Hejsa for 1.5 år siden flyttede jeg og fruen til et gammelt hus, der er bygget i 1901. Huset har koldloft, og et rum på 2. plan, som hører til koldloftet; dette rum giver en overordentlig kulde, og vi har besluttet os for at lægge tag på det rum og isolere mod ydervæggen.

Jeg har tidligere lavet enklere tømrerarbejde, men dette er jo en helt anden liga.
Jeg vil derfor gerne have tips om, hvordan jeg skal gøre. Tænkte på at købe lægtebrædder i morgen samt eventuelt isolering.

Hvordan synes I, at man skal gøre? Bygger jeg op og isolerer væggen, inden jeg lægger tag på det hele? Hvordan afstiver man til et tag, og hvordan fastgør man tagafstivningen mod ydervæggen samt den allerede eksisterende indervæg?

Her kommer billeder. Hjælp mig!! :P

Bild002.jpg
Bild007.jpg

Bild004-1.jpg
Bild005.jpg

Ingen tips overhovedet. Har ingen nogle råd at give? Lægger jeg taget først? og derefter laver vægisolering og væg? Eller omvendt?
Når jeg skal lave taget, så mistænker jeg, at jeg skal skrue/sømmes fast en solid regel langs med ydervæggen, som jeg så lægger de bærende bjælker på? eller skal jeg sætte bjælker med CC60, hvor hver eneste bjælke i sig selv er bærende? med f.eks. et metalbeslag? hvordan gør jeg?.

Har ikke så meget råd at give desværre, men vær venlig... Prøv at bygge så bjælkerne (stokkene) bliver synlige. Guuuudars hvor flot :)

Edit: Måske med lidt farve og så da selvfølgelig

Jo det er allerede besluttet at taget skal have så bjælkerne ses dem er dødflotte men jeg ved ikke om jeg vil have både tværgående og længdegående bjælker synlige for så bliver det en luftspalte mellem tag og nedre bjælke som kommer til at samle støv.

Synes nok, at du skal beholde selve korset (hvis man ser på det sidste billede). At der kommer til at samle sig lidt støv på oversiden af bjælkerne er et behageligt problem, tror jeg. Jeg ville lave en regel og sætte skråtag opad i stedet. Nu kan man jo ikke se hele taget ganske vist, så det er måske ikke en mulighed, men at dømme ud fra billederne kunne det blive ret sejt.

Sørg for at du har luftspalte mod det eksisterende tag, desuden bør du sørge for ventilation der, så fugten ventileres bort. Overdriv ikke isoleringen og damspærre skal (selvfølgelig) ikke anvendes.

Jeg ville sandsynligvis starte med at lave en luftspalte med lægter og masonite, derefter salet på spær, isoleret (let gjort med klammehammer og ståltråd) og let spredt taget. Regel op for væggene og derefter begynde gipsningen, taget og derefter vægge.

Regeltræ sandsynligvis 45x95 og isolering 95. Ingen PU-skum og hvis væggene trækker så brug vindbeskyttelsespap.

/Kent

snickarboden sagde:
Sørg for at du har luftspalte mod det eksisterende tag, derudover bør du ordne ventilationen der, så fugten ventileres bort. Overdriv ikke isoleringen, og dampspærre skal (selvfølgelig) ikke bruges.

Jeg ville sandsynligvis starte med at ordne luftspalte med lægter og masonit, derefter lægge på spær, isolere (let gjort med hæftepistol og ståltråd) og glese taget. Rejse op til væggene og så begynde på gipsning, taget og derefter væggene.

Reglerede virke sandsynligvis 45x95 og isolering 95. Intet PU-skum, og hvis væggene trænger, så brug vindsikker papir.

/Kent
Hvordan skal man lave en luftspalte så? Jeg havde tænkt mig at gøre sådan her. Slå nogle solide reglar op i taget. Som i øvrigt skal være over tværbjælken. Derefter havde jeg tænkt at lægge plader indvendigt, isolere ovenpå for så at rejse op vægge og isolere væggene. Hvor skal jeg have luftspalten, og hvordan laver jeg sådan en?

I har måske misforstået mit spørgsmål. "Rummet" som jeg skal lægge tag på ligger IKKE i niveau med Vinden, vinden er koldvind som som sagt senere skal isoleres men ikke endnu. Det jeg vil gøre er at skabe et frostfrit rum af det rum som ligger på 2-plans niveauet, dette skal IKKE inkludere vinden. Jeg vil altså adskille dem begge fra hinanden, skal jeg alligevel have en luftspalte da? Jeg skal vel ikke have en luftspalte i væggen når væggen ikke kommer op til tagfoden?

Kan nogen venligst forklare det for mig eller er jeg helt ude og cykle?
Nu når jeg læser lidt om isolering, så anbefaler man ikke engang at isolere når det er tømmer? Skal jeg springe over isoleringen på væggen og simpelthen sætte gipsplader op uden at isolere og derefter isolere "taget" på rummet i stedet?

Hvordan skal jeg gøre, jeg bliver bare mere forvirret jo mere jeg læser :P

Senest redigeret:
Aha ok, troede af tidligere indlæg, at du vil have åbent op til kip.
Men så er det jo bare op med regler/spær og isolere passende. Gavelventilation skal dog fikses til den kommende koldloft.
Jo, det kan være dumt at isolere tømmermure, men nogle gange har man intet valg, nogle lægger luftspalte der, og nogle holder isoleringen til et minimum. Idealet er, hvis du kan undgå isoleringen der.

/Kent

snickarboden sagde:
Gavlventilation skal dog ordnes i det kommende kolde loftsrum.
/Kent
Gavlventilationen er ikke noget, jeg skal tage hensyn til nu, når jeg skal bygge dette rum, eller? jeg lægger vel bare taget samt vægge, som jeg har tænkt mig, regler, isolerer og lægger plader. eller er jeg helt ved siden af?
Bliver det helt forkert, hvis man isolerer mod tømmer væggen, det føles jo, som om jeg har et ret stort varmetab der. skal jeg kun lægge en tynd isolering der, måske? fx 45.

Jeg har besluttet mig for at lægge isolering mod tømmer væggen også, men skal jeg så have et luftspalte, der går op til det kolde loftsrum, som jeg senere kan bygge videre på, når det er aktuelt med isolering af loftet? Eller kan man helt undvære luftspalten i ydervæggen?

Ventilationen af den nye loft er bestemt mere end vigtig, tidligere har hele det kolde rum haft mere selvtræk end hvad det vil få, når du har bygget rummet. Fugtig luft skal kunne ventileres ud, og nu bliver det et mindre koldrum, hvor fugtig luft vil kondensere, men det opnås med mindst samme mængde varm fugtig luft som tidligere...

Det er ikke muligt at få det samme varmebehov i et gammelt hus som i et nyt. Ældre huse bygger meget på selvtræk og at man dermed fyrer for kragerne. Stopper man dette, så får man det ganske vist varmere, men på bekostning af husets levetid.

Nogle lægger luftspalte mod tømmervægge, nogle lægger isolering direkte med vindpapp mod tømmervæggen, hvis det trækker lidt vel meget fra den. Et rimeligt kompromis kan være at lægte på tømmervæggen, sømme vindpapp og så sætte regler og isolere fx med 45mm. Tømmer i sig selv isolerer ret godt, så ofte er det trækket, der giver problemer, det største varmetab har du i hvert fald gennem taget, så hvis du isolerer med fx 195 mm der og forhindrer træk, så tror jeg, du har vundet meget.

/Kent

Når jeg lægter væggen, skal jeg lægge dem vandret eller lodret? lodret, ikke? så der bliver et luftspalte, der går op i loftet. hvis jeg lægter lodret, så skal vel reglerne være vandret?

Eller hvordan gør jeg?

Hvis du kan, ville jeg køre med et rygningstag, dvs. tag som følger spær op til kip. For din del betyder det at lægge lægter (20mm) fra kip til tagfod for luftspalte, derefter masonit (3mm) for at isoleringen ikke skal blokere luftspalten. Derefter 120 mm isolering (eller mindre) så spærene er synlige udefra. Panelet imellem ville jeg tage hvidmalet huntonit eller lignende, som skæres til (med stregmål) så de passer ind mellem spærene. Dette gør, at de gamle bjælker er synlige, og det bliver alligevel rimeligt isoleret. Ulempen er tykkelsen på isoleringen, men den er ikke så vigtig i mindre rum. Det vigtigste er at beholde bjælkerne synlige. Dette ved tømrere, hvordan man gør.

Hvis du ikke vil have åbent til kip, men gerne vil have et mellemgulv til at bygge et rum, er en mulighed at regel op ptaket med 45x45 samt også rette vægge med 45x45. Derefter isolerer du og beklæder til sidst indvendigt med vindbeskyttelsespapir inden opsætning af plader. Du kan derefter på oversiden lægge tykkere isolering midlertidigt, indtil du ved, hvad dette rum skal bruges til.

pbengtsson sagde:
Hvis du kan, så ville jeg have gået med et hanebåndstag, dvs. et tag der følger spær op til rygningen. For din del betyder det at lægge lægter (20mm) fra rygning til tagfod for ventilationsspalte, derefter masonit (3mm) for at isoleringen ikke skal lukke ventilationsspalten. Derefter 120 mm isolering (eller mindre) så spær er synlige udefra. Panelet imellem ville jeg have taget hvidmalet huntonit eller lignende som tilskæres (med skrabemål) så de passer ind mellem spær. Dette gør at de gamle bjælker er synlige og det bliver alligevel rimeligt isoleret. Ulempen er tykkelsen på isoleringen, men den er ikke så vigtig i mindre rum. Det vigtigste er at bevare bjælkerne synlige. Det ved snedkere, hvordan man gør.
Hvordan fastgør jeg isoleringen i taget da? Den svæver jo ikke direkte, skal jeg lægge huntonit og så lægge tynde lyse lister for at holde den på plads mellem spærene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.