Hej!

Jeg har søgt på forummet, men har ikke fundet svar på mit spørgsmål, som jeg føler mig tryg ved, så jeg starter en ny tråd.

Garagen i huset er blevet meget stedmoderligt behandlet siden det blev bygget, så nu er det tid til at gøre det til husets fineste rum! Væggene består af betonhulsten, der er pudset med et ret tykt lag puds af ukendt materiale. Der er fuldt med gamle borehuller efter diverse hylder og andet, nogle steder har pudset løsnet sig fra hulstenen og der har været fugtindtrængning med hvide felter som resultat. Huset er nu drænet, og jeg vil fylde alle hullerne og male væggene i en lys, flot farve.

Jeg har læst, at man skal bruge samme type puds som allerede sidder på væggen, når man reparerer, men hvordan skal jeg vide, hvilken type puds det er, og hvordan det skal anvendes. Jeg har aldrig muret/pudset før, så jeg føler mig helt lost.

Sådan ser det ud:

Billede af en garagevæg med afskallet puds, gamle borehuller og synlig form af hulsten. Et vindue ses øverst på væggen.

Her ses nogle af hullerne samt stedet, hvor den største afskalning er sket, man kan endda se hulstenens form i revnerne.

Billede af en væg med et sprække og et gammelt monteringshul, hvor en plastikke plug stadig er til stede i midten af hullet.

Detaljebillede af et af hullerne med den gamle rawlplug tilbage. Selvfølgelig skal alle gamle rawlplugs trækkes ud, og hullerne skal støvsuges grundigt, inden nogen foranstaltning udføres.

• Væggens overflade med afskalninger og huller fra gamle skruer, nær et vindue i garagerenoveringsprojektet.
M
Jeg foreslår:

* banke alt løst puds væk
* slibe/skrabbe al maling væk
* reparere med C-mørtel hvor det er gået i stykker
* vande og påføre et tyndt lag finmørtel (1mm C-mørtel) og filts eller brædetræk det
* male med silikatmaling til indendørs brug efter et par uger

Dette er dog den "lange vej", der ordner væggen ordentligt, måske findes der noget spartelmasse, man bare kan smøre over det hele og derefter slibe og male, men det må nogen andre tippe om i så fald.

Skal al gammel maling virkelig fjernes? I så fald skal pudset slibes en del, da overfladen har en ret grov struktur.

Er du sikker på, at det er C-brug, der er på væggen nu? Hvilke forskellige typer brug er blevet anvendt som puds på denne type vægge?

Silikatmaling vil blive brugt på den ydervæg, der vender mod jorden udenfor. Vægge, der vender ind mod huset, samt den ydervæg, der vender mod "fri luft", vil jeg nok bruge normal vægmaling på.

Jeg har ikke noget imod at tage "den lange vej". Jeg vil have, at det skal blive godt, helst lige så godt som det var, før alle hullerne blev boret i væggene, men det indser jeg jo, at det ikke kan.

Undskyld hvis dette opfattes hårdt, men du ønsker ikke at slibe al maling væk, og du har tænkt dig at male med almindelig vægmaling på indervæggene. Det kan ganske vist fungere, men du skriver, at du vil have det til at blive godt og kan tage den lange, hårde vej. Et råd er så at gøre som Maxpax siger. Det giver det bedste resultat, er pænest (formentlig) og holder nok længst.

Hvis farven sidder fast, kan det jo ikke være så vigtigt? Jeg forstår selvfølgelig, at alt løst skal væk, ny farve kan jo ikke lime fast gammel, men der sidder jo ikke siliconefyldt Hammerite-farve på væggene. :rolleyes:

Vi har jo samme puds på alle andre vægge i kælderen, og de er malet om flere gange uden at noget slemt er sket...hvorfor skulle det være anderledes i garagen? Ydervægge under jord forstår jeg, at de er specielle, og der tænker jeg jo at bruge silikatfarve.

Selvfølgelig er væggene, der ikke har jord udenfor, måske sikre med almindelig vægmaling, men jeg ville ikke turde tage chancen. Med hensyn til at slibe ned den nuværende maling, viser du et billede af et vindue med betydelige fugtskader under. Er det alt det, der er skallet af i kælderen? Personligt tror jeg, at grunden til, at det ser sådan ud under dit vindue, er, at malingen på væggen er tætlukket, hvilket resulterer i, at den bobler og fugten bliver i væggen. Eller er det silikatmaling fra starten? Hvad angår pudsen, behøver det ikke være samme slags puds, men hvert lag man påfører, skal være svagere end laget indenfor!

Jeg har desværre ingen anelse om, hvilken farve der sidder på væggene nu. Huset er fra 60'erne, og det var ikke mig, der byggede det. Det fremgår heller ikke af tegningerne, hvilken farve der blev brugt, men jeg er helt sikker på, at det er originalfarven.

Jeg har ingen anelse om, hvornår de skader, der findes, er opstået, men sandsynligvis er det længe siden og helt sikkert før dræneringen blev lavet. Jeg ser ikke, at farven har boblet, men det er pudset, der er blevet porøst og sluppet, og dermed har taget farven med sig. Der findes lignende afskalninger et par steder mere i kælderen, men ikke i nærheden af lige så omfattende.

For at vide, hvilken type puds der er svagere, behøver jeg jo at vide, hvad der sidder der nu...:confused:

M
Tja, der er vel en lille risiko for, at du har gammel hydraulisk kalkmørtel i væggene, hvis du så reparerer og pudser med C-mørtel uden at eftervande, bliver forskellen i hårdhed ikke så himla stor, men selvfølgelig helt rigtigt er jo at finde ud af præcis hvad det er og bruge det samme.

Bank en flise mørtel løs stor som en tommelfinger uden farve på og en flage maling med overflade stor som tommelfingeren den med, læg i hver sin zip-pose og send til finja eller weber for analyse. Måske kan du ringe til en af disse mørtelproducenters kundeservice og blive guidet til, hvordan du finder ud af, hvilken slags mørtel du har, hvis du ikke vil sende og vente.

Når du så ved præcis, hvad du har, kan man lave en mere detaljeret vurdering af passende foranstaltning.

MaxPax sagde:
Tja, der findes vel en lille risiko for, at du har gammel hydrauliskt kalkmørtel i væggene, hvis du så reparerer og pudser med C-mørtel uden at vande efter, så bliver forskellen i hårdhed ikke så himla stor, men selvfølgelig helt rigtigt er jo at finde ud af præcis hvad det er og bruge det samme.

Bank en flis mørtel stor som en tommelfinger uden farve på og en flage farve med overflade stor som tommelfingeren den med, læg i hver sin zip-bag og send til finja eller weber for analyse. Måske kan du ringe til en af disse mørtelproducenters kundeservice og blive guidet til, hvordan du finder ud af hvilken slags mørtel du har, hvis du ikke vil sende og vente.

Når du så ved præcis hvad du har, kan man lave en mere detaljeret vurdering af passende foranstaltning.
Finja !!! Meget hjælpsomme aldrig nogen idiotforklaringer uden de svarer meget godt selv når jeg som privatperson ringer. Ellers tag c mørtel det værste der kan ske er jo at det slipper, og så må du gøre det om. Jeg har fremført min mening i farve spørgsmålet, men det er op til dig hvordan du vil gøre det fungerer sikkert hvilket som helst, måske;)

M
Kromo sagde:
Finja !!! Meget hjælpsomme, aldrig nogen idiotforklaringer men de svarer meget godt, selv når jeg som privatperson ringer.
Dette er også min oplevelse af finjas kundeservice. Meget bred viden!

Kan allerede tilslutte mig ang. Finja. Mailede både Weber og Finja men har kun fået svar fra Finja indtil videre. Jeg fik en meget informativ pdf og et gæt på, at jeg har cementbaseret puds men ikke rigtigt svar på, hvad jeg skal bruge for produkt til mit projekt. Mit svar på svaret kom sandsynligvis for sent på fredagen til at nå at få et svar, så vi får se, hvad der sker næste uge.

Desværre løb kontakten med Finja ud i ingenting, så jeg har stadig ingen ide om, hvordan jeg skal få styr på væggene i garagen. Svaret fra Finja var som sagt først, at eftersom huset er bygget efter 1950, så er det oftest cementbaseret mørtel. Da jeg spurgte, hvordan jeg kunne bekræfte, at dette stemte, og vedhæftede de billeder, jeg har vist ovenfor, blev svaret, at hvis det er ren kalkpuds, så har det oftest en hvidlig farvetone...:screwy: Med andre ord et fuldstændig intetsigende svar.

Jeg synes, det er mærkeligt, at det skal være så svært at få et klart svar på dette. Der må være titusindvis af huse, der er konstrueret på samme måde, det er ikke et specialhus, som en eller anden hjemmesnedker har bygget, men et standardhus fra slutningen af 60'erne. Jeg vil ikke tage chancer, eftersom når jeg først har har væggene klargjort, vil jeg sætte mange hylder og andre ting op. Hvis det senere viser sig, at jeg har brugt den forkerte puds, vil det blive utroligt meget ekstra arbejde unødvendigt.

M
MaxPax sagde:
Bank en splint mørtel stor som en tommelfinger...
MaxPax sagde:
...læg i zip-bag og send til finja eller weber for analyse.
Hvis du har brug for at slå den sidste promille chance ihjel, som findes for, at det ikke er cementbaseret mørtel, så er dette nok det eneste...

Ja, jeg er lidt overrasket over, at fyren på Finja ikke foreslog det...

Hvad er det, der gør, at der kun er en promilles chance for, at det ikke er cementbaseret? Det er jo lidt det, jeg søger efter her... hvordan afgør man dette? Er det fordi cementbaseret er mest almindeligt, struktur/konsistens, farve? Det føles lidt overkill at bede et laboratorium lave en analyse. Skal det virkelig være nødvendigt, murere må jo kunne afgøre på stedet, hvad de skal arbejde med, når de bliver hyret til et job.

M
Hus bygget i slutningen af 60'erne er det, der får mig til at sige, at der kun er en promilles chance, medmindre der er en speciel situation, der har ført til brug af kalkmørtel, men som du siger, så er det et standardhus. Den sidste promille retter jeg mod eksempelvis at murernes havde et andet projekt, hvor kalkmørtel blev til overs, og de besluttede sig for at bruge det i stedet for kc-mørtel, som var standard dengang.

Der er tidspunkter, hvor man med 100 % sikkerhed kan sige, at det er det ene eller det andet. Når man er på stedet, som sagt. Ud fra billeder på et forum tør jeg ikke sige 100% sikkert noget, for det kan jeg ikke afgøre med 100% sikkerhed og ikke engang vejlede nogen anden til at afgøre af flere grunde. Du siger, at du vil fjerne enhver tvivl om, hvad det kan være, og hvis du ikke vil ringe til et murerfirma, der kommer og laver en vurdering på stedet, eller sende en flis til analyse, så vil du ikke nå det resultat, du efterspørger.

Jeg ville ikke selv have været specielt bange for at gå glad i gang med C-mørtel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.