Hej. Jeg bygger et fritidshus med hems. Jeg har købt en brugt trætrappe (tung, kjerneved), engang lavet af en lokal snedker. Med lidt fix og tricks bliver den præcis den rigtige højde.

Jeg skal fastgøre trappen i en gulvregel, som jeg nemt kan komme til, der er endnu intet gulv. Jeg kan altså skrue igennem hele reglen uden problemer. Reglen er 45×210. Hvordan gør jeg for at få en sikker fastgørelse? Hvilken længde på skruerne? Hvilken slags skrue? Har ledt efter info et stykke tid og finder intet svar på dette (for den som ved) enkle spørgsmål.

Taknemmelig for hjælp!

Bedste svar

Køb 4 stk. træskruer 6 X 140. Skruv ind 2 stk. i hver vange.

• Synes
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil sagde:
Køb 4 stk. træskruer 6 X 140. Skru dem ind i 2 stk. i hver vange.
Tak for svar! Så behøver jeg ikke risikere, at trappen falder sammen, når jeg bærer tunge møbler og byggemateriale op.

Jeg er dog stadig nervøs. Bør jeg også sikre med vinkelbeslag og ankerskruer?

Går trappen op langs en væg, så har du mulighed for at fastgøre det ene vange-stykke mod væggen.

• Synes
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil sagde:
Går trappen op langs en væg, så har du mulighed for at fastgøre den ene vange mod væggen.
Jeg skal bygge en halv væg der. Som slutter i højde med loftet. 70 regel. Det er åbent til kip, hvor trappen skal være. Jeg har også overvejet at hvile trappen på reglar øverst mod gulvet. Seler og livrem tænker jeg. Men jeg har ikke set nogen tegning osv. på, hvordan dette plejer at gøres.

En apelsin En apelsin sagde:
Både seler og livrem, tænker jeg.
Så kunne du også skrue vangene fast til gulvet. Hvis gulvet tillader det, altså.

Immobil Immobil sagde:
Så skulle du også kunne skrue vangene fast i gulvet. Hvis gulvet tillader det, altså.
Det er måske en god idé. Expanderspik måske.

Det måske er en god idé. Expanderspik måske.
Det afhænger af underlaget.

• Synes
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil sagde:
Det afhænger af underlaget.
Beton!

Betong!
Jeg foretrækker skrue + plug.

• Synes
En apelsin
  • Laddar…
Immobil Immobil sagde:
Jeg foretrækker skrue + plugg.
Det går såklart godt. Tak for hjælpen. Nu føler jeg mig klar til påskens projekt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.