Jeg har et rum, jeg er ved at rette op. Jeg startede med ydervæggen, som jeg kan kalde væg (A), og det blev godt. Derefter satte jeg væggen op modsat (B) og målte op i begge ender, så de blev parallelle med hinanden. Så stødte jeg på problemet. Hvordan får jeg væggene C og D i vinkel og lige? Nogle tips? Jeg har målt afstanden mellem C og D både ved væg A og væg B, og der er en forskel på ca. 3 cm. Hvordan skal jeg gøre dette? Er der nogen venlig sjæl, der kan hjælpe mig?

P
Du vil altså vide, om væg C og D står i vinkel mod væg A og B?

Du måler 60 cm fra hjørnet på den ene væg, og derefter måler du 80 cm på væggen, der skal stå i vinkel mod den første væg. Derefter justerer du vinklen mellem væggene, så målet mellem dine punkter bliver 100 cm.

Ellers kan du bruge en tømrervinkel (stor vinkelhake) eller en masonite/spån/plyfa-plade, som du lægger på gulvet. Den burde være tilstrækkelig vinkelret.

ClasseClas
Med pytagoras' læresætning kan du måle op på tiendedelen, hvis det ønskes. A²+B²=C². Hvor C er hypotenusen. MEGET nyttigt i byggesammenhæng.

Milkshaken
Eller det enkleste....MÅL med tommestok 3,4,5.... Altså den ene side 3X fx 30cm= 90cm, den anden side 4x 30 cm=120cm, og da skal således afstanden mellem spidserne være 5x 30 cm = 150cm...

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.