Hej forumet!

Jeg har en bærende letbetonvæg, der går gennem huset (Hjertevæg), og i denne vil jeg gerne delvist påvirke for at skjule lidt ventilationskanaler. Er det muligt, og hvordan sikrer jeg denne, så hele huset ikke falder fra hinanden?

Væggen i spørgsmålet er bygget af letbetonblokke og 30 cm tyk. Blokkene er noget smallere end 30 cm, og derefter er der puds på begge sider. I væggen er der allerede en større døråbning, som blev lavet, da huset blev bygget, og over denne åbning sidder en letbetonbjælke med, hvad jeg gætter på, er godt med armering. Loftshøjden er 240 cm, og hjertevæggen holder et betonbjælkelag til overetagen (prefab bjælkelag med H-formede betonbjælker CC 1000 mm og kassetter imellem). Væggen i spørgsmålet er 7 meter lang, og den eksisterende døråbning er omkring 120 cm bred.

Det, jeg gerne vil gøre, er at lave et udsnit fra 60 cm højde (over gulvet) til 220 cm højde. Udsnittet vil, hvis det er teknisk muligt, være 150-160 mm bredt og 200 mm dybt i hele dets længde på 160 cm. Hvis det betyder noget, planlægger jeg med andre ord ikke at påvirke hele den sidste sten mod taget og ikke hele dybden af væggen, men på den anden side antager jeg, at den letbeton, der er tilbage, ikke spiller så stor rolle ud fra et bæreevneperspektiv. Jeg vil gætte på, at der er omkring 1 meter upåvirket væg mellem mit projekt og døren i dag. Formålet er som sagt at kunne indfælde en lodret spirorkanal denne strækning.

Så spørgsmålet er naturligvis: Er det teknisk muligt at gøre dette, og hvilke foranstaltninger skal jeg tage for ikke at få huset til at kollapse? Hvad skal jeg forstærke? Jeg vedhæfter en skitse over, hvordan det ser ud.

// Mats

• Skitse af en letbetonvæg med eksisterende døråbning og markeret udskæring til lodret ventilationskanal.
Ikke nogen med en idé?

Det jeg hidtil har fundet frem til er, at eftersom etagedækket ovenfor er opbygget af H-bjælker, som hviler med C/C 100 cm på den væg (bjælkerne går vinkelret ud fra væggen), jeg vil påvirke, så burde svækkelsen af konstruktionen være ganske marginal, hvis jeg laver mine udtag mellem to H-bjælker. Trykket fra etageplanet ovenfor burde være det samme, så trykstyrken, blokkene udsættes for, burde ikke påvirkes, det er muligt, at bøjningstrykket øges, da jeg påvirker væggen mellem to bjælker.

Ville virkelig sætte pris på, hvis nogen måske har uddannelse inden for dette og kunne kommentere, styrkelæren fra evigheder siden dækkede desværre ikke letbeton :)

// Mats

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.