Jeg er total nybegynder med at bygge ting til og i hus, men efter en vandskade i kælderen har jeg været nødt til at kaste mig over tingene selv.

I et af rummene i kælderen skal jeg sætte en ny væg op med stålregler, og hvad jeg har forstået, så skal man fastgøre / skrue fast loftsskinne og gulvskinne, men jeg har lidt problemer med gulvskinnen.

Den tidligere væg blev nok bygget, inden man støbte "indergulvpladen", hvilket har skabt et spor mellem pladen og ydervæggen (5,5 cm på den ene side og 7,5 cm på den anden). Sporet er i varierende dybde, men det er utroligt porøs beton, næsten som grus.

Hvordan ville I gribe det an her? Støbe sporet igen og lægge reglen/stålskinnen ovenpå, eller hvordan får man skinnens fast og i vater? Jeg er bange for, at hvis man støber det igen, at den nye plade bliver for tynd til at bore/skruen i og bare vil revne?

Taknemmelig for svar 😊

• Hjørne af en kælder med et synligt mellemrum mellem betongulvet og murstensvæggen. Betonen ser porøs ud med grus og revner.
  • Rå betonvæg og gulv med synligt revne langs bunden, muligvis i en kælder. Røret på væggen antyder tidligere installationsarbejde.
  • Betonggulv med en rille langs en murstensvæg i en kælder, hvor væggen og gulvet mødes. Rillen varierer i bredde og dybde med porøs beton.
Du ved at man ikke skal bygge på kældervægge på indersiden? For at svare på spørgsmålet.
Hvor brede skinner har du tænkt dig? Du kan fastgøre dem til væggen, hvis du vil undlade at støbe igen sprækken.

Mura op med Leca eller letbeton, så får du en væg, der isolerer en del og er fugtsikker….

K
Larsa Larsa sagde:
Byg med Leca eller letbeton, så får du en væg, der isolerer noget og er fugtsikker….
Fugtsikker leca/letbeton?
Hvad mener du?

At væggen ikke bliver så fugtfølsom. Uldisolering med plader på i en kælder der ikke er meget tør ville jeg bakke for...

Matti_75 Matti_75 sagde:
Du ved, at man ikke skal bygge på kældervægge på indersiden? For at svare på spørgsmålet.
Hvor brede regler har du tænkt dig? Du kan fæstne dem i væggen, hvis du vil undgå at støbe igen rillen
Hvorfor ikke? Huset er helt ny-drænet og isoleret udefra af et professionelt firma. Jeg har tænkt mig at rejse en ventileret væg med stålskelet og en slags undergulv i fibersement. Ingen isolering mod væggen, da det er isoleret udefra.

Rummet skal bruges som opbevaring (og er derfor lidt af et trial and error-projekt fra min side. Årsagen til at to vægge skal beklædes er for at det skal blive lidt pænere og skjule kabelføringer.

Havde nok tænkt 70 regler, men er åben for forslag 😊

Men kan du ikke bare pudse væggene isf?

Larsa Larsa sagde:
Men kan du ikke bare pudse væggene isf?
Jo, det har også været en mulighed, men tænkte at det var lettere at sætte ting op på væggene hvis ikke det er beton eller puds (og at jeg måske kunne lære noget på vejen 😅)
Men jeg har hørt at det er svært/besværligt som fandens at få til en god puds?

G GGStrand sagde:
Jeg er total nybegynder med at bygge ting til og i huset, men efter en vandskade i kælderen har jeg været tvunget til at kaste mig ud i tingene selv.

I et af rummene i kælderen skal jeg opsætte en ny væg med stålregler, og hvad jeg har forstået, skal man fastgøre / skrue fast loftskinne og gulvskinne, men jeg har lidt problemer med gulvskinnen.

Den tidligere væg blev nok bygget før man støbte "indergulvpladen", hvilket har skabt et spor mellem pladen og ydervæg (5,5 cm på den ene side og 7,5 cm på den anden). Sporet er i varierende dybde, men det er utroligt porøs beton, næsten som grus.

Hvordan ville I gribe det an her? Støbe sporet op og lægge reglen/stålskinnen på det, eller hvordan får man fastgjort skinnen og få den i vater?
Jeg er bange for, at hvis man støber det op, at den nye plade bliver for tynd til at bore/skruve i og blot vil revne?

Taknemmelig for svar 😊
Jeg har sådanne render selv. Det enkleste er at fylde med ekspanderbeton, den flyder meget godt og fylder alle huller. Men du skal rense renden grundigt først. Du får ingen mekanisk god fastgørelse mod underlaget, men et ordentligt glat gulv at arbejde med bagefter.
Personligt tip: Lad være med at beklæde væggene. Ansæt nogen til at pudse dem, og så maler du med den rette farve, og det bliver kanon godt!

Kan om du skal have det som opbevaring kun se fordele ved at pudse væggene.
Nemmere, billigere, nemmere at f.eks. skrue hylder op

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.