Tør jeg rive væggen?

  • Ja, væggen er bestemt ikke bærende.

    0 Votes 0.0%
  • Total voters
    6
  • Poll closed .
Hej allesammen,

Jeg har læst guiden (https://www.byggahus.se/ar-vaggen-barande-en-lathund) og andre tråde, men jeg føler mig ikke helt sikker på, om væggen er bærende eller ej.

Plantegningen er dateret 1966, og huset er formodentlig bygget året efter.

Spærkonstruktionerne er fagværk, men ikke kun trekanter; de burde dog være selvbærende, ikke sandt?
Loft med træ-takstoler i fackværkstil, der støtter et træloft. Fotografi taget indefra med udsigt langs tagryggen. Loft med træbjælker og isolering, der viser tagkonstruktionen med skråstillede, understøttende stivere under et trætag i en bygning.

Væggen i spørgsmålet (rød firkant på billedet nedenfor) er vinkelret på spærkonstruktionerne og består af en overliggende 80x80 regle, som måske hviler i skorstenen i den ene ende, og hviler på to 80x50 regler (altså i alt 80x100) i den anden ende. Regler dér imellem er/har været 80x50 på c/c 60.

Planløsning af hus fra 1966 med markerede vægge i rød og blå, muligvis angivelse af bærende elementer; køkken, badeværelse og stue synlige.

Billede af en trævæg med en dør og flere mål med målebånd. Rød markering viser vejledning til reglers retning og placering.

En tidligere ejer har dog bygget om og sat en bred dør ind, bygget med 70x45 regler, og det ser ikke ud til at have skabt nogen problemer. Ville karmen ikke være blevet presset sammen, og døren været svær at åbne, hvis væggen var bærende og nu svækket?

Den næste væg (blå firkant på billedet ovenfor), der fortsætter i samme vinkelrette retning i forhold til spærkonstruktionerne, har ikke en så kraftig overliggende regle, men en tyndere 80x50; eftersom det er den eneste væg i den retning, burde den også skulle være bærende, og ville i så fald have haft en kraftigere overliggende regle, ikke?

Der er også en del huller i den overliggende regle i væggen i spørgsmålet, både for VP-rør og grovere galvaniserede rør til en nu fjernet ekspansionsbeholder på loftet. Laver man så mange huller, så tæt på hinanden, i en bærende væg?

Af disse grunde tror jeg ikke, at væggen er bærende. Det, der får mig til at tvivle, er netop den overliggende regle på 80x80 samt at den hviler på to 80x50 (i alt 80x100) i den ene ende og (måske) i skorstenen i den anden ende.
 
Svært at sige ud fra den tegning, men alle tre er sandsynligvis bærende
 
  • Synes
MånsaSven og 1 anden
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 sagde:
Svært at sige ud fra den tegning, men alle tre er sandsynligvis bærende
Tak for dit svar, det var ikke det, jeg håbede på eller forventede.

Du mener altså, at tagstolene ikke er fritbærende, men bæres af alle markerede vægge i billedet? Må jeg for at lære noget spørge, hvorfor du tror, at væggene er bærende?

Er det kun hustegninger (som jeg ikke har), der er nødvendige, eller kan jeg dele anden information i jagten på et definitivt svar?

Tak på forhånd!
 
BirgitS
Har du tjekket om kommunen har flere tegninger?

Jeg er lidt i tvivl om den der liggende regel over døren kan bære noget, da den ikke ser ud til at gå ind i eller hvile på de stående reglar på hver side.

Kan du ikke komme til og se om gulvbjælkerne hviler på væggen nu hvor du har åbnet så meget?

Men helt sikre svar kan du nok kun få fra en bygningskonstruktør, der kigger på stedet.
 
  • Synes
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Har du tjekket om kommunen har flere tegninger?

Jeg stiller mig lidt tvivlende overfor, at den der liggende bjælke over døren kan bære noget, da den ikke ser ud til at gå ind i eller hvile på de stående stolper på hver side.

Kan du ikke komme til og se om gulvbjælkerne hviler på væggen nu, når du har åbnet så meget?

Men helt sikre svar kan du nok kun få fra en bygningskonstruktør, der kigger på stedet.
Tak for svaret. Nej, jeg vidste ikke, at kommunen kunne have sådanne dokumenter, tak for tippet, jeg vil prøve at ringe dem i morgen.

Jeg er enig med hensyn til bjælken over dørkarmen, men jeg kan ikke lade være med at tænke, at tømreren måske ikke tænkte hele vejen, da han byggede om.

Huset har en kælder, som er en plade på jord, med murede vægge, og yderligere en plade ovenpå. På denne plade ser det ud som om, at man har rejst alle vægge i boligplan, og i flere af rummene har man derefter støbt en endnu tyndere plade (jeg antager i stedet for at lægge strøer og bygge et trægulv). Hvis jeg ikke misforstår dig, så mener jeg, at der ikke er nogen gulvbjælker.

Plantegning af kælderplan med hobbyrum, garage, pannrum og vaskeri. Viser også sauna, brus og WC. Kælderens opdeling og rumangivelser er tydelige. Plan over stueetage med køkken, stue, badeværelse, soverum og hall; mål i meter og indre vægge markeret på tegning.

Væg med synlige rør og kabler i en kælder, hvor beton møder træramme. Rør og elektrisk boks monteret på væggen.

Jeg ved ikke, om det er relevant, men hvis jeg overlapper disse to plantegninger, hviler de (ifølge Matti_75) sandsynligvis bærende vægge i boligplan delvis på vægge i kælderplan. Grønne definitivt, gule i det mindste delvis, røde slet ikke.

Plantegning af hus inddelt i rum. Vægge er markeret med grøn, gul og rød. Grønne er bærende, gule delvist, og røde ikke ifølge beskrivelsen.
 
Der har du nok dit svar, det tyder yderligere på, at de er bærende.
 
  • Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
M MånsaSven sagde:
Tak for dit svar, det var ikke, hvad jeg håbede på eller ventede mig.

Du mener altså, at tagspærene ikke er fritbærende, men bæres af samtlige vægge markeret på billedet? Må jeg for at lære noget spørge, hvorfor du tror, at væggene er bærende?

Er det kun husplaner (som jeg ikke har), der behøves, eller kan jeg dele anden information i jagten på et endegyldigt svar?

Tak på forhånd!
I gamle huse med håndsømmede tagspær så er de ikke lige så nøje beregnet som dagens tagspær. Dette gælder uanset typen af tagspær.
 
  • Synes
MånsaSven
  • Laddar…
mexitegel mexitegel sagde:
Der har du nok dit svar, det tyder yderligere på, at de er bærende.
Tak for svaret. Det ser desværre unægtelig ud til at hælde mere og mere i den retning.
 
Matti_75 Matti_75 sagde:
I gamle huse med håndsømmede tagstole er de ikke lige så udregnede som nutidens tagstole. Dette gælder uanset type af tagstol
Så er jeg med. Takker igen for svarene.
 
BirgitS
M MånsaSven sagde:
Huset har en kælder, som er en plade på jord, med murede vægge, og yderligere en plade ovenpå. På denne plade ser det ud som om man har slået op alle væggene på beboelsesplanet, og i flere af rummene har man derefter støbt yderligere en tyndere plade (jeg antager i stedet for at regel og bygge et trægulv). Hvis jeg ikke misforstår dig, så mener jeg at sige, at der ikke findes nogen gulvregler.
Undskyld, jeg mente altså bjælkerne op mod loftet, sådanne hviler på bærende vægge.
 
  • Synes
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Undskyld, jeg mente altså bjælkerne op mod vinden, sådan nogle hviler på bærende vægge.
Tak for svaret. Ah, gulvbjælker som vindens gulvbjælker, som man kunne sige er de underliggende bjælker i hver tagetage?

Jeg har desværre ikke noget billede, men jo bjælkerne som krydser væggen ligger tæt op ad den overliggende vægregel, derimod ved jeg ikke, hvordan jeg kan vurdere eller finde ud af, om de virkelig "hviler" på væggen.
 
BirgitS
Da øges risikoen for bærende væg.
 
  • Synes
MånsaSven
  • Laddar…
BirgitS BirgitS sagde:
Da øger risikoen for bærende væg.
Tak for svarene.

Dermed tre ud af tre bud på bærende væg.

Skal alligevel kontakte kommunen i morgen, men væggen får stå indtil videre.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.