23,793 læst ·
17 svar
24k læst
17 svar
Hvordan save MDF til køkkenlåger?
Det begynder at nærme sig at tage fat i køkkenet, og jeg overvejer forskellige løsninger. Vi har en plan, som involverer at lave egne skuffefronter til Ikeas skuffesystem. For nemhedens skyld tænkte vi på at lave dem i MDF. Forenklet er tanken at save en rektangel og derefter lime en tyndere MDF på den som en ramme.
Nu til mine overvejelser. Kunne et alternativ til min konstruktion være at save selve spejlet ud af mit MDF-stykke? På bagsiden fræse en fals ud og derefter lime en tyndere MDF som selve spejlet på bagsiden?
Jeg vil gerne save alt ud selv, hvis det alligevel koster lige så meget som at lade en snedker gøre det, plus at jeg har maskinerne tilbage. Skal jeg investere i en bordrundsav, eller hvilke værktøjer fungerer også?
Taknemmelig for nogle tips og råd.
Nu til mine overvejelser. Kunne et alternativ til min konstruktion være at save selve spejlet ud af mit MDF-stykke? På bagsiden fræse en fals ud og derefter lime en tyndere MDF som selve spejlet på bagsiden?
Jeg vil gerne save alt ud selv, hvis det alligevel koster lige så meget som at lade en snedker gøre det, plus at jeg har maskinerne tilbage. Skal jeg investere i en bordrundsav, eller hvilke værktøjer fungerer også?
Taknemmelig for nogle tips og råd.
Jeg ville tro, at begge varianter virker. Den første variant er nok enklere, eftersom du da kan save lige stykker. Det er altid sværere at save en ramme med indvendige lige hjørner, hvis du forstår, hvad jeg mener.
Bordrundsav er måske den enkleste, men en god rundsav burde også virke
/Erik
Bordrundsav er måske den enkleste, men en god rundsav burde også virke
/Erik
Det første alternativ er klart nemmest, og du kan fremstille dine låger ganske effektivt. Jeg antager, at dine fronter har samme bredde, eller i hvert fald at du har et antal fronter med samme bredde. Det plejer jo at være sådan...
Begynd i så fald med at skære dine plader til "stammen" i skuffefronten på længden, så de er ca. 10 mm bredere end fronten. Derefter saver du strimler til rammerne i målene "ramme + 5 mm" og "2*ramme + 10 mm", skærer dem i den rigtige størrelse og limer dem fast på den lange plade til stammen ifølge principskitsen nedenfor (du får plads til betydeligt flere skuffefronter end på billedet, jeg orkede bare ikke tegne dem). Når limen er tørret, saver du frontene til (de grønne streger).
Fordelen ved at gøre det på denne måde er, at du ikke behøver at stå og lime rammer på luge for luge. Desuden vil samlingen på skuffefrontens kant blive helt perfekt, da du saver igennem både spejl og stamme i ét hug - det sparer en del efterbehandling (desværre skal de stadig forberedes til maling...).
De tillægsmål jeg angav ovenfor kan du se som rettesnore, det er muligt at reducere spildet hvis du holder tungen lige i munden. Men MDF er ret billigt, så jag ikke fluer med en kanon...
Tænk også på, hvordan du skal gøre med afrundingen på rammens indre kanter, før du limer dem på. Hvis du vil have en front, der kan holde til at blive ramt, bør du bryde kanten med en afrundingsfræser, og det skal du gøre, inden du monterer rammen, da du ikke kan komme til med kugleleje-fræseren, når de er på plads - fræsestålet med kugleleje er simpelthen for dybt. Det gemmer sig også i hjørnerne på rammens inderside - fræsestålet når ikke ind i hjørnet. Hvis du vil have synlige dele i rammen, kan du bare fræse hele siderne med en afrundingsfræser, inden du limer dem på (nemmest). Hvis du ikke vil have dem synlige, fræser du kun en del af midten på rammedelene (lidt mere kompliceret, men det kan lade sig gøre). Frontens yderkanter fræser du, når lugen er skåret og klar.
Når det kommer til valg af sav, ville jeg satse på en (dykke)sav med skinne af god kvalitet. At håndtere fuldstore MDF-plader på en lille bordsav er ingen fornøjelse. En stor "bordsav" (justersav eller formatsav) koster ikke kun en formue, de optager også et (dobbelt)garage. Jeg har selv en Festool TS55 med skinner i lidt forskellige længder, og den kan jeg anbefale. Der er selvfølgelig andre alternativer (fx Makita og Mafell) - tjek i værktøjsforummet, hvor det er blevet diskuteret flittigt...
Begynd i så fald med at skære dine plader til "stammen" i skuffefronten på længden, så de er ca. 10 mm bredere end fronten. Derefter saver du strimler til rammerne i målene "ramme + 5 mm" og "2*ramme + 10 mm", skærer dem i den rigtige størrelse og limer dem fast på den lange plade til stammen ifølge principskitsen nedenfor (du får plads til betydeligt flere skuffefronter end på billedet, jeg orkede bare ikke tegne dem). Når limen er tørret, saver du frontene til (de grønne streger).
Fordelen ved at gøre det på denne måde er, at du ikke behøver at stå og lime rammer på luge for luge. Desuden vil samlingen på skuffefrontens kant blive helt perfekt, da du saver igennem både spejl og stamme i ét hug - det sparer en del efterbehandling (desværre skal de stadig forberedes til maling...).
De tillægsmål jeg angav ovenfor kan du se som rettesnore, det er muligt at reducere spildet hvis du holder tungen lige i munden. Men MDF er ret billigt, så jag ikke fluer med en kanon...
Tænk også på, hvordan du skal gøre med afrundingen på rammens indre kanter, før du limer dem på. Hvis du vil have en front, der kan holde til at blive ramt, bør du bryde kanten med en afrundingsfræser, og det skal du gøre, inden du monterer rammen, da du ikke kan komme til med kugleleje-fræseren, når de er på plads - fræsestålet med kugleleje er simpelthen for dybt. Det gemmer sig også i hjørnerne på rammens inderside - fræsestålet når ikke ind i hjørnet. Hvis du vil have synlige dele i rammen, kan du bare fræse hele siderne med en afrundingsfræser, inden du limer dem på (nemmest). Hvis du ikke vil have dem synlige, fræser du kun en del af midten på rammedelene (lidt mere kompliceret, men det kan lade sig gøre). Frontens yderkanter fræser du, når lugen er skåret og klar.
Når det kommer til valg af sav, ville jeg satse på en (dykke)sav med skinne af god kvalitet. At håndtere fuldstore MDF-plader på en lille bordsav er ingen fornøjelse. En stor "bordsav" (justersav eller formatsav) koster ikke kun en formue, de optager også et (dobbelt)garage. Jeg har selv en Festool TS55 med skinner i lidt forskellige længder, og den kan jeg anbefale. Der er selvfølgelig andre alternativer (fx Makita og Mafell) - tjek i værktøjsforummet, hvor det er blevet diskuteret flittigt...
bygga_bo: stor tak for dit værdifulde indlæg. Lidt genialt at gøre ifølge din skitse. Sådan må det blive. Er alligevel fristet til en dyksav. 
Gode tips også om, at de klarer stød bedre, hvis jeg afrunder kanterne. De originallåger, vi skal beholde, har et fyldningsspejl med en profil fræset på indersiden. Får se, om vi gør noget lignende eller bare afrunder. Sagen er, at vi skal beholde en serveringsgang samt spisekammer og rengøringsskab, hvor låger og døre har dette udseende. Men i resten af køkkenet skal vi skifte alt det gamle ud og forsøge at skabe en indbygget følelse. Vi skal kun have skuffer desuden. Spørgsmålet er så, om det bliver pænere med skarpe kanter, eller om det kan fungere med en fræset profileret kant. Vi må vel prøve os frem.
Gode tips også om, at de klarer stød bedre, hvis jeg afrunder kanterne. De originallåger, vi skal beholde, har et fyldningsspejl med en profil fræset på indersiden. Får se, om vi gør noget lignende eller bare afrunder. Sagen er, at vi skal beholde en serveringsgang samt spisekammer og rengøringsskab, hvor låger og døre har dette udseende. Men i resten af køkkenet skal vi skifte alt det gamle ud og forsøge at skabe en indbygget følelse. Vi skal kun have skuffer desuden. Spørgsmålet er så, om det bliver pænere med skarpe kanter, eller om det kan fungere med en fræset profileret kant. Vi må vel prøve os frem.
Det var så lidt så...
Personligt havde jeg nok sigtet efter at replikere de eksisterende huller for at få et ensartet udseende. Men afhængigt af layoutet i køkkenet kan det måske lade sig gøre at tage nogle genveje... og så handler det selvfølgelig også om, hvor meget arbejde man vil lægge i det hele, hvilket kun du selv kan afgøre.
MDF er godt på mange måder, men kanterne bliver skrøbelige, hvis man ikke bryder dem på en eller anden måde. Personligt kan jeg godt lide lige linjer og skarpe kanter, men jeg ville aldrig turde lade en MDF-kant helt urørt. Det er nok med en ganske lille afrunding for at afhjælpe den værste fare.
Jeg er enig med eriobe i, at en 45-graders affasning kan blive rigtig pænt. Hvis du vælger at lave en ramme med synlige dele (dvs. affasede kanter også i samlingerne), er det bare at køre derudad. Men hvis du vælger en ramme med usynlige dele (dvs. ingen affasede kanter i samlingerne), er det lidt nemmere med en afrundet kant. I praksis vil du have brug for at spartle lidt i de indre hjørner, hvis du vil have det "perfekt", og så er det nemmere at få et resultat, der accepteres af øjet med en rund kant, når man sliber, fordi den ikke er lige så "veldefineret" som en 45-graders kant. En rent praktisk aspekt altså...
Personligt havde jeg nok sigtet efter at replikere de eksisterende huller for at få et ensartet udseende. Men afhængigt af layoutet i køkkenet kan det måske lade sig gøre at tage nogle genveje... og så handler det selvfølgelig også om, hvor meget arbejde man vil lægge i det hele, hvilket kun du selv kan afgøre.
MDF er godt på mange måder, men kanterne bliver skrøbelige, hvis man ikke bryder dem på en eller anden måde. Personligt kan jeg godt lide lige linjer og skarpe kanter, men jeg ville aldrig turde lade en MDF-kant helt urørt. Det er nok med en ganske lille afrunding for at afhjælpe den værste fare.
Jeg er enig med eriobe i, at en 45-graders affasning kan blive rigtig pænt. Hvis du vælger at lave en ramme med synlige dele (dvs. affasede kanter også i samlingerne), er det bare at køre derudad. Men hvis du vælger en ramme med usynlige dele (dvs. ingen affasede kanter i samlingerne), er det lidt nemmere med en afrundet kant. I praksis vil du have brug for at spartle lidt i de indre hjørner, hvis du vil have det "perfekt", og så er det nemmere at få et resultat, der accepteres af øjet med en rund kant, når man sliber, fordi den ikke er lige så "veldefineret" som en 45-graders kant. En rent praktisk aspekt altså...
Ok, her kræves der lidt eftertænksomhed sammen med fruen, det kan jeg mærke. I de skabe og døre vi skal beholde, er rammernes dele ikke synlige. Og jeg havde nok tænkt mig noget lignende for skuffefronterne. Men at spartle til en "perfekt" kant lyder ikke som noget for hverken mig eller fruen. Det er værd at overveje.
Jeg fortsætter min tråd. Snart er vi nået til fasen i køkkenprojektet, hvor vi skal sætte stammerne op og bygge en egen "ramme" og fronter. Inspirationen har vi hentet herfra. Scroll lidt ned for at finde byggeriet af køkkenet.
Sambo begyndte at tale om birkekrydsfiner til fronten i stedet for MDF. Selve rammen, der danner spejlet, har vi allerede bestemt skal være fyr, ikke mdf lige med tanke på følsomheden over for kantstød. Vi har ingen erfaring med at arbejde med hverken MDF eller krydsfiner og håber på at få lidt input fra jer.
Til rammeværket, dvs. det der omgiver alle fronter, tænkte vi at bruge en standardliste, dvs. planhøvlet. På Bauhaus har de 15 og 22 mm tykke. Krauta har nok 21 mm også. Men de tykkelser, vi har fundet på MDF, matcher ikke helt 21 mm. Da vi skal have en del, der udgør selve fronten, og en anden, der udgør rammen, skal de tilsammen være lige så tykke som "rammeværket". Men det må heller ikke blive for spinkelt.
Hvad siger I, der har forstand på det? Hvilke dimensioner er rimelige at bygge med? Er krydsfiner at foretrække frem for MDF til at bygge egne fronter? Alt skal males med linoliemaling, skal det også siges.
Så en anden ting: skal det være birkekrydsfiner, eller kan andet også bruges? Det vigtigste er, at det ikke får en grim struktur.
Meget taknemmelig for hjælp og tips.
Sambo begyndte at tale om birkekrydsfiner til fronten i stedet for MDF. Selve rammen, der danner spejlet, har vi allerede bestemt skal være fyr, ikke mdf lige med tanke på følsomheden over for kantstød. Vi har ingen erfaring med at arbejde med hverken MDF eller krydsfiner og håber på at få lidt input fra jer.
Til rammeværket, dvs. det der omgiver alle fronter, tænkte vi at bruge en standardliste, dvs. planhøvlet. På Bauhaus har de 15 og 22 mm tykke. Krauta har nok 21 mm også. Men de tykkelser, vi har fundet på MDF, matcher ikke helt 21 mm. Da vi skal have en del, der udgør selve fronten, og en anden, der udgør rammen, skal de tilsammen være lige så tykke som "rammeværket". Men det må heller ikke blive for spinkelt.
Hvad siger I, der har forstand på det? Hvilke dimensioner er rimelige at bygge med? Er krydsfiner at foretrække frem for MDF til at bygge egne fronter? Alt skal males med linoliemaling, skal det også siges.
Så en anden ting: skal det være birkekrydsfiner, eller kan andet også bruges? Det vigtigste er, at det ikke får en grim struktur.
Meget taknemmelig for hjælp og tips.
Senest redigeret:
Ingen venlig sjæl der kan give input i sagen?
Hej
Jeg har også bygget et køkken, der minder en del om det køkken, du linker til. Jeg valgte at bruge planhøvlet fyrretræ som rammer til køkkenskabene. Dem fræsede jeg derefter med håndoverfræseren og satte fast med lim. Det blev rigtig godt. Jeg flækkede stykkerne til samme tykkelse som skuffefronter på bordcirkelsaven. Hvis du ikke har sådan en sav, kan du måske købe en liste, der er en smule tyndere, og bruge passende afstandsstykker. Det vil sikkert holde alligevel.
Når det gælder krydsfiner, er den super god på alle måder, undtagen måske på kanterne. Den er jo laglimet, hvilket vil kunne ses, når du maler. Der findes måske nogen herude, der kan give flere tips om at forsegle kanter med lim eller spartel. Der er jeg ikke så dygtig.
MDF er følsomt, bestemt. Men det er jo ikke så super følsomt alligevel. Det tåler visse slid, normal brug uden problemer.
Håber det gav dig noget.
Når det gælder linolie maling på MDF, så fungerer det sikkert godt. Men jeg antager, at du er ude efter en træstruktur, hvilket MDF helt mangler. Du må nok vælge her. Enten en enklere løsning med MDF uden træstruktur, eller krydsfiner med linolie maling, der giver struktur, men problemer med pæne kanter.
mvh Erik
Jeg har også bygget et køkken, der minder en del om det køkken, du linker til. Jeg valgte at bruge planhøvlet fyrretræ som rammer til køkkenskabene. Dem fræsede jeg derefter med håndoverfræseren og satte fast med lim. Det blev rigtig godt. Jeg flækkede stykkerne til samme tykkelse som skuffefronter på bordcirkelsaven. Hvis du ikke har sådan en sav, kan du måske købe en liste, der er en smule tyndere, og bruge passende afstandsstykker. Det vil sikkert holde alligevel.
Når det gælder krydsfiner, er den super god på alle måder, undtagen måske på kanterne. Den er jo laglimet, hvilket vil kunne ses, når du maler. Der findes måske nogen herude, der kan give flere tips om at forsegle kanter med lim eller spartel. Der er jeg ikke så dygtig.
MDF er følsomt, bestemt. Men det er jo ikke så super følsomt alligevel. Det tåler visse slid, normal brug uden problemer.
Håber det gav dig noget.
Når det gælder linolie maling på MDF, så fungerer det sikkert godt. Men jeg antager, at du er ude efter en træstruktur, hvilket MDF helt mangler. Du må nok vælge her. Enten en enklere løsning med MDF uden træstruktur, eller krydsfiner med linolie maling, der giver struktur, men problemer med pæne kanter.
mvh Erik
Senest redigeret:
Tak Erik for supergod information. Jeg overvejer at leve med, at der bliver 1 mm niveauforskel mellem rammen og selve fronten. De kommer jo ikke til at sidde supertæt sammen, så jeg tror ikke, at denne mm er særlig synlig.
Kanten på krydsfineren havde jeg slet ikke tænkt på, men du har en pointe. På den anden side er det jo kun, når den er åben, at kanten virkelig ses, hvilket ikke betyder så meget for mig. Men måske kan jeg lukke den med shellak, det har vi rigeligt af derhjemme. Som det føles nu, vejer træstrukturen tungere. Fasede du kanterne på selve rammen, som sidder på fronten (hvis du overhovedet har en ramme på fronten)?
Er det virkelig nødvendigt at kexe rammen sammen? Kan man ikke bare lime og spartle samlingerne og male over? Hvordan mente du, at du afsatte? I samlingerne eller langs kanterne?
MVH
Kanten på krydsfineren havde jeg slet ikke tænkt på, men du har en pointe. På den anden side er det jo kun, når den er åben, at kanten virkelig ses, hvilket ikke betyder så meget for mig. Men måske kan jeg lukke den med shellak, det har vi rigeligt af derhjemme. Som det føles nu, vejer træstrukturen tungere. Fasede du kanterne på selve rammen, som sidder på fronten (hvis du overhovedet har en ramme på fronten)?
Er det virkelig nødvendigt at kexe rammen sammen? Kan man ikke bare lime og spartle samlingerne og male over? Hvordan mente du, at du afsatte? I samlingerne eller langs kanterne?
MVH
Jeg byggede skabssiderne af spånplader og for at få en fin kant udad brugte jeg planhøvlet fyrretræ. For at undgå at skrue og spartle valgte jeg at kexa.
Kanterne på fyrretræet var det jeg skånede - dels fordi jeg synes det er pænere, men mest fordi det passer til de gamle skabe.
Når det gælder kanten på plywood tror jeg ikke, at du behøver shellac.
Kanterne på fyrretræet var det jeg skånede - dels fordi jeg synes det er pænere, men mest fordi det passer til de gamle skabe.
Når det gælder kanten på plywood tror jeg ikke, at du behøver shellac.
Ok, godt. Hvordan gjorde du for at fastgøre det planhøvlede til dine "stommar"? Vi bruger som sagt også Ikeas, som jo er 18 mm tykke. Vi havde tænkt os planhøvlet 43 mm, men det efterlader ikke meget tilbage at sætte mellem stommarna til at fastgøre imod. Kan det være nok at lime det planhøvlede mod stommarna?
Vi har jo tænkt os fronter med et spejl. Skal vi følge, hvordan de gamle døre ser ud, bør vi fræse en afrunding i rammen, der danner spejlet. Men jeg ved ikke, hvor godt det bliver egentlig. Vi må se, hvordan vi gør det.
Vi har jo tænkt os fronter med et spejl. Skal vi følge, hvordan de gamle døre ser ud, bør vi fræse en afrunding i rammen, der danner spejlet. Men jeg ved ikke, hvor godt det bliver egentlig. Vi må se, hvordan vi gør det.
