P
Overvejer at bygge en ekstra etage på en tilbygning, som i dag kun er i ét plan med et helt fladt tag, mens resten af huset er i 1 1/2 plan med et mansardtag. Tanken er at købe færdige mansardtagspær og rive det flade tag af, men det jeg spekulerer på er, hvordan man laver forbindelsen til det eksisterende tag. Det nye tag vil komme til at stå i en 90 graders vinkel mod det gamle og vil være lidt lavere ved mønningen for ikke at blive for dominerende.

P
Ingen som ved hvordan dette skal gøres på en teknisk korrekt måde?
Kan man gøre sådan, at man sætter den inderste tagstol så tæt på den gamle huskrop som muligt og sømmer regler direkte på råsponten på det gamle tag og stræbere til den nye tagstol, eller er det nødvendigt at gå ind og fæstne i tagstolene? Jeg vil jo helst lave så få indgreb i den gamle stamme som muligt. Har søgt info på nettet og købt nogle bøger, men ingen går ind på de tekniske detaljer.

Meget svært at svare på uden tegning/billeder....

Kontakt ellers en tagspærleverandør, et tilbud koster jo ikke noget, og tagspær skulle du måske købe alligevel?

P
Jo spær ser jeg ikke som nogen større gevinst at forsøge at nagle sammen selv, hvis de ikke koster mere end godt tusind kroner stykket. Jeg kigger med en producent her i Stockholm, nogle tips? fandt en i Rimbo men det kan være der findes nogen tættere på.

Klipper ind...
"Kan man gøre så, at man sætter den inderste tagstol så tæt på den gamle huskrop som muligt og sømmer regler direkte på råsponten på det gamle tag og stræber til den nye tagstol, eller skal man gå ind og fæste i tagstolene? Vil jo helst lave så lidt indgreb i den gamle stamme som muligt. Har søgt info på nettet og købt nogle bøger, men ingen går ind på de tekninske detaljer."

Man kan måske gøre sådan, men det kan måske blive lidt tricky med ventilationen der, jeg ville forsøge at få til at fæste mod eksisterende tagstole og åbne op mellem undertagene.

Glem ikke rendejern under pappen og læg så de synlige rendejernet på lægterne.
Ret ofte ser man lidt problemer lige her, så derfor nævner jeg det.

/Kent

P
Jeg havde tænkt at forsøge at undgå det, men det er vel lige så godt at gøre det rigtigt fra starten :)

Jeg fandt Träguiden,se, og der ser ud til at være meget info at hente.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.