Hej,

Jeg tænkte på at bygge en væg med dør for at skjule et opbevaringsrum ved indgangen på forsiden.
Tanken er, at væggen skal bygges af standardregler og beklædes med OSB/Byggplader samt brædder på forsiden for at få et pænere look.
Indgangsområde med trægulv, brædder op ad væg, forskellige værktøjer, spande og materialer stablet på hylder, målangivelser viser højde og bredde.

Hvordan og hvad er den bedste måde at fastgøre konstruktionen på?
Når jeg kigger rundt, synes alle filmene at henvise til, at man skal fastgøre både i gulvet og i loftet, men det vil ikke fungere i dette tilfælde, da loftet er et ståltag.
Er det nok at fastgøre i gulvet, den højre søjle samt i den skrå bjælke oppe til venstre? (Se billede)
Skal man skrue på skrå eller er det bedre med vinkelbeslag?
Bør jeg beholde hele reglen langs gulvet, eller bør jeg save den af til døren?

Jeg er nybegynder i at bygge ting, men tænkte, at dette burde kunne gøres selv, så alle tips & råd, som I kan give, modtages gerne.

Jeg ville have nøjedes med at sætte reglerne i væggene og i gulvet. Afstanden er så kort, at hvis du fæster en regel øverst fra væg til væg, kan du skrue i den derefter. Jeg ville sandsynligvis også have nøjedes med regler og derefter sat (spontat) træ udad og droppet plader. Hvis det bare skal se pænt ud udad, synes jeg, at plader virker som "overkill".

Hvis du ikke lader reglen på gulvet ligge i døråbningen, undgår du risikoen for at snuble, men det er jo helt op til vane. En lille "tærskel" kan på den anden side gøre det lettere, når du konstruerer døren. Døren kan jo ikke gå helt ned, for så risikerer du, at den slår sig og sidder fast. Fordelen ved at have en lille tærskel er, at du får et naturligt stop for døren indad.

• Synes
Lindgrensson
  • Laddar…
Jiji Jiji sagde:
Jeg ville have nøjedes med at sætte reglerne i væggene og i gulvet. Det er så kort afstand, så hvis du fæstner en regel øverst fra væg til væg, kan du skrue i den bagefter. Jeg ville nok også nøjes med regler og så sætte (spontat) træ udad og undlade plade. Hvis det bare skal være pænt udad, synes jeg, plade virker som "overkill".

Hvis du ikke lader reglen på gulvet ligge i døråbningen, undgår du risikoen for at snuble, men det er jo helt og holdent en vanesag. Et lille "tærskeltrin" kan på den anden side gøre det lettere, når du konstruerer døren. Døren kan jo ikke gå helt ned, for så risikerer du, at den slår sig og sidder fast. Fordelen ved at have et lille tærskeltrin er, at du får en naturlig stop for døren indad.
Tak.
Det lyder som om en tærskel er den bedste/nemmeste løsning, så måske kan man købe en færdig dør+karme og sætte ind der i stedet for at bygge en selv.

En færdig dør til udendørs brug er ret tung, så hvis I køber en færdig dør, skal I tage med det i betragtning for konstruktionen også.
Jeg havde bygget en dør af spontant træ og en z-stolpe. Karm havde jeg undladt og brugt selve regelskelettet.

Men hvis det er mere en "rigtig" væg I vil få til, så bliver det helt andre krav til hele konstruktionen, vil jeg sige.

Rod ikke det, hvis du skal bygge en skurvæg med en dør, så kræver det ikke meget mere end en enkel konstruktion, som på billedet,

Det vil fungere udmærket til det eneste formål du har brug for,

• Illustration af en enkel bygningskonstruktion for en lagervæg med døråbning, inklusive forskellige elementer som vægregel, syll og hammarband.
  • Synes
4774
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.