Jeg skal snart begynde at sætte dørkarme ind i mit hus. På visse steder er afstanden 20 cm, som jeg skal fylde med dørkarm samt smyg. Hvordan ville I på bedste måde sætte en dør i dette dørhul? Dørhullet er altså 20 cm tykt.

Dørhul på 20 cm med synlige trækonstruktioner og tapetseret rum i baggrund. Klar til installation af dørkarm.

M
Jeg ville vælge at sætte døren i de reglar, der vender den vej, som døren skal åbnes, ellers bliver det hejkon-bejkon, når du vil åbne ordentligt. Derefter sala ud fra karmen til den anden side, hvorefter foder kan monteres.

• Synes
johel572
  • Laddar…
Hvordan fylder jeg ud resten af pladsen? Hvilken type smig/list skal jeg bruge, og hvordan monterer jeg den på den mest elegante måde sammen med dørkarmen?

Der findes hvidmalede "salningsbrädor" af MDF til at købe, færdige med en afrundet kant.
Bare at skære til den rette bredde og længde. Derefter fastgør man dem med klikker af sætlim.

Let som en leg! Tror jeg, som ikke har gjort det selv, men har sådan i hele mit hus.

Præcis, eller brug bare almindelig mdf, den skal jo være så tynd, at nogle cm af karmen stadig er synlig. Skru den fast i de andre regler, forbor først og spartl derefter. Så lader du listerne gå ud over mdf-kanten, så et par mm af den er synlig (mdf-pladens hjørne skal altså kunne ses), man lægger ikke listerne tæt op ad smyg-kanten, det giver bare grimme sprækker :-)

På dørsiden, hvor der ikke er smyg, lader du bare listerne gå ud på karmen et stykke som normalt.

/A

Døren sættes i liv med væggen i den retning, den åbner. Smygerne laves nemmest af MDF (eventuelt byggeskive), de kan jo have brug for at blive skåret til i alle retninger afhængig af, hvor lige dørhullet/væggen er (ting er sjældent i vinkel). Jeg plejer at understøtte tre-fire steder, så alt bliver lige og i vater, og man har et godt udgangspunkt for at fastgøre smygen. Jeg synes, det er bedst at fastskyde smygen med sømpistol. Det bliver kun små fine huller, som er nemme at spartle ud (skruehuller er ikke gode at spartle, da de synker, og man skal påføre mere).

Den skårne side på MDF-pladen er dog svær at få pæn. Halvdelen vil jo kunne ses, efter du har sat listerne. Meget slibning/grunder/spartling er nødvendig for at få den glat.

Totte_S
(OT: Hvilken glimrende mulighed det havde været at montere en skydedør)

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.