Til foråret planlægger jeg at fastgøre cirka 200 stykker 20 centimeter brede vægribber. Tidligere har jeg ikke lagt større vægt på spørgsmålet om, hvordan man fastgør vægribber: Der er jo ikke nogle større styrkekrav. Men sidste gang jeg byggede noget med vægge, slog vægribberne sig en del efter nogle uger i solen. Den gang fastgjorde jeg bare ribberne med en vinkel forneden og en foroven. Det var altså for lidt.

Derfor undrer jeg mig: Hvordan skal man egentlig fastgøre ribberne i syllen og remmen? Jeg læste engang på Træguiden, at man kan skråspikre. Men jeg kan ikke lide at arbejde med søm. Kan man skrueskrue skråt? Og i så fald, er det nok at sætte en skrue ved hvert hjørne af ribben? Eller er det nødvendigt at sætte otte skruer i hver ribbe (fire fra hver side)? Er der nogen, der har erfaring med konstruktion, som ved, hvad der kræves for at få vægribber til at opføre sig i solskin?

Senest redigeret:
2 skruer på den ene side 2 cm fra yderkanten lidt skævt ind og 1 på den anden side i midten skrå, mindst gennem halvdelen af reglen, de bliver lange da og ikke for svage

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.