Nja, 100% behøver det måske ikke være, ud over enhver rimelig tvivl er nok! Det hælder mao helt klart mod at gå med det, du siger MaxPax, altså C-mørtel. Jeg tror som sagt, at huset er meget standard, de fleste huse i kvarteret er af samme modulopbygning (selvom de adskiller sig lidt i plantegning osv.), bygget i samme periode og så vidt jeg ved af samme bygherre. Husene er såkaldte Skandiahuse, hvad det nu betyder.
For mig, som altså ikke ved noget om dette, føles det som om kalkpuds burde være mere finkornet, i stil med gips, mens cementmørtel har grovere konsistens, mere sandet så at sige...men det er måske helt forkert...? Min puds er sandet, men det der forvirrer er, at manden fra Finja skrev, at kalkmørtel "har hvidlig kulør"...hvilket jeg synes, at min puds har...eller er den mere mod det grå? :x (Retorisk spørgsmål!)
For mig, som altså ikke kan noget om dette, føles det som om kalkpuds burde være mere fintkornet, i stil med gips, mens cementmørtel har grovere konsistens, mere sandet så at sige...men det er måske helt forkert...?
Ja det er helt forkert. Kalk, hydraulisk kalk og cement er det bindemiddel, der anvendes, "gruset" er ballasten, altså almindelig sand i fraktion normalt 0-3 mm. Grovheden i grusighed kan ikke bruges til at identificere bindemidlet.
"Hvidlig kulør" synes jeg er ret intetsigende, sammenlignet med hvad ligesom? sammenlignet med en mørkegrøn elefant har vel beton en ret hvidlig kulør. Men jeg ville, ud fra mit syn og minder, sige at kalkmørtel ofte er mere kridhvid end kc-mørtel, nogle gange med en cremet hvidhed (sammenlignet med cementmørtelens mere grålige hvidhed), og i visse tilfælde med små mørke korn spredt ca. 2 stk. pr kvadratcentimeter. Præcis på samme måde forvirrer det dig let, da vi ikke har samme øjne/farvesyn/minder/hjerne/begreber osv...
Det var lidt den type information, jeg søgte... noget at sammenligne med ligesom og som rydder op i begreberne. Præcis som du skriver, synsindtryk er subjektive, desuden afhænger det af, i hvilket lys man betragter genstanden, men jeg tror alligevel, at jeg kan se, om det trækker mod kridhvidt/cremehvidt eller gråhvidt. Skal kigge lidt ekstra nøje i morgen og se, hvilken retning det trækker, men det hælder indtil videre mod c-brug.
Nå, i dag blev huller og ujævnheder pudset med Webers Base 135.
Jeg synes, at overfladen bliver lidt for grov med denne puds, lidt som 40-papir når jeg ville ønske 180-papir, men jeg må leve med det. Nu skal pudset tørre i tre døgn, inden det er tid til maling med en form for farve (se gerne min anden tråd) i hvid kulør. Forhåbentlig udglatter farven lidt.
Også loftet skal males over i hvidt, og så skal der op et robust ELFA-hyldesystem, så jeg får plads til alle mine ting. En køkkenvask skal også sættes på plads på et par underskabe, så jeg har et sted at rode med ting, jeg ikke vil have ind i huset. Desværre er der ingen forbindelse til afløbet, men indtil jeg evt. bryder gulvet op og forbinder til gulvbrønden, må jeg køre med et løst rør.
Tak for at du stillede de spørgsmål, jeg lige har haft med. Jeg er i gang med det samme og lidt mere i min garage.
Nu ved jeg, hvordan jeg går videre i dag
Sætter selv min farvesætning, mørkegrå 60% lysegrå 35% hvid top stribe 5%
Derefter hvidmalet loft og ubehandlet gulv indtil videre.
Sjovt at tråden kunne hjælpe nogen anden! Det er jo forumets absolut største fordel, nogen starter en tråd for at få hjælp/inspiration eller bare for at dele, og så læser nogen anden og kommer videre i sit projekt.
Det dejlige er jo, at tråden bliver liggende så længe forummet lever, så det kan jo være nogen, der læser denne tråd flere år senere (hej til dig! ) efter at have søgt på spackla hålbetong!
Hvis det er rigtig store huller, har jeg lært i avisen GDS, at man kan stoppe stykker af gammel cement eller sten ind for at fylde ud. Man bør jo ikke bruge puds til for store volumener på én gang.
Så jeg nu, at du tænker på at lade gulvet være ubehandlet indtil videre. Når det engang er tid, kan jeg virkelig anbefale, at du lægger epoxy på gulvet, diffusionsåben sådan altså.
Det var det første, jeg gjorde i huset, faktisk allerede inden vi fik adgang for et år siden (minus cirka en uge!). For mig, som er vokset op med et garagegulv, der skulle males "senere", hvilket endnu ikke er gjort, er det en næsten religiøs oplevelse at kunne gå ud i strømperne for at hente en hammer eller noget andet i garagen! En vidunderlig følelse at bare tage en enkel tur med kosten, og det er rent efter at have savet noget, skruet med bilen så lidt vejgrus er faldet ned, eller tage et træk med en wettexklud, hvis noget er spildt, og gulvet er skinnende rent!
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.