" foranstaltning. Også krumheder og indbyggede spændinger efter svejsningen, som nævnt tidligere.
Klik her for at svare