6,546 læst ·
13 svar
7k læst
13 svar
Hvordan skal jeg reparere en hul gipsvæg?
Vi har en gipsvæg mellem 2 soveværelser som er hul. Ejerne før har haft et ret stort tv på væggen før og har derfor boret en masse huller som er gået igennem væggen på den anden side og brugt en form for store metalpropper der udvider sig når de slås ind i væggen. For at få dem ud var jeg nødt til at forstørre hullerne betydeligt for at få dem ud. I et af hullerne var jeg lidt uforsigtig og fik en del gips med.
Skal spartle hele rummet i øvrigt da der sidder en masse propper over hele rummet. At bare spartle disse store huller vil ikke holde særlig længe. Spørgsmålet er om man kan lægge noget form for net eller noget lignende som forstærker selve reparationen?
Håber I forstår hvad jeg mener?
Skal prøve at tage et billede hvis det er svært at forstå præcis hvad jeg mener...
Skal spartle hele rummet i øvrigt da der sidder en masse propper over hele rummet. At bare spartle disse store huller vil ikke holde særlig længe. Spørgsmålet er om man kan lægge noget form for net eller noget lignende som forstærker selve reparationen?
Håber I forstår hvad jeg mener?
Skal prøve at tage et billede hvis det er svært at forstå præcis hvad jeg mener...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Er hullerne rimeligt tæt på hinanden, ville jeg have skiftet gipsen der. Ellers findes der net
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 922 indlæg
Eller bor en lidt større hul, som du sætter en pasform i, gerne fremstillet med den samme hulsav (men uden centreringsbor). Kan skrues fast med en lang tynd træbit. Før træstykket ind i hullet og skru det fast i den eksisterende vægplade - så får du en "regel" at skrue låget i.
De der med plaster så smart ud.
Skal man slibe væggen lidt ned præcis der, hvor plasteret sættes fast, for at det skal komme under den øvrige væg, så at sige? Kommer selve plasteret ikke til at kunne ses, ellers når man lægger spartelmassen på?
Skal man slibe væggen lidt ned præcis der, hvor plasteret sættes fast, for at det skal komme under den øvrige væg, så at sige? Kommer selve plasteret ikke til at kunne ses, ellers når man lægger spartelmassen på?
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 indlæg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5,586 indlæg
http://www.youtube.com/watch?v=2e28PyYkwCc
http://www.youtube.com/watch?v=qQa0sZ_EzWo
var længe siden jeg kiggede på dem, men håber de kan hjælpe dig.
http://www.youtube.com/watch?v=qQa0sZ_EzWo
var længe siden jeg kiggede på dem, men håber de kan hjælpe dig.
Skær gipsen væk ved området, hvor hullerne er. Tag passende "skrottræ" og skru fast på indersiden af væggen ved kanten af hullet, så en del stikker ud. Skru et nyt stykke gips fast i den rette størrelse for at fylde hullet. Spartl samling og skruehoveder som ved en almindelig gipssamling.Haas84 sagde:
Jeg plejer at bruge en lidt større boremaskine, 8-10mm for at bore ringen løs. Derefter trykke expanderen ind i væggen.Hubbe2 sagde:
er væggen desuden helt hul mellem to soveværelser, ville jeg have fjernet gipsen på den ene side, isoleret med Piano Lydplade og sat ny gips på. Når man alligevel er i gang! 😁
Har nu lavet en reparation med net og spartel og venter nu spændt på resultatet, når tørretiden er færdig.
Var først fristet til at skære ud i gipsen og sætte et nyt stykke ind, men hullerne sidder i alt for besværlig placering til at få et godt stykke.
Vi må nu se, hvordan resultatet bliver. Bliver det ikke godt, må jeg tænke om igen.
Hvor stort et stykke kan man skære ud og erstatte med nyt uden at skulle udskifte hele pladen?
Var først fristet til at skære ud i gipsen og sætte et nyt stykke ind, men hullerne sidder i alt for besværlig placering til at få et godt stykke.
Vi må nu se, hvordan resultatet bliver. Bliver det ikke godt, må jeg tænke om igen.
Hvor stort et stykke kan man skære ud og erstatte med nyt uden at skulle udskifte hele pladen?
Kunne ikke være mere enig i dette, hader papvægge.slacker sagde:
Men det er jo for sent nu, når reparationen allerede er gjort. Vend gerne tilbage, Haas84, helst med billeder, så vi andre kan lære af din erfaring!
Er der ingen, der plejer at skrue en skrue ind i pluggen bare en omgang, så skruen stikker ud ret langt? Derefter hamre på skruen, indtil pluggen har rettet sig ud, og så bare trække den ud?
Det har jeg altid gjort, og det fungerer godt, der bliver ingen gigantiske huller af det
Det har jeg altid gjort, og det fungerer godt, der bliver ingen gigantiske huller af det
Ikke usædvanligt at hele kraven trækker ind og således laver et endnu større hul.... I hvert fald min erfaring med nogle af sådanne forsøg. Synes i øvrigt, at molly er et nødvendigt onde, der bare ødelægger.rodak sagde:
Klik her for at svare