11,641 læst ·
2 svar
12k læst
2 svar
Hvordan skal man fastgøre vægstolper i syld og rem?
Til foråret planlægger jeg at fastgøre cirka 200 stykker 20 centimeter brede vægribber. Tidligere har jeg ikke lagt større vægt på spørgsmålet om, hvordan man fastgør vægribber: Der er jo ikke nogle større styrkekrav. Men sidste gang jeg byggede noget med vægge, slog vægribberne sig en del efter nogle uger i solen. Den gang fastgjorde jeg bare ribberne med en vinkel forneden og en foroven. Det var altså for lidt.
Derfor undrer jeg mig: Hvordan skal man egentlig fastgøre ribberne i syllen og remmen? Jeg læste engang på Træguiden, at man kan skråspikre. Men jeg kan ikke lide at arbejde med søm. Kan man skrueskrue skråt? Og i så fald, er det nok at sætte en skrue ved hvert hjørne af ribben? Eller er det nødvendigt at sætte otte skruer i hver ribbe (fire fra hver side)? Er der nogen, der har erfaring med konstruktion, som ved, hvad der kræves for at få vægribber til at opføre sig i solskin?
Derfor undrer jeg mig: Hvordan skal man egentlig fastgøre ribberne i syllen og remmen? Jeg læste engang på Træguiden, at man kan skråspikre. Men jeg kan ikke lide at arbejde med søm. Kan man skrueskrue skråt? Og i så fald, er det nok at sætte en skrue ved hvert hjørne af ribben? Eller er det nødvendigt at sætte otte skruer i hver ribbe (fire fra hver side)? Er der nogen, der har erfaring med konstruktion, som ved, hvad der kræves for at få vægribber til at opføre sig i solskin?
Senest redigeret:
Klik her for at svare