1,002 læst ·
1 svar
1k læst
1 svar
Hvordan gør jeg nu? Fastgør granitsten på betonindpakket trappe.
Hej,
jeg er ved at totalrenovere indgangstrappen. En eller anden form for konstruktion af opmurede letbetonblokke men en overflade af tjærepap. Oven på tjærepappen har man brugt sand og beton. Øverst ligger granitblokke, som jeg til sidst skal sætte tilbage.
To hurtige spørgsmål.
Hvordan fastgør jeg granitpladerne på trappen?
Jeg tænker to alternativer.
1 Mure det sidste op med finbeton og lægge granitstenene direkte på den "uhærdede" finbeton og fastgøre granitten på den måde.
2 Mure det sidste op med finbeton og lade den hærde. Så "lime på" granitten med en passende stenslim.
Hvad siger I med kompetence inden for muring? Jeg tror alternativ 1 bliver bedst og lettest, men holder det 30 år? Alternativ 2 bliver svært da granitpladerne er ujævne nedenunder og det bliver svært at få dem til at ligge jævnt og få til "kant-mod-kant".
Bonusspørgsmål, kan jeg udfylde huller med støbesand og støbe et tyndt lag med beton ovenpå, i stedet for at udfylde hullerne med beton?
Gode svar og synspunkter ville hjælpe mig meget. Jeg ville være meget taknemmelig. Det er første gang, jeg prøver kræfter med en udendørstrappe.
(jeg fik ikke et klart svar på byggemarkedet)
Vedhæfter billeder af trappen og granitstenen.
jeg er ved at totalrenovere indgangstrappen. En eller anden form for konstruktion af opmurede letbetonblokke men en overflade af tjærepap. Oven på tjærepappen har man brugt sand og beton. Øverst ligger granitblokke, som jeg til sidst skal sætte tilbage.
To hurtige spørgsmål.
1 Mure det sidste op med finbeton og lægge granitstenene direkte på den "uhærdede" finbeton og fastgøre granitten på den måde.
2 Mure det sidste op med finbeton og lade den hærde. Så "lime på" granitten med en passende stenslim.
Hvad siger I med kompetence inden for muring? Jeg tror alternativ 1 bliver bedst og lettest, men holder det 30 år? Alternativ 2 bliver svært da granitpladerne er ujævne nedenunder og det bliver svært at få dem til at ligge jævnt og få til "kant-mod-kant".
Bonusspørgsmål, kan jeg udfylde huller med støbesand og støbe et tyndt lag med beton ovenpå, i stedet for at udfylde hullerne med beton?
Gode svar og synspunkter ville hjælpe mig meget. Jeg ville være meget taknemmelig. Det er første gang, jeg prøver kræfter med en udendørstrappe.
(jeg fik ikke et klart svar på byggemarkedet)
Svarar mig selv så 😉T Tuff-Emil sagde:Hej,
Jeg er ved at helrenovere entrétrappen. En slags konstruktion af opmurede letbetonblokke, men en overflade af tjærepap. Ovenpå tjærepappen har man brugt sand og beton. Øverst ligger granitblokke, som jeg på et tidspunkt vil sætte tilbage.
To hurtige spørgsmål.
1 Mur det sidste op med finbeton og læg granitstenene direkte på den "uhærdede" finbeton og fastgør granitten på den måde.
2 Mur det sidste op med finbeton og lad den hærde. Så "lime på" granitten med noget passende stenlim.
Hvad siger I med kompetence inden for muring? Jeg tror, alternativ 1 bliver bedst og lettest, men holder det 30 år? Alternativ 2 bliver svært, da granitpladerne er ujævne på undersiden, og det bliver svært at få dem til at ligge jævnt og få til "kant-til-kant".
Bonusspørgsmål, kan jeg fylde hulrum med støbesand og støbe et tyndt lag beton ovenpå, i stedet for at fylde hulrummet med beton?
Gode svar og synspunkter ville hjælpe mig meget. Jeg vil være meget taknemmelig. Det er første gang, jeg begiver mig ud i en udendørs trappe.
(jeg fik ikke noget klart svar i byggemarkedet)
Efter at have spurgt i tre forskellige byggemarkeder, googlet (og for nylig begyndt at finde mit eget spørgsmål og billeder på dette forum), havde jeg brug for at komme i gang, så det bliver færdigt en gang.
Jeg blandede en lidt vådere finbeton, fugtede granitstenene, inden jeg og min kone lagde dem direkte på finbetonen. Så "surfede" og hoppede jeg på stenene, så de satte sig nogenlunde fint med den rigtige hældning og pasform på trappen.
Lad os se, hvor længe granitstenene bliver siddende. Jeg håber på 50 år mere.
Fugerne skal jeg tætne med "Fleksibel hårdfugemasse - Ukrudtsforebyggende og hærdende fugesand". Jeg håber, det virker.
Hvad er alternativet? Finbeton?
Er trappen allerede begyndt at forfalde næste sommer, så skriver jeg her. Så findes der et facit 😂
Klik her for at svare