Vi er i gang med at bygge en lille hytte, forhus til en campingvogn.
Den skal både kunne flyttes, holde vægten nede og kunne kalde det koldt, diffusionsåben konstruktion.
Konstruktionen er, udefra og ind, liggende panel, lægter 22x45, vindduk, bærende reglar 45x95, hounton træfiberisolering, diffusionsbremse, liggende inderpanel.
Nu til det pinlige. Jeg havde troet, at vindduken, som var tænkt at holde imod på ydersiden og isoleringen, som beskrives som formstabil, ville være nok til at holde isoleringen på plads, men indser nu, når vi er kommet så langt i byggeriet, at det ikke vil fungere.
Det bedste ville nok have været, hvis vi havde brugt bredere lægter, som kunne støtte udefra.
En tanke nu er at hæfte noget snor mellem reglarne fra indersiden tæt på vindduken for at holde isoleringen på plads.
Nogen, der har en bedre idé?

• Byggprojektstuga med synlig træstruktur, vinddug og udvendig træpanel under konstruktion.
Har du sat regelværket med 600mm centrumafstand eller har du 600mm mellem reglarne?

F fribygg sagde:
Har du sat regelværket med 600mm centrumafstand eller har du 600mm mellem reglarne?
Cc 60

Hvilken regelafstand angiver producenten af isolering, at du skal have

F fribygg sagde:
Hvilken regelafstand angiver producenten af isolering, at du skal have
Cc 60, vi har lagt den i gulvet og den fylder ud godt. I væggene kommer den trykke mod vindduken, som er elastisk. Eftersom lægten kun er 22, kommer den nok trykke helt ud mod yderpanelet, og da har vi ikke længere noget kapillarbrydende "skickt".

Hvor brede er isoleringspladerne?

F fribygg sagde:
Hvor brede er isoleringspladerne?
565 mm, afstand mellem stolperne 55,5

C CarJ sagde:
565 mm, afstand mellem reglarne 55,5
555 mm

Jeg har ikke prøvet Hunton selv, ville anbefale dig at prøve med en almindelig skive Rockwoll Flexibatts (eller noget glasuld) og se om det fungerer bedre.

F fribygg sagde:
Jeg har ikke prøvet Hunton selv, ville anbefale dig at prøve med en almindelig plade Rockwool Flexibatts (eller noget glasuld) og se om det fungerer bedre.
Tak, desværre fungerer rockwool og glasuld ikke så godt med diffusionsåbne konstruktioner, det havde været så meget lettere :)

Nåmen, men lige så godt kan du prøve et stykke flexibatts, så du finder ud af, om det er dit reglement eller isoleringen, du har valgt, der er problemet.

• Synes
CarJ
  • Laddar…
F fribygg sagde:
Nej, men du kan stadig prøve en plade flexibatts for at finde ud af, om det er dit reglararbejde eller den isolering, du har valgt, der er problemet.
Har brugt både glasfiber og stenuld tidligere, men da mod faste underlag. Tror tanken er, at det kun er vindduken, som er meget mere elastisk end en vindpap, der forårsager problemet. Tænker, at jeg på en eller anden måde må "hjælpe" vindduken med at modstå trykket fra isoleringen, men det er ikke let, når store dele af yderbeklædningen allerede er på.

Brug asfaltboard i stedet for vindduk tror det er hunton der fremstiller den også

• Synes
CarJ
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold sagde:
Anvend asfaltboard i stedet for vindduk, tror det er hunton, der fremstiller den også
Hej Bo, ja vi overvejede det, men ville holde vægten nede, da den kommer til at blive flyttet, med facit i hånd så havde det alligevel været en god idé. Nu er næsten hele panelet oppe, så jeg må finde en løsning, der alligevel fungerer. Tror det hælder mod at sætte murartråd med hæftemaskine mellem vægskinnerne for at støtte op isoleringen mod vindduken, men tager gerne imod tips til andre løsninger :)

Slå en række med dyckert i glesen indefra og tryk isoleringen fast på dem

• Synes
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.