1,476 læst ·
34 svar
1k læst
34 svar
Hvordan sikrer man, at vægisoleringen sidder stabilt mellem vinddug og indvendig vægpanel?
Måske misforstår jeg dig nu, men problemet er, at hvis vi havde haft bredere gles/lægter, ville vi ikke have et problem. Nu er lægterne 22x45 brede, og reglerne er 45x95, så der er intet af lægterne, der stikker ud på siderne af reglerne, som kan nås indefra og give støtte. En fejl i konstruktionstanken, som nu skal reddes.Bo arnold sagde:
Så har du problemer, der er altså intet på tværs i væggen. Der er en mulighed for at prøve at tage spraylim og sprøjte nogle striber på vindvæggens inderside og lime isoleringen fast mod det, eventuelt kan du gøre det på indersiden af isoleringen også, når du sætter inderpanelet, så bør isoleringen blive stille. Kan tilføje, at jeg har gjort sådan, når jeg satte isolering mod dampspærre i installationslaget, for at isoleringen skulle blive hængende, mens jeg arbejdede.
Det var en kreativ løsningBo arnold sagde:
Då har du problem det finns alltså inget på tvären i väggen. Det finns en möjlighet att prova ta sprejlim o spruta några strängar på vinddukens insida o limma fast isoleringen mod det eventuellt kan fu göra det på innsiden af isoleringen också när du sætter innerpanelen då bør isoleringen bli stille. Kan tillføje at jeg har gjort så når jeg satte isolering mod ångspærr i installationsskikt for at isoleringen skulle hänga kvar när jag jobbade.
Overvejet det, men tænker at hvis man har metal så tæt på den kolde side, men på indersiden af vinddugen, så vil den fugtige varme luft kondensere mod metallet, og man får en mere koncentreret fugtdannelse, men det er måske at overtænke?Bo arnold sagde:
Det kunne være en løsning, men der vil blive meget store luftlommer med risiko for, at isoleringen synker sammen og/eller falder udad. Hytten skal transporteres flere mil til fjeldene på lastbil, så den vil nok blive rystet rundt 😀Karrock sagde:
Hytta vil blive opvarmet i kortere perioder om vinteren og imellem de perioder holdes den kold. Stenuld kræver, at man har dampspærre mod den varme side, hvilket kan give fugtproblemer. Hvis hytten var opvarmet hele tiden, ville det have været anderledes, så kunne det have været en god løsning.Karrock sagde:
Gode synspunkter, fungerer ikke sømmet træpanel på samme måde som heltækkende skiver?Bo arnold sagde:
Hej Matti, har overvejet at sætte lægte ned oppefra, vi vil sætte lægter mellem spær, for at sætte panel der, lægterne kan så fortsætte et stykke ned ad væggen under. På grund af hvor langt op vi er kommet med yderpanelet på de forskellige sider af hytten og udskydende tag så begrænser det længden på lægterne vi kan få ned.Matti_75 sagde:
Jeg er ingen konstruktør men i en væg med liggende brædder både indvendigt og udvendigt ville jeg gerne have en stötting på diagonalen eftersom hver bræt ellers kan forskydes i sidled ved omild behandling. Dette er jo let at gøre på reglarne indvendigt gennem at spænde stålbånd diagonalt inden du sætter panel