Skal anskaffe et brændefyr og skorstensfejeren sagde, jeg skal have en luftspalte der hvor rørene går i skorstenen, hvis jeg vil glidestøbe (ikke bestemt endnu glidestøbning<->rør men fyren, der skal ordne røgen, kommer på mandag og inspicerer). Det er det nederste rør, der har været brugt til olietanken, så det bliver sandsynligvis det, der vil blive brugt, da det ligger tættest på fyringsrummet. Det er et teglhus, 1,5 plans fra 41. Som vanligt i gamle huse ligger tagstolerne mod skorstenen.
skorsten.gif

Det ser lidt muggent ud, da det tidligere er lækket ind
P1070084.jpg
P1070086.jpg
P1070080.jpg

Der ligger lecakugler rundt om basen, som tilsyneladende er blevet lagt der på et senere tidspunkt. På tegningen har jeg lagt ind den grove bjælke, der tilsyneladende er støtte for de to bjælker/tagstoler, de er tappe ind, som støtter skorstenen og som jeg antager også hjælper med at afveksle for kvisten. Kan man sætte en ny støttebjælke lidt nedenfor den gamle, der hvor støtte teglstenene sidder, og så fjerne den gamle i fire omgange samtidigt med, at man sætter ny støtte ind. Hvad skal dette nye laves af? Metal leder vel varme? Det, der ville virke nemmest, ville være en solid gevindbolt, som man kan skrue ind til skorstenen, så man ikke behøver at kile noget ind, men jeg ved ikke, hvad skorstensfejeren siger til det. Vil gerne have lidt feedback, som jeg kan sende til skorstensfejeren, så jeg kan få godkendelse, inden jeg går i gang.

Spørgsmål? Post dem, så svarer jeg efter evne.

I
Det var en grim skorsten. Du har/haft vandskade fra ydertaget. Du har brændbart mtrl./træ i direkte kontakt med skorstenspiben. Den er trukket skævt for at ramme tagryggens centrum.

Med andre ord, alle fejl som findes ved gamle skorstene. Så har du to muligheder at vælge imellem.
A. Nedbryde skorstenen ned til bjælkelaget og erstatte den med en ny efter at du har ordnet det omkring og da ikke trække den skævt, men lade den gå lodret op.
B. Nedbryde skorstenen og erstatte den med jernrør, med nettet mineraluldsplade rundt om, og på ydertaget en hætte som ligner en skorsten, men af metal.

I begge tilfælde kan du gøre skorstenen mindre i ydermål kun for røgkanalerne og desuden gå op i areal til kedelskorstenen for brændefyringens skyld. Målene for kanalen i tegl bør helst være 20x20 cm, men 14x27 (½- x 1-sten) er også godt nok. Samtidig trækker du ventilationsrørene til siden under taget og lader dem komme op på den anden side af kippen så du undgår at få røgtilbageslag i dem.

Så får du mulighed for at fikse omfordelingen og vandskaden også.

At lave omfordelingen for den nuværende skorsten, så brandbeskyttelsen bliver ok, er ikke det letteste. Brændbart må ikke være nærmere skorstenens yderside end 50 mm for vertikale konstruktionsdele. Er kanalvæggens tykkelse en ½-sten, bør målet 250 mm fra indersiden af røgkanalen i stedet gælde + 50 mm. Enkeltstående tværende må være højst 30 mm tæt på ydersiden. Tag- og vægpanel må gå helt frem til kontakt med ydersiden, men det er uhensigtsmæssigt m.t.p. at skorstenen bevæger sig p.g.a. temperaturændringerne.

I så fald er det bedre at understøtte under rundt om skorstenen, så du kan komme til at kappe den nuværende omfordeling parallelt den lange vej på skorstenspiben og lægge to nye bjælker 50 mm fra ydersiden på kortenderne af skorstenspiben og så hænge en tværbjælke (også selvom den bliver lang) på hver side mellem disse med bjælkesko, parallelt den lange vej på skorstenen, og til disse tværbjælker tilslutte (med bjælkesko) de to bjælker som nu er kappet af p.b.s.

Men jeg mistænker, at det ikke bliver så enkelt når det drejer sig om spær. Jeg anbefaler derfor alt. B.

Kan desuden fortælle, at det hus vi lejer har samme problem. Mureren har haft nul forståelse af det her med brandbart afstand og bygget hele skorstenen til halvdelen i gavlen tæt på en spærrer. Jeg har derfor anbefalet husejeren alt. B og det vil blive udført næste uge.

de som skal glide-støbe var og kiggede i går, så i dag tog en snak med skorstensfejeren. Det var tilstrækkeligt med 1 cm luftspalte. De udstikkende sten var også ok, da varmen skal gå langt, før den når bjælken. jeg fjerner pudset, der er der, og pudser om med et tyndere lag og ser, om det er nok til luftspalten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.