1,475 læst ·
34 svar
1k læst
34 svar
Hvordan sikrer man, at vægisoleringen sidder stabilt mellem vinddug og indvendig vægpanel?
Vi er i gang med at bygge en lille hytte, forhus til en campingvogn.
Den skal både kunne flyttes, holde vægten nede og kunne kalde det koldt, diffusionsåben konstruktion.
Konstruktionen er, udefra og ind, liggende panel, lægter 22x45, vindduk, bærende reglar 45x95, hounton træfiberisolering, diffusionsbremse, liggende inderpanel.
Nu til det pinlige. Jeg havde troet, at vindduken, som var tænkt at holde imod på ydersiden og isoleringen, som beskrives som formstabil, ville være nok til at holde isoleringen på plads, men indser nu, når vi er kommet så langt i byggeriet, at det ikke vil fungere.
Det bedste ville nok have været, hvis vi havde brugt bredere lægter, som kunne støtte udefra.
En tanke nu er at hæfte noget snor mellem reglarne fra indersiden tæt på vindduken for at holde isoleringen på plads.
Nogen, der har en bedre idé?
Den skal både kunne flyttes, holde vægten nede og kunne kalde det koldt, diffusionsåben konstruktion.
Konstruktionen er, udefra og ind, liggende panel, lægter 22x45, vindduk, bærende reglar 45x95, hounton træfiberisolering, diffusionsbremse, liggende inderpanel.
Nu til det pinlige. Jeg havde troet, at vindduken, som var tænkt at holde imod på ydersiden og isoleringen, som beskrives som formstabil, ville være nok til at holde isoleringen på plads, men indser nu, når vi er kommet så langt i byggeriet, at det ikke vil fungere.
Det bedste ville nok have været, hvis vi havde brugt bredere lægter, som kunne støtte udefra.
En tanke nu er at hæfte noget snor mellem reglarne fra indersiden tæt på vindduken for at holde isoleringen på plads.
Nogen, der har en bedre idé?
Cc 60, vi har lagt den i gulvet og den fylder ud godt. I væggene kommer den trykke mod vindduken, som er elastisk. Eftersom lægten kun er 22, kommer den nok trykke helt ud mod yderpanelet, og da har vi ikke længere noget kapillarbrydende "skickt".F fribygg sagde:
Har brugt både glasfiber og stenuld tidligere, men da mod faste underlag. Tror tanken er, at det kun er vindduken, som er meget mere elastisk end en vindpap, der forårsager problemet. Tænker, at jeg på en eller anden måde må "hjælpe" vindduken med at modstå trykket fra isoleringen, men det er ikke let, når store dele af yderbeklædningen allerede er på.F fribygg sagde:
Hej Bo, ja vi overvejede det, men ville holde vægten nede, da den kommer til at blive flyttet, med facit i hånd så havde det alligevel været en god idé. Nu er næsten hele panelet oppe, så jeg må finde en løsning, der alligevel fungerer. Tror det hælder mod at sætte murartråd med hæftemaskine mellem vægskinnerne for at støtte op isoleringen mod vindduken, men tager gerne imod tips til andre løsningerBo arnold sagde: