Bygger vådrum i træ. Brædder med gips på gulv og vægge. Vådrumsmåtte på gulv og vægge.
Hvilken af disse to konstruktioner anbefales?
Diagram af to byggekontruktioner med spånplader og gips på gulv og vægge til vådrum.

P
Jeg havde sat en regel under hjørnet mellem gulvreglerne, så det ikke svajer. Men hvorfor ikke gulvspån i stedet for brædder?

• Byggetegning viser hjørneforbindelse med gulvreglar og brædder, understøttet af en regel for at forhindre svigt.
  • Synes
bopakoster
  • Laddar…
Tak! Tror du, at det svigter, jeg har 28x120mm brædder i gulvet og regelafstand 600mm?

Min overvejelse er mere om det har nogen betydning, om gulvet lægges før væg eller omvendt?

PS Det er et sommerhus, der står koldt om vinteren, derfor ikke spånplade.

P
Det lille som svigter kan have betydning for tætningslaget. Men du kører måske med plastmåtte, så er det måske ikke noget problem. Ellers vil det revne op i kanten.

• Synes
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson sagde:
Det lille der svigter kan have betydning for tætningslaget. Men måske kører du med plastmåtte, så det er måske ikke noget problem. Ellers vil det revne i kanten.
Jeps. Det er plastmåtte, der gælder, men jeg kan heldigvis stadig indsætte kortlingar. Man ved jo ikke, hvad fremtiden vil have som overfladebelægning!
Rørinstallation i træramme med isolering i baggrunden, der viser opbygningen af VVS-system i en bygning.

Har du nogen mening om gulv vs væg inderst i hjørnet?

• Opstalt af vægkonstruktion med køkken og badeværelse, markeret med diskbænk, bruser, håndvask og WC. Mål: køkken 4800mm, bad 1575mm.
Senest redigeret:
Magnus E K
Jeg kan tage fejl, men jeg tror, at det normale er, at man lægger gulvet først, før væggen, om ikke andet af praktiske grunde (lettere at arbejde videre med væggen, når man har en plan flade at stå på).

Hvad er det for noget spændende på afløbet længst til venstre i billedet?

REDIGERING: Jeg ser nu, at det fortsætter til køkkenet. Det er nok en synsbedrag, at det ser ud til at gå nedad.

• Synes
bopakoster
  • Laddar…
Jeg tror ikke det spiller nogen rolle hvilken variant du kører på. Vi kørte dit venstre alternativ, da vi renoverede i fjeldhytten, mest fordi gulvet var skadet af fugt, men ikke væggene, så væggene fandtes allerede, da vi lagde nyt gulv. Læg plastmåtterne før vægbeklædningen bare.

• Synes
bopakoster
  • Laddar…
B bakterie sagde:
Jeg tror ikke det spiller nogen rolle, hvilken variant du vælger. Vi brugte dit venstre alternativ, da vi renoverede i fjeldhytten, mest fordi gulvet var vandskadet, men ikke væggene, så væggene var der allerede, da vi lagde nyt gulv. Læg blot plastikmåtten inden vægbejdsningen.
Bare for at få lidt variation har jeg lavet venstre model i køkkenet og højre i badeværelset, ingen indvendige vægge endnu, skal trække elrør der og i loftet først.

P
Jeg ser en ting mere. Du har ingen opbakning flere gulvet som sidder fast i gavlene. Det kan gøre, at de kalver ud med tiden. Præcis den løsning var der i vores hus, og det havde flyttet sig nogle cm på midten. Du kan jo løse det med koetlingar også.

• Synes
bopakoster
  • Laddar…
lärjungen
Billede af et byggeprojekt med rør under gulvet. En rød cirkel markerer område, hvor der foreslås at tilføje en bjælke for støtte.
I den røde ring har du bestemt brug for en regel for at give gulvet støtte. Det samme i den modsatte ende. Ellers vil det svigte.

Angående dit hovedspørgsmål: Gulvet først. Det bliver især nemmere at arbejde med væggene, når man har noget at gå på.

• Synes
bopakoster
  • Laddar…
Erik_Hansson sagde:
Jeg ser en ting til. Du har ingen opbakning flere gulvet som sidder fast i gavlerne. Det kan gøre, at de giver efter med tiden. Præcis den løsning var det i vores hus, og det havde bevæget sig nogle cm på midten. Du kan jo løse det med koetlingar også.
lärjungen lärjungen sagde:
[billede]
I den røde ring behøver du bestemt en regel for at give gulvet støtte. Ligeledes i den modsatte ende. Ellers vil det svigte.

Angående dit hovedspørgsmål: Gulvet først. Det bliver især lettere at arbejde med væggene, når man har noget at gå på.
I har så ret, begge to! Men billedet er lidt "gammelt", jeg har lagt støtte ved den gavlvæg samt de øvrige kortvægge og mellem reglerne i badeværelset... alt er ikke dokumenteret på billede, men jeg rev isoleringen op og gjorde, så der er støtte rundt om.
Tak alligevel! Nu har jeg gulv i begge rum at gå på, det føles godt ikke at skulle være bekymret for at træde forkert. Nu skal der et rullestillads ind, så isoleringen i loftet går nemt at lave. Jeg vil også sænke loftet med et lag 45x95mm regler cc 1200mm plus et elinstallationslag 45x45 cc600. Loftshøjden bliver så 2400mm = gipsskivehøjden.

Grå VVS-rørinstallation under gulvramme af træ, med sorte poser og isolering på siden, del af et bygge- eller renoveringsprojekt. Gulvrammestruktur med indlagte rør i træpladekonstruktion, delvist isoleret rum. Vægkonstruktion med isolering, træribber og rør i et byggeprojekt. Tydelig trækonstruktion og grænser mellem isoleringsplader.

• Gulvopbygning med synlige rør og trærammer. Person står på træbjælker, omgivet af værktøj og byggematerialer.
  • Trægulv i nybygget rum med åbne vægge. Værktøj spredt på gulvet og dagslys skinner ind gennem åbning mod haven.
Senest redigeret:
  • Synes
lärjungen og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.