16,800 læst ·
3 svar
17k læst
3 svar
Hvordan skal sidestykker og topstykker samles?
Hvordan skal syll og hammarband skarves (altså hvis de ikke er lange nok og skal skarves)?
Er det spikningsplåt som altid gælder og skarvning mellem to fag og ikke skarve liggende og stående hammarband i samme fag?
Er det spikningsplåt som altid gælder og skarvning mellem to fag og ikke skarve liggende og stående hammarband i samme fag?
Tja, du kan nok gøre det på forskellige måder.
Selv har jeg ikke sammensat syll på nogen specielt avanceret måde overhovedet.
Jeg tror, jeg faktisk bare stillede dem op ved siden af hinanden og så fastgjorde det mod betonpladen. Men måske sømmede jeg også en plade (typ 120x22) med nogle 65 mm søm (eller skruer) pbs. (Hvis jeg gad, kunne jeg finde lidt efter billeder
)
Og en lille plade gør jo ingen skade og holder lidt styr på det hele, indtil det er færdigbygget. Så brug gerne et stykke 22 mm planke og søm med typ 5x 65 mm søm på hver side.
Hammetsbåndet skal dog fastgøres lidt indtil spær, vægbeklædning og sådan noget, der stabiliserer det hele, kommer på plads.
En sømplade, der gerne må være 400 mm lang med ankarsøm/ankarskruv på oversiden og en så lang brædde, der passer på undersiden, som sømmes med bredt fordelte søm langs hele pladen, tror jeg bliver rigtig godt.
At sætte samlingerne i forskellige rum er nok ikke noget større selvformål.
Skal det bygges på jorden i forskellige sektioner, der skal rejses hver for sig, er det nok mest besværligt at prøve at sammensætte i forskellige rum.
Skal det derimod samles allerede på jorden, kan det måske muligvis være en lille fordel at sammensætte i forskellige rum, så væggen er lidt mere stabil lige når man rejser vægsektionen.
Så tror jeg i hvert fald.
Selv har jeg ikke sammensat syll på nogen specielt avanceret måde overhovedet.
Jeg tror, jeg faktisk bare stillede dem op ved siden af hinanden og så fastgjorde det mod betonpladen. Men måske sømmede jeg også en plade (typ 120x22) med nogle 65 mm søm (eller skruer) pbs. (Hvis jeg gad, kunne jeg finde lidt efter billeder
Og en lille plade gør jo ingen skade og holder lidt styr på det hele, indtil det er færdigbygget. Så brug gerne et stykke 22 mm planke og søm med typ 5x 65 mm søm på hver side.
Hammetsbåndet skal dog fastgøres lidt indtil spær, vægbeklædning og sådan noget, der stabiliserer det hele, kommer på plads.
En sømplade, der gerne må være 400 mm lang med ankarsøm/ankarskruv på oversiden og en så lang brædde, der passer på undersiden, som sømmes med bredt fordelte søm langs hele pladen, tror jeg bliver rigtig godt.
At sætte samlingerne i forskellige rum er nok ikke noget større selvformål.
Skal det bygges på jorden i forskellige sektioner, der skal rejses hver for sig, er det nok mest besværligt at prøve at sammensætte i forskellige rum.
Skal det derimod samles allerede på jorden, kan det måske muligvis være en lille fordel at sammensætte i forskellige rum, så væggen er lidt mere stabil lige når man rejser vægsektionen.
Så tror jeg i hvert fald.
Syllen lægger man blot tæt sammen og fæstner i underlaget, hammerbåndet laver man som regel af dobbelte 45x120 eller bredere, afhænger af tykkelsen på stommen, så der forskyder man samlingerne og hjørnerne bliver dermed typisk halv i halv.
Jep, sådan gjorde jeg nok på huset.cecar33 sagde:
På garagen har jeg kun en regel, stående som fungerer både som bærende bjælke og hammarband.
Klik her for at svare