Jeg skal bygge om udendørstrappen lidt for senere at beklæde den med granitplader. Jeg har brug for at støbe mellem en trappeafsats og en mur, der er under afsatsen. Hvordan gør man dette? Når formen er på plads, kan man jo ikke komme til at hælde i beton, desuden vil jeg jo have 100% udfyldning.

Kunne man forme og støbe med almindelig beton og efterlade en lille sprække øverst, som man derefter former og fylder med ekspanderbeton på en eller anden måde? (Hvis jeg har forstået, hvordan ekspanderbeton fungerer, vel at mærke...). Jeg kunne måske udskære betonskiven lidt med diamantklingen, så man får et hul at fylde i.

Hvad tror I?

Skematisk tegning af en betonplade/eksisterende trappe med planlagt ny støbning ved siden af en eksisterende mur, vises i grøn farve.

Her findes jo Sveriges hjärntrust indenfor byggeri, nok må vel nogen have en idé. :p

Har overvejet at mure op i stedet, men ved ikke om det er en god idé eller ej.

Hyld eller dis! :)

Du bruger ekspanderbeton til at støbe hele vejen, da den fylder bedre ud end almindelig beton. For at kunne fylde formen laver du huller i overkanten c/c 300mm og sømmer en lille rende fast, som du hælder betonen ned i, og som også fungerer sådan, at betonen bliver på den rigtige højde, indtil den er hærdet. Kilen, der dannes i betonen, skærer du væk med en kniv, inden den er hærdet helt. Det er vigtigt at fylde fra én side; ellers kan der opstå luftlommer.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Smart! (hvorfor tænkte jeg ikke på det selv :))
Lyder som om du har gjort noget lignende før?

Hvor store huller er nødvendige for at det er muligt at hælde beton i?

Antager at man må banke lidt på formen for at være sikker på at få fyldt 100%?

Hullerne skal være 50x50mm. Lav gerne tragtene lidt højere end det, du skal støbe, da beton kan løbe ind i formen, hvis det skulle være nødvendigt. Jeg plejer at vigge lidt i betonen med et armeringsjern for at være sikker på, at det er fyldt ordentligt ud.

• Synes
mexitegel
  • Laddar…
Najs, så bliver det.:thumbup:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.