6,968 læst ·
17 svar
7k læst
17 svar
Hvordan skal jeg gøre her?
Nu når jeg har revet det meste ud af "rummet", ser jeg noget, som jeg ikke rigtig ved, hvordan jeg skal håndtere. På den fjerne kortvæg ser jeg, at jeg har yderpanelet direkte der. Hvordan løser man det? Jeg kan jo ikke sætte lægter direkte på det, for så vil sømmene komme ud på husets yderside. Skal jeg lægge vindpapir, eller skal jeg lave lægter og luftspalte direkte mod facaden, eller hvordan skal jeg gøre det? Jeg er bare forvirret over, hvordan jeg skal løse det. Jeg opdagede også, at der tidligere har været en åbning til et vindue, som de har sat facade over. Skal jeg lægge isolering i det "hul", eller skal jeg bare lade det være? Jeg har besluttet mig for at lægte væggene og derefter følge taget op til kip med 20 mm lægter. På væggene sætter jeg vindpapir direkte på lægterne, derefter sætter jeg reglar og isolerer, for derefter at lægge gipsplader eller et andet alternativ.
Men hvad gør jeg ved de store huller i tømmerkonstruktionen? Fylder jeg dem eller lader jeg dem være?
Angående lægning i taget, har de jo haft træspån som tag længe før, de lagde pladetag på huset. Træspånene holdes oppe af grove længdegående planker på ca. 20 mm, i lodret retning. Behøver jeg alligevel at lægge taget, eller er det nok med mellemrummet mellem plankerne, som er ca. 20 mm dybt og ca. 40 mm bredt, som en luftspalte vandret? Eller skal en luftspalte gå lodret mod tagryggen?
Der kommer nogle billeder

Men hvad gør jeg ved de store huller i tømmerkonstruktionen? Fylder jeg dem eller lader jeg dem være?
Angående lægning i taget, har de jo haft træspån som tag længe før, de lagde pladetag på huset. Træspånene holdes oppe af grove længdegående planker på ca. 20 mm, i lodret retning. Behøver jeg alligevel at lægge taget, eller er det nok med mellemrummet mellem plankerne, som er ca. 20 mm dybt og ca. 40 mm bredt, som en luftspalte vandret? Eller skal en luftspalte gå lodret mod tagryggen?
Der kommer nogle billeder

Dit problem tror jeg kræver, at nogen dygtig kommer og ser på stedet. Du har et flot tømmerhus, og jeg råder dig til at tale med en snedker i lokalområdet, som har viden om disse huse. Dette er nok det nemmeste i længden.
Er du omhyggelig, kræves der ingen lister overhovedet.sway307 sagde:
Men Huntoniten skal (som jeg glemte) fastgøres i 70x28 lister, som man fastgør til sidst. Om man skal bruge plast eller ej som dampspærre må man overveje, jeg ville helt undgå plast, da det handler om renovering.
Klik her for at svare