Hej!
Jeg har alt for længe chanceret på, hvordan jeg skal bore bedst muligt i væg, der først er puds og derefter mursten. Håber nu at få nogle gode tips til at lette fremtidig boring!
Vi har altså murstensvægge, der er dækket med puds (ca. 2 cm). Hver gang jeg borer, bliver der et stort hul i pudsen, og derefter glider jeg altid med boret ind i fugen mellem murstenene. Det er altså meget sjældent, at jeg lykkes med at lave et godt borehul. Hvordan kan jeg gøre i stedet?
Jeg undrer mig også over, om jeg skal bore lidt dybere end dyvlen (da skruen jo skal længere ind end dyvlen)? Og så undrer jeg mig over, om det gør noget, at skruen ikke fæster i pudsen, men at man kan nøjes med at køre en dyvel ind i murstenen?
Jeg undrer mig også over, om der er stor forskel på de forskellige bor, man kan købe. Jeg har et sæt universalbor i forskellige størrelser, men overvejer, om det er værd at bruge lidt mere penge på bor af god kvalitet.
Taknemmelig for alle mulige tips!
Jeg har alt for længe chanceret på, hvordan jeg skal bore bedst muligt i væg, der først er puds og derefter mursten. Håber nu at få nogle gode tips til at lette fremtidig boring!
Vi har altså murstensvægge, der er dækket med puds (ca. 2 cm). Hver gang jeg borer, bliver der et stort hul i pudsen, og derefter glider jeg altid med boret ind i fugen mellem murstenene. Det er altså meget sjældent, at jeg lykkes med at lave et godt borehul. Hvordan kan jeg gøre i stedet?
Jeg undrer mig også over, om jeg skal bore lidt dybere end dyvlen (da skruen jo skal længere ind end dyvlen)? Og så undrer jeg mig over, om det gør noget, at skruen ikke fæster i pudsen, men at man kan nøjes med at køre en dyvel ind i murstenen?
Jeg undrer mig også over, om der er stor forskel på de forskellige bor, man kan købe. Jeg har et sæt universalbor i forskellige størrelser, men overvejer, om det er værd at bruge lidt mere penge på bor af god kvalitet.
Taknemmelig for alle mulige tips!
Altid bor med god kvalitet til formålet er min mening,
Medlem
· Västra Götaland
· 3 546 indlæg
Antager at du har et slagbor ? Begynd med det mindste bor du har, og tag derefter ønsket slutstørrelse.
og at man har en rigtig god slagboremaskine som sammen med en god boremaskine, så er det næsten som om en god maskine er vigtigere end boret..
Har en gammel hilti jeg købte brugt for 10++ år siden, som får de fleste konkurrenter til at skamme sig.. Min bror købte en eller anden hitachi /hikoki men kommer alligevel og låner min, når han skal bore i sit pudsede hus, som er pudset i store dele både indvendigt og udvendigt.. Og han er ikke den eneste blandt naboer og venner..
Der er stor forskel på forskellige slagboremaskiner, og mange er skrammel..
Hilti'en går bedre med slidt bore end mange andre med nyt bore.. så stor klasseforskel er der
Har en gammel hilti jeg købte brugt for 10++ år siden, som får de fleste konkurrenter til at skamme sig.. Min bror købte en eller anden hitachi /hikoki men kommer alligevel og låner min, når han skal bore i sit pudsede hus, som er pudset i store dele både indvendigt og udvendigt.. Og han er ikke den eneste blandt naboer og venner..
Der er stor forskel på forskellige slagboremaskiner, og mange er skrammel..
Hilti'en går bedre med slidt bore end mange andre med nyt bore.. så stor klasseforskel er der
Bruger du borehammer eller slagboremaskine? En borehammer slår meget kraftigere end en slagboremaskine, hvilket næsten altid er godt. Det kan dog medføre, at murstenen revner, og at puds, der sidder dårligt/meget porøst, løsner sig.Jonawullt sagde:
Hej!
Jeg har alt for længe chanceret på, hvordan jeg skal bore på bedste måde i væg, der først er puds og derefter mursten. Håber nu at få nogle gode tips til at lette fremtidig boring!
Vi har altså murstensvægge, der er dækket med puds (omkring 2 cm). Hver gang jeg borer, bliver der et stort hul i pudsen, og derefter glider jeg altid med boret ind i fugen mellem murstenene. Det er altså sjældent, at jeg lykkes med at få lavet et godt borehul. Hvordan kan jeg gøre i stedet?
Jeg undrer mig også over, om jeg skal bore noget dybere end pluggen (da skruen skal længere ind end pluggen)? Og så undrer jeg mig om det gør noget, at skruen ikke fastgøres i pudsen, men at man kan nøjes med at sætte en plug i murstenen?
Jeg undrer mig også over, om der er stor forskel på de forskellige boremaskiner, man kan købe. Jeg har en række universalbor i forskellige størrelser, men overvejer, om det er værd at bruge lidt flere penge på boremaskiner i god kvalitet.
Taknemmelig for alle mulige tips!
Jeg boede tidligere i et hus fra 50'erne, som havde en del pudsede murstensvægge. Jeg brugte altid et bor, der var 0,5-1mm mindre end pluggen og borede altid UDEN slag ned til murstenen og derefter med slag.
Dybden på hullet skal i princippet altid være lidt dybere end pluggen, da skruen går dybere ind end pluggen. Hvis du køber rimeligt gode plugger, vil boredybden blive angivet på emballagen.
Risikoen for at du havner mellem stenene kan jeg desværre ikke eliminere...
Yes. Hilti laver utroligt gode maskiner. Bare at ønske tillykke med en fin maskine. Selv sidder man med en hikoki. Virker til at sætte et fjernsyn op engang imellem, men ikke meget mere end det.P polaris78 sagde:og at man har en rigtig god slagboremaskine, som sammen med en god bor næsten gør en god maskine vigtigere end boret..
Har en gammel hilti jeg købte brugt for 10++ år siden som får de fleste konkurrenter til at skamme sig.. Min bror købte en eller anden hitachi /hikoki men kommer alligevel og låner min, når han skal bore i sit pudsede hus som er pudset i store dele både indvendigt og udvendigt.. Og han er ikke den eneste blandt naboer og venner..
Der er stor forskel på forskellige slagboremaskiner og mange er skrammel..
Hilti'en går bedre med et slidt bor end mange andre med nyt bor.. så stor forskel er der
Har mursten og slaggesten i mine vægge, og her kommer mine måder at få noget op på væggen:
1. Søm, tynd og hård. God til malerier.
2. Gipseskrue direkte ind i væggen. Holder utroligt godt i forhold til arbejdsindsatsen.
3. Bor omkring 4mm uden slag og så i med mursteneskrue. Fungerer ikke i fuger...
4. Bor først uden slag og derefter med, hvis det er nødvendigt for rawlplug som normalt. Jeg bruger oftest 8-10mm for så spiller det ikke så stor rolle, om det er fuge eller ej. God rawlplug er vigtigt!
1. Søm, tynd og hård. God til malerier.
2. Gipseskrue direkte ind i væggen. Holder utroligt godt i forhold til arbejdsindsatsen.
3. Bor omkring 4mm uden slag og så i med mursteneskrue. Fungerer ikke i fuger...
4. Bor først uden slag og derefter med, hvis det er nødvendigt for rawlplug som normalt. Jeg bruger oftest 8-10mm for så spiller det ikke så stor rolle, om det er fuge eller ej. God rawlplug er vigtigt!
N
neo11
Husejer
· Stockholm/Bromma
· 2 470 indlæg
neo11
Husejer
- Stockholm/Bromma
- 2,470 indlæg
Hvad er størrelsen på boret så?
Med sådanne vægge bruger man 5 mm stenbor og rød rawlplug.
Fungerer til de fleste skruer, men bor dybere end rawlpluggen.
Men jeg ved ikke, hvad du skal sætte op, men rød rawlplug fungerer til meget.
Med sådanne vægge bruger man 5 mm stenbor og rød rawlplug.
Fungerer til de fleste skruer, men bor dybere end rawlpluggen.
Men jeg ved ikke, hvad du skal sætte op, men rød rawlplug fungerer til meget.
Hej alle! Tak for tipsene! Det tog lidt tid, før jeg fik lejlighed til at prøve, men jeg gav det et forsøg i weekenden. Kørte blot med lidt bor uden slag indtil jeg kom til teglstenen. Derefter borede jeg med slag og lidt dybere end pluggen. Gik strålende! Får se om jeg bare var heldig eller om det holder sig.
Klik her for at svare