Hej, vores køkken er lidt trangt, så jeg vil fjerne en væg, en væg som den tidligere ejer (må han brænde i helvede af andre grunde) har sat op. Jeg er ret clueless med sådan noget, men det ser ud som om der har siddet en dør der, før den tidligere ejer satte væggen op, eller hvad tror I? Hvis jeg skulle gætte, tror jeg ikke, jeg behøver at sætte op nogen støttebalk eller noget i den stil?? Vi vil altså ikke sætte en ny dør ind, men have det helt åbent - rummet der bagved skal være spisestue. Bare rive ned det som den tidligere ejer har sat op, eller? Man kan jo se, hvad der er nyt og gammelt..

Eller plejer døre at have en støttende funktion?

• En væg med huller i gipsplader, der tidligere kunne have haft en dør. Kasser og genstande ses i rummet bagved.
Hvis væggen ikke er bærende, så er der vel ingen hindringer for at rive den ned?

Det er jo det, jeg undrer mig over? ::)

Oki! Så hverken den sidste sætning eller billedet, da jeg svarede, undskyld  :-[
Har aldrig hørt at en dør har en bærende funktion, den er jo aftagelig, så at sige.
Men der findes sikkert nogen mere kompetent på området end jeg, som kan hjælpe dig med at svare på det.

Undskyld selv du. Det var min fejl, billedet kunne ikke lægges ind først, så jeg redigerede og tilføjede billede og den sidste sætning for at præcisere.

Hvad er reglarne for dimension?
Hvor er væggen lokaliseret i huset (f.eks. midten langs med huset)?
Er denne væg grovere end andre indervægge i huset?
Hvordan ser det ud over og under væggen (er der en støttende ”mur” i fundamentet lige under væggen, og ser nogen af tagspærene ud til at ”hvile” på væggen)?

Ovenstående er nogle spørgsmål, som jeg plejer at starte med at finde svaret på for en videre analyse.

spontant så ser det ikke ud til at være bærende. .. spontant altså.. :)

Reglerne er 9 cm brede. Men jeg ved ikke, om det siger så meget, eftersom der har været en riksklåpare, som har haft huset før og sat de der regler op, og jeg har endnu ikke fundet noget, han har gjort rigtigt.

Væggen har en tykkelse, som de fleste vægge har i huset. Dog går der en meget tykkere væg gennem halvdelen af huset, som du kan se på billedet. Den væg indeholder dog en skydedør, måske derfor den er tykkere?

Hvordan kan jeg se, om nogen tagstol hviler på væggen?
Der er ingen mur under reglen, som ligger mod gulvet, det er træ.
Der er en kælder under, og kældervæggene ligger ikke i linje med denne væg, hvis det er til nogen hjælp?

Dernæst er der cirka samme højde som dørene i huset op til det "gamle" træ. Det er derfor, jeg tror, der har siddet en dør der.

EDIT: har tegnet lidt dårligt. Den tykke væg går midt i huset, på langs.

• Plantegning af rum med mærkede områder: "Murstock" og "Tjock vägg". Pegepile viser en åbning og en mur i midten af rummet.
Det føles ikke som om den er bærende, men det er hvad jeg synes :)

Er enig i, at den ikke er bærende. Spærene ligger vel fra langside til langside på huset? Dermed er de parallelle med den aktuelle væg. Desuden har du tilsyneladende ingen væg eller søjle i kælderen under, så det er bare at rive ned!

/Ingeniøren

Gulvbjælke.. Nu er det sådan, at der er en overetage ovenpå. Så hedder det ikke gulvbjælke, vel? :)
Jeg er lidt novice, jeg ved. :)

Men under alle omstændigheder, i forbindelse med en vandskade så tog jeg gulvet op et sted på overetagen, og nu har jeg kigget ind under gulvplankerne, og der går en tyk træbjælke (hedder dette bjælkelag tror jeg? det som I kalder gulvbjælke, ikke?) fra den ene langside til den anden, og den ligger lige oven på den aktuelle væg, hvis jeg måler. Så betyder det vel, at det er den, der bærer vægten og ikke væggen?

Føler, at jeg ikke kan være forsigtig nok med tanke på alle de andre problemer jeg har med denne forbandede rønne. :)

EDIT: Så, nu er det fikset. Og huset står stadig. Tak for hjælpen. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.