halløjsa, skal snart til at udvide køkkenet ved at rive en indervæg ned.
jeg bor i et gammelt træhus fra -29
i den væg der skal rives, står murstocken, så den vil blive stående midt i køkkenet som en ø, med komfur og brændeovn stående mod den

Men hvordan ved man om det er en bærende konstruktion, gælder tagryg systemet altid?
På loftet kan man se, at bjælkerne (primært én) mere eller mindre er indlejret i stocken med cement, men disse bjælker tænker jeg naturligvis ikke at ændre på, men hvordan ved jeg om væggen er bærende?
jeg har krybekælder, så hvis grundstenene ligger under væggen, kan det så tyde på, at den bærer, eller hvordan ved jeg det?

OBS!!
Etplansvilla

banana sagde:
 jeg har krybekælder, så hvis grundstenene ligger under væggen, kan det så tyde på, at det bærer, eller hvordan ved jeg det?
Ja, så er den med al sandsynlighed bærende. Men jeg anbefaler, at du kontakter en bygningsingeniør, inden du foretager indgrebet. ;)

Hvilken model er det på spær? Går væggen parallelt med, eller krydser den spærrets underarme? Hvor ligger væggen i huset, lige under mønning eller tættere på ydervæg?

Zephir

væggen ligger parallelt med spær, oprindelsen ligger mellem 2 ydervægge, men senere er huset blevet udbygget. Jeg antager, at oprindelsen var ca. 5x30 meter, med 2 vægge på 5 meters siden....Hmmmm. altså et aflangt hus.
fra begyndelsen var det 2 familiehus med skillevæg i midten og indgang på hver sin kortside, men skillevæggen er på et tidspunkt blevet revet ned, og det burde vel så have været den der var bærende, lidt besværligt at forklare, håber det er læsbart, skal se om jeg kan få ind noget billede i dag.

Ikke noget dårligt hus!

Så kan du have bowlingbane indendørs. ;)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.