For at gøre en lang historie kort: Jeg renoverer en gammel SKånelänga og har lige støbt en ny plade i halve huset. Nu skal jeg mure tynde LECA-vægge op på indersiden af ydervæggene for at få en jævn overflade at pudse mod og for at få lidt isolerende uden at kapsle indersiden af ydervæggen med kulde og fugt. Nu til mit dilemma: Huset er bygget i bindingsværk med tegl i alle bindingsværksfelter. Indenfor dette er en væg af tegl opmuret, med nogle centimeters luftspalte mod ydervæggen, men i et hjørne af huset mangler denne inder-ydervæg af tegl. Den inder-ydervæg af LECA jeg kommer til at mure op, har jeg tænkt at lave med 70mm LECA-blokke for ikke at stjæle for meget gulvplads, og en luftspalte på 30-40mm. Men, i den del af huset hvor der kun er bindingsværksvæg, dvs. ingen teglvæg, bliver luftspalten 30-40mm PLUS de 150mm der mangler i form af teglvæg, og en så stor luftspalte vil jeg ikke have, så løsningen bliver i stedet at vælge bredere LECA-blokke til denne del, så de kommer i niveau med den del hvor der er en teglvæg, og hvor jeg vil have 70mm brede LECA-blokke.

Selve problemet ses på billedet nedenfor. På den del, hvor jeg kommer til at have brede LECA-blokke, stikker grundens grundsten ud 150-180mm (ca. 100-150 højt), da jeg valgte at støbe pladen noget lavere end bindingsværkets fod-træ (for at ikke al betonen skulle løbe ud gennem dørene...). Det betyder, at jeg ikke kan mure første omgang med 30mm luftspalte mod ydervæggen. Spørgsmålet er, hvordan jeg skal løse det. En tanke er at mure første omgang med 70mm-blokke præcist mod den opstigende kant af grundsten, og derefter mure kanten op i højde med LECA-blokkene (dvs. 190mm), sådan at jeg ovenpå den kan mure omgang nummer 2 som da bliver af den bredere type blokke (250mm eller hvad det nu bliver, har ikke målt præcist endnu). Hvad tænker I om det? Tror I, at konstruktionen med at mure/støbe grundstensklappen op i højde med 70mm-blokkene og derefter mure de efterfølgende omgange med blokke, der er bredere og som da støttes halvt af 70mm-blokken og halvt af den opmurede klappe, vil blive stærk nok til trykket af LECA-væggen?

Brodda1.jpg

Tak for et klogt svar! Jeg vil helt sikkert forstærke den "klack" jeg støber indenfor rækken med 70mm LECA, tak for påmindelsen :)

Har desværre ikke noget svar på dit spørgsmål, men jeg sidder lidt i samme situation som dig. Har et gammelt bindingsværkshus hvor jeg skal rive isoleringen ud og erstatte med noget der ånder.
Hvordan kom I frem til at bruge netop Leca-blokke? Jeg har også overvejet den løsning men har ikke besluttet noget endnu. Havde du nogle andre materialer i tankerne og hvad gjorde i så fald at du besluttede dig for Leca?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.