Hej, jeg er ved at rive en væg ned derhjemme og kan se, at vores platonmåtte tilsyneladende går op ad en indervæg. Er det rimeligt at bygge sådan?

Huset er med plade på jord fra 80'erne

Se billede mod indervæggen mod badeværelset. Hvad jeg kan se, er der ingen måtte på den anden side af væggen. Men har ikke brudt så meget.

Nærbillede af en innervægsstruktur med platonmatte synlig mellem tekstureret overflade og trækomponenter i et hus fra 80'erne.

Sådan ser det ud mod ydervæggen.
Gulvkant med sort platonmåtte og gennemsigtig plastik mod en indvendig væg i et hus fra 1980'erne. Træ, isolering og konstruktion er synlige.

Rigtigt forkert?

Ikke bemærket noget problem, men det er sjovt at vide, hvordan det er tænkt, hvis man vil ændre bygge om korrekt.

Du har vel haft ventilerede gulvlister?
Det lader til at være helt korrekt bygget, da det ser ud til at være en plastfolie mellem platonmattan og væggen, så intet organisk materiale udsættes for høj luftfugtighed.
Man lærte efter 70'ernes katastrofale byggeri med plade på jord og overisolerede gulve.
Det ser ud til at være en sådan foranstaltning, vi foreslog på skimmelbeskadigede huse, da jeg arbejdede med dette tidligt i 80'erne.
Beton, Platon flamingo og spånplade på det. Platon er opvippet for at garantere luftspalte, plastik mod alt organisk materiale og ventilerede gulvlister.
Så det ser ud til at være forbilledligt udført, ud fra hvad jeg kan se af billederne.

• Synes
allemannen
  • Laddar…
GoC GoC sagde:
Du har vel haft ventilerede gulvlister?
Det ser helt rigtigt ud bygget, da det ser ud til at være en plastfolie mellem platonmåtten og væggen, så intet organisk materiale udsættes for høj luftfugtighed.
Man lærte efter 70'ernes katastrofale byggerier med plade på jorden og overisolerede gulve.
Det ser ud som en sådan foranstaltning vi foreslog på skimmelsvampeskadede huse, da jeg arbejdede med dette tidligt i 80'erne.
Beton, Platon flamingo og spånplade på det. Platon opvippet for at garantere luftspalte, plast mod alt organisk materiale og ventilerede gulvlister.
Så det ser ud til at være forbilledligt udført, af hvad jeg kan se af billederne.

Tak for dit svar!

Et spørgsmål, hvis jeg flytter indervæggen, skal jeg da gå ned helt til pladen for at flytte med platonmåtten på samme måde?

Det føles ret besværligt at skulle bryde op gulvet og isoleringen i gulvet for at ændre en indervæg, men måske er det sådan man skal gøre?

Bedste svar

A allemannen sagde:
Tak for dit svar!

Et spørgsmål, hvis jeg flytter indervæggen, skal jeg så gå ned helt til pladen for at flytte med Platonmembranen på samme måde?

Det føles ret besværligt at skulle bryde gulvet og isoleringen i gulvet op for at ændre en indervæg, men måske er det sådan, man skal gøre?
Ja det skal du gøre for ikke at ødelægge funktionen i gulvets funktion. Vægreglen står på betonen, sandsynligvis på plast og plastkiler. Så ødelægger du ikke den fine gulvkonstruktion, du har, og monter ventilerede gulvlister, når du sætter de nye. Dvs. gendan på samme måde som det var bygget. Og frem for alt sørg for at støvsuge grundigt på betonpladen, så der ikke er nogen savsmuld tilbage efter dit byggeri, inden du samler gulvet.

• Synes
allemannen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.