kimf
Skal sætte loftliste i weekenden (eller egentlig stukaturer).

Men har dette lidt drilske sted i køkkenet at tage hensyn til
Et køkkenhjørne med skab og ujævnt loft, hvor stukatur skal monteres. Skabet står ud fra væggen; spørgsmålet er, hvordan listerne bedst kan tilpasses. Hjørne af køkken med lys træbeklædning og hvidt loft, hvor en listeplan møder væggen. Udfordring med afslutning ses tydeligt. Overkøkken med skabe og et svært hjørne til montering af stukatur mellem loft og væg. Skabene har sorte håndtag. Hjørne i køkkenet med en væg, loft og en dør, der viser udfordringen med at montere stuklister omkring en fremspringende kant.

Hvad ville I have gjort i hjørnet som billede et og to viser?
Jeg har i min verden to alternativer. Enten skære listen til for at tage højde for dæksiden, der stikker ud (lige over 1 cm).
Alternativt så svømme rundt om den dækside. Dette bliver lidt mere pillearbejde, men det er selvfølgelig muligt.
Hvad tror I bliver flottest?

Så billede to og tre viser et lignende problem på den anden side af dæksiden, hvor den møder en væg. Så i princippet samme problem, men her er det ikke et yderhjørne, og dybdeforskellen er kun nogle millimeter.
Her tænker jeg, at man enten kan. Sætte loftlist de millimeter ude, så de flugter med vægstumpen, og så lade fugemassen skjule springet.
Alternativt så skære en meget smal bid og gå yderhjørne -> smal bid -> inderhjørne.
Igen, hvad bliver flottest?

Sådan ser selve stukatur-turen ud. Den går 5 cm ud på både væg og loft
Taklist_Axxent_CX123_CX124.jpg

Jeg havde sat en passbit i samme højde som den udstikkende dækskive, og ladet listen være udenfor.

kimf
Ja, ikke en dum ide, men nu ved jeg ikke om det fremgik så tydeligt. Men disse sider er to sider af samme dækside, så har den sømmen, der ikke flugter med nogle millimeter på venstre side, og den anden sømmen med dæksiden, der stikker ud til højre.

skal måle når jeg kommer hjem for at se om jeg har eller nemt kan få fat på en pasbid at få ind der. Har ingen kløve, så kan ikke fremstille den selv.

Stukkaturlisten bliver bare fjollet udenpå skabsenheden. Man bør skelne mellem væg og snedkeri. Lad stuklisten ende brat, når den møder skabsgavlen på højresiden, og når den møder passestykket på venstresiden. Passestykkets kanter skal skjules med en skyggeliste, men ikke nødvendigvis skabets forside og gavl.

• Synes
kimf og 3 andre
  • Laddar…
kimf
J justusandersson sagde:
Stukkaturlisten bliver bare fjollet udenpå skabenheden. Man bør adskille væg og snedkeri. Lad stuklisten ende brat, når den møder skabsgavlen på højresiden, og når den møder passtykket på venstresiden. Passtykkets kanter skal skjules med en smygliste, men ikke nødvendigvis skabets forside og gavl.
Ja, du har nok helt ret her alligevel.
Jeg har kranslister til køkkensnedkerierne, men syntes ikke en overgang mellem disse og stukaturen ville blive pænt, da væggen møder skabets forside på venstresiden.
Skal kigge på det i aften. Har en maler, der skal male loftet nu i ugen, måske bare lade ham lægge en blød fugning der, alternativt en smygliste så.

Højre om dæksiden er selve køkkendelen, der bliver helfliset, og bliver således ikke nogen stukatur der, kun blød fugning.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.