vgg.gifvgg.gifhttp://imageshack.us/photo/my-images/715/vgg.gif/

Jeg er i gang med at sætte fodlister samt loftlister op.
Har problemer med, at jeg næsten hver gang skal justere vinklerne langs hjørnerne, troede det ville fungere med at skære 45 grader, men i visse tilfælde skal jeg skære 42-44 graders vinkel på listen.

Problemet er både irriterende og ikke økonomisk bæredygtigt, da jeg i visse tilfælde må skære nyt og smide længder væk, når jeg ikke kan bruge det andetsteds i rummet.
Så spørgsmålet er, hvordan skal jeg tænke, når jeg skærer med geringssaven?

Som billedet viser, ser rummet ikke helt rektangulært ud, idet nogle vægge ikke er helt lige.
Hvis væggen er 45 grader, hvor jeg lægger listen, og hvor den møde listevæg er 41 grader, skal jeg så skære listen 41+41? eller er der en beregning, så vinklen skal være fx 43 grader?

Taknemmelig for tips!

Jeg plejer at prøve med en stump af et bræt. Jeg køber en 22x70 planke (som går til et rum) og laver skabelonstykker på 30 - 40 cm lange og saver med nye små vinkelændringer, indtil det ser ud til at være godt, selv en fejl på en halv grad kan ses.

Når det gælder loftlister, typisk hulkehllister og lignende, lærte jeg et trick fra et link her på forummet. Det er nogle år siden, så jeg kan ikke finde det igen, men i indvendige hjørner sætter man den ene liste op lige uden at geringsskære den. Derefter geringsskærer man den anden i 45 grader. Den kan derefter ikke placeres, da bagsiden stikker ud og rammer den første liste. Så tager man en løvsav og saver, så man præcis følger kanten, hvor savsnittet ligger. Det er overraskende enkelt (med en god løvsav, jeg lavede fejlen at vælge en kinamodel før en Bacho i starten). Og det bliver godt. Prøv med nogle stumper første gang.

Ola78
Hemmanisse, jeg forstår ikke engang, hvad du mener, når du siger, at den ene væg er 45 og den møtende 41. I forhold til hvad da?
Jeg plejer at måle indre hjørnet med en skægvinkel og dele med to - er det 88 grader, skærer jeg hver liste i 44. Men skal man få det rigtig pænt uden latexfog og sådan noget, så er det eneste sikre at save teststykker, som Hempularen siger.

Ola - jeg tror ikke, at det er helt korrekt at kalde den metode "forkroppelse", selvom jeg har bemærket, at mange gør det. Forkroppelse er noget, man gør for at få en pæn afslutning, når en liste af en eller anden grund skal afsluttes "åbent", dvs. ikke i et hjørne. Teknikken vises på billede 19 og 20 på hvilaro-siden, du linkede til.

Ola78
Farzan sagde:
Ola - jeg tror ikke, det er helt korrekt at kalde den metode "forkropning", selvom jeg har bemærket, at mange gør det. Forkropning er noget, man gør for at få en pæn afslutning, når en liste af en eller anden grund skal afsluttes "åbent", dvs. ikke i et hjørne. Teknikken vises på billede 19 og 20 på hvilaro-siden, du linkede til.
Ja, der kan man se, så har man lært noget nyt i dag også:) Godt, at jeg ikke er den eneste, der tror forkert, tak for lektionen. Men hvad hedder den anden metode så, for at sætte listerne sammen i hjørnerne?

jeg mener at på den Amerikanske side jeg læste om metoden så kaldte de hele momentet med at gera lister uanset om det var inder- eller yderhjørner for "cropping", tog et stykke tid før jeg (tror) forstod hvad de mente med det.

• Synes
jgustafsson
  • Laddar…
Hm, det var ikke This Old House som der er linket til i gamle tråde om den der teknik?

http://www.thisoldhouse.com/toh/how-to/intro/0,,214981,00.html

Der kalder de selv momentet hvor man saver det skråsavede væk for "coping", var det måske det du tænkte på?

Og jeg kommer heller ikke på noget svensk navn for den teknik. :P

• Synes
Tandberg
  • Laddar…
Lysende tips, havde ikke tænkt på det! Tak for det!
(Bor også i et hus som ikke er lige nogen steder.)

Farzan sagde:
Jeg plejer at måle indersiden med smygvinklen og dele med to - er det 88 grader, gerir jeg hver liste i 44.

F Farzan sagde:
så?
Jeg plejer at måle det indre hjørne med en vinkelmåler og dele med to - er det 88 grader skærer jeg hver liste i 44. Men hvis man vil

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.