Hej!

Har fundet en masse om gerning af hulkehliste, men de fleste ser ud til at have problemer i 90 graders hjørner. Jeg har et andet problem. Jeg tænkte at sætte hulkehliste i et knækket loft, hvor vinklen mellem skråtag og loftet er 144 grader. Hvordan saver man egentlig listen da? Man kan jo ikke bare dele vinklen med to. Synes jeg har prøvet det meste nu uden at lykkes. Er der nogen der har løsningen?

Hej.
Man må måske ty til den gamle metode ved at bruge kniven.
Den ene liste lige og hele vejen ind i hjørnerne.
Den anden liste må man snitte ind vinkelret 90 grader.
Det er lidt puslespil, men det går efter nogle forsøg... og lidt spartelmasse bliver der.
Hulkehllisten er jo lavet til montage i 90 graders vinkel, så lidt modernisering på bagsiden kan være nødvendig for at få en glat kant mod væggen.
Har også set et sted, at der findes hulkehllister, der ikke er 90 grader.
Held og lykke.

Det er måske lidt forvirring om, hvad Mraff er ude efter?

Mraff - hvis du kigger på den klodsede skitse her - jeg opfatter det som, at du undrer dig over, hvordan man geren i vinklerne a og b, når man sætter lister langs 1, 2 og 3 i rummets kortender - er det korrekt opfattet?

• Diagram af en væg med topvinkler a og b markeret, samt afsnittene 1, 2 og 3 langs kortender.
Ja, det er præcis sådan, som Farzan beskriver det.

Da jeg byggede terrasse med skrå hjørner, købte jeg en geringsvinkel. Bare hold den i vinklen og fold den rigtigt, flyt den ned til geringssaven og indstil den efter et metalstykke på værktøjet. Sav og så er det klart.

Problemet er løst. Man gør præcis som det står i alle andre tråde. Man deler vinklen med to og lægger listen i geringskassen præcis som den sidder på væggen. Grundproblemet var, at jeg havde målt en forkert vinkel op, uha hvor pinligt. :confused:

Tak alligevel for svarene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.